Saturday, November 27, 2010


Surat (gambar, sekeping risalah yang ditaburkan di Permatang Pauh) di atas dikirim kepada Anwar Ibrahim oleh Pastor Silvester Khemo Andaman, Presiden Pertubuhan Gereja Seluruh Sabah untuk menandakan sokongan tidak berbelah bahagi mereka kepada Anwar Ibrahim di Permatang Pauh.Paling menyentuh perasaan bila ditulis dinyatakan bahawa "Datuk Seri juga amat dedikasi apabila menyokong penggunaan kalimah Allah dalam semua agama di Malaysia.Sesungguhnya Tuhan Yesus merahmati Datuk Seri dan keluarga". Bagaimana seorang bekas pemimpin ABIM dan PKPIM mendapat support dari gereja? Mungkin sokongan ini datang bila Anwar mula menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri 1 dan Timbalan Perdana Menteri 2 kepada bangsa lain.

(Gambar: St Anne's Church yang letaknya di Cherok Tok Kun. Kira kira 1 km dari rumah Anwar Ibrahim. Pada setiap tahun diadakan satu perhimpunan besar di gereja ini.)

Surat ini jelas sekali merujuk kepada kenyataan Khalid Samad (Ahli Parlimen PAS Shah Alam) Pada 27 Mac 2008, YB Khalid Samad (Ahli Parlimen PAS Shah Alam) menyatakan bahawa masyarakat Kristian tidak perlu takut dan gentar untuk menggunakan terjemahan 'Allah' untuk merujuk kepada kalimah 'God' dalam Kristian dan ajarannya. Khalid juga berpendapat bahawa perkataan 'Allah' hanyalah terjemahan kepada perkataan 'God'.

(Gambar: Bangunan yang lain di St Anne's Sancuatry Church. Pada tahun 2001, dikatakan ada seorang imam ditahan oleh JAIP kerana bersembahyang dalam gereja terbabit).

Pada 27 Disember 2007, dalam satu majlis sambutan hari Krismas di Klang, Irene Fernandez (Bekas Timbalan Ketua Wanita PKR) mempersoalkan kenapa 'Allah' tidak boleh digunakan dalam akhbar Herald Tribune edisi Bahasa Inggeris. Selepas 19 hari menang sebagai Ahli Parlimen, Khalid Samad pula seolah senada dengan Irene Fernandez. Anwar Ibrahim yang dianggap sebagai Ketua Pakatan Rakyat berada sama dalam majlis di Klang ketika Irene mempersoalkan kalimah 'Allah'. Mengapa Anwar diam dan tidak menegur ketelanjuran yang dilakukan oleh Irene dan Khalid? Di mana pula negara Islam cara PAS bila PKR sudah bersikap terbuka sebegini?

TERIMA KASIH SAYA UCAPKAN KEPADA BLOG ANGIN PERUBAHAN KERANA MEMBONGKAR RAHSIA INI...

POST BY WAYNE...

4 comments:

Anonymous said...

HAHAHAHA............

BLOGGER YG PALING BAHALUL AKU JUMPA. GEREJA TU DI DIRIKAN SEWAKTU PEMERINTAHAN UMNO_BN. NGAPA LAK DI PERSOALKAN SEKARANG.
UMNO YG BUAT..... TANYA LE UMNO. MENGAPA KELULUSAN DI BERI KAN.

ISU KALIMAH ALLAH DAH SELESAI.
JGN LE BLOGGER BAHALUL NIE NAK MEMPERMAINKAN ISU INI SEMULA.


DAH TIADA ISU LAIN LG KE NAK MENANGKAN UMNO.

PasBODO jilat Jubor DAP said...

ha ha ha Umno izinkan buat Gerja PASbodo dan PKR baghal izinkan nama Allah diguna dalam gereja.

Ha ha ha. Isu Memali dimainkan semula tak per pulak.

ha ha ha

Unknown said...

memang kes abis tapi apa cita MEMALI tu ??? sampai sekarang x abis lg ker ??mana duit tu ??? kenapa buku tu xleh di jual ???

azli.... said...

walhalalku... walharammu.... hehehe...