Friday, November 12, 2010


Kenyataan Mustafa Ali di program Hardtalk BBC (British Broadcasting Corporation), 30 Sept 2003

Naib Presiden PAS Datuk Mustafa Ali memberitahu bahawa negara Islam bukannya objektif utama dalam perlembagaan parti itu, semasa wawancara dalam program Hardtalk BBC.

Sebaliknya, beliau berkata media telah menggunakan istilah `Negara Islam' untuk `menakutkan orang bukan Islam'. Itu adalah kenyataan rasmi Mustafa Ali semasa diwawancara oleh Tim Sebastian.

Mustafa memberitahu Sebastian:
“Istilah Negara Islam tiada tercatat dalam perlembagaan parti kami...kami tidak pernah menyebut mengenai negara Islam dalam perlembagaan kami...kami menyebut bahawa masyarakat perlu mematuhi nilai-nilai baik yang menjadi pegangan Islam."


"Hanya media yang menggunakan istilah negara Islam untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam, pemimpin-pemimpin kerajaan Barisan Nasional juga memperbesar-besarkan isu itu untuk menakutkan orang bukan Islam sebagai satu cara untuk membolehkan mereka terus berkuasa."

"PAS akan menyatakan sesuatu perkara kepada bukan Melayu dan perkara lain kepada orang Melayu" kata Naib Presiden UMNO dan Menteri Pertahanan ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak (kini Perdana Menteri Malaysia) di dalam satu sidang akhbar.

Tim Sebastian, sememangnya terkenal dengan kehebatannya mengemukakan soalan tanpa rasa belas kasihan, turut membuatkan Mustafa Ali terperangkap dan tidak pasti apabila beliau bertanya mengenai pandangan PAS mengenai serangan bom berani mati dan kaitan parti itu dengan HAMAS, kumpulan (yang dikatakan) militan Palestin yang mengaku bertanggungjawab bagi serangan berani mati, dan HIZBULLAH, pertubuhan (juga dikatakan) militan Lebanon.

Mustafa berkata, pertubuhan pertubuhan berkenaan merupakan pejuang kebebasan, namun apabila Sebastian berkata hubungan PAS dengan kumpulan kumpulan berkenaan adalah tidak konsisten dengan pengisytiharannya sebagai sebuah parti Islam sederhana.

Mustafa, yang cuba menjauhkan parti itu daripada kumpulan berkenaan berkata `sudah lama dahulu' PAS menjadi tuan rumah kepada pemimpin-pemimpin HAMAS dan HIZBULLAH.

Sebastian kemudian merujuk kepada notanya dan mengingatkan Mustafa bahawa kali terakhir ialah `hanya pada Mei tahun lepas'. Mustafa, yang jelas terperangkap dengan soalan itu, berkata: ``Ya, (tetapi) ia tidak bermakna kami menyokong pejuang kebebasan, kami bersetuju dengan setiap tindakan mereka''.

Mustafa kemudian mengolah semula jawapannya dan berkata PAS `tidak menyokong' HAMAS jika anggotanya meletupkan diri mereka untuk membunuh orang awam yang tidak bersalah dan adalah adil bagi mereka untuk berbuat demikian terhadap tentera Israel yang telah melakukan pelbagai kekejaman terhadap penduduk Palestin.

( Perkara itu turut bercanggah dengan pandangan Hadi Awang pada perhimpunan agung parti itu dua minggu lepas apabila beliau menyifatkan pengebom berani mati Hamas sebagai `mati syahid' ).

Kepada soalan lain, Mustafa bersetuju dengan Sebastian bahawa sekiranya parti itu berjaya berkuasa, ia akan melaksanakan corak kerajaan `satu negara, dua sistem'!

Sebastian: "Anda juga akan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka yang keluar dari agama Islam?''

Mustafa: "Tidak, tidak, tidak. Tiada paksaan bagi orang untuk memeluk Islam. Sekiranya mereka memeluk Islam dan dengan senyap-senyap keluar daripada agama Islam tanpa pengetahuan sesiapa, mereka boleh (terlepas) begitu sahaja...jika mereka mengumumkan kepada dunia bahawa mereka meninggalkan agama Islam, ia sama seperti mengisytiharkan perang terhadap Islam, bahawa Islam tidak baik...''

Di sini, Mustafa sekali lagi terperangkap apabila Sebastian berkata ini bermakna PAS menolak Deklarasi Sejagat mengenai Hak Asasi Manusia yang memperuntukkan setiap orang mempunyai hak kepada kebebasan berfikir, hati nurani dan agama, termasuk kebebasan untuk menukar agama atau kepercayaan sama ada secara sendirian atau dalam berkumpulan dengan orang lain di tempat terbuka atau persendirian.

Mustafa: "Jika seseorang mahu keluar daripada agama Islam secara senyap-senyap, terpulang kepada dirinya sendiri, jika seseorang keluar Islam secara terbuka, pasti orang berkenaan ada maksud tidak baik..."

Sebastian: "Tetapi Deklarasi Sejagat mengenai Hak Asasi Manusia membenarkan mereka berbuat demikian secara terbuka..."

Mustafa: "Kita perlu bincangkan perkara ini.."



Sidang Akhbar Hadi Awang Selepas Pelancaran 'Blue Print' Undang Undang Islam di Malaysia (Islamic State Document), 12 November 2003



Q: What is the most significant difference between what you are expounding through your document and what the Barisan Nasional government has been doing?
Hadi Awang: The most significant thing is that under the Barisan government, Islam is ruled. What we want is for Islam to rule. We will let the power of Islam rule.

We will not follow the narrow view of Islam where Islam is only one aspect of the country, while what we are expounding is that a country is only one aspect of Islam, which is all encompassing.

Q: You said that your Islamic state document accepts the existing Federal Constitution but with the necessary amendments. What are some of the amendments?
Hadi Awang: The first thing which needs to be clarified is the word “Islam” which is mentioned in the Constitution.

PAS was involved in giving its views through the memorandum which was hastily drawn up by the Reid Commission just before Independence and was part of the other Islamic groups which pushed for the inclusion of Islam in the Constitution. The problem was that the Reid Commission interpreted Islam according to their understanding.

We have our own understanding of Islam which is different from that of the Commission. The time has come for the word “Islam” in the Constitution to be interpreted accurately in accordance to the Quran and the Sunnah.

Secondly, the word “syariah” which is now placed under the jurisdiction of the states is subjected to limitations. These limitations will have to be amended.

Although the Constitution has undergone several amendments, it does not give power to Islam and syariah.

Q: So the amendment will allow syariah law to be applied in states?
Hadi Awang: The amendment will allow syariah to apply at both state and Federal levels.

Q: What will be the difference between the syariah law at Federal and state levels?
Hadi Awang: The amendment will make the Federal and state levels consistent.

We can retain the existing Federalism concept. We realise that there are states where Muslims are not the majority and Federalism is very suitable under such circumstances.

In states where the majority are Muslims, Islamic law can be implemented. In states where non-Muslims form the majority, it will be up to the non-Muslim party ruling the state, but at the same time the non-Muslim leader would allow syariah to be applied to Muslims there.

Q: You said the dualism in the existing legal system would be retained. Do you mean that there will be two sets of laws, one for Muslims and one for non-Muslims?
Hadi Awang: Yes. That is allowed by the Quran. The Quran allows those who are not Muslims to practise the laws of their own religion and the laws which they choose for themselves.

At the same time, Muslims would be practising laws of their own.

Q: That means non-Muslims will not be subjected to hudud?
Hadi Awang: Yes. Yes.


Mengapa perlu ada dua kenyataan (statement) berbeza dan contradict dari kedua dua pemimpin PAS ini ...

Mustafa Ali sudah menzahirkan Negara Islam bukanlah objektif utama dalam perlembagaan parti.

Dalam pada yang sama, Hadi Awang menyatakan bahawa PAS akan meneruskan perjuangannya untuk menubuhkan sebuah negara Islam dan melaksanakan Hukum Hudud di negeri-negeri di bawah pemerintahannya.

Ini pula kenyataan dari pemimpin PAS yang lain ...

Bekas Menteri Besar Perak Nizar Jamaluddin menafikan sekeras kerasnya PAS akan menegakkan negara Islam dan Hukum Hudud.

Husam Musa pula menyatakan Islam hanyalah idealisme sahaja kepada PAS.

Persoalan yang perlu dijawab oleh ahli dan penyokong PAS ...

1) Di mana terdapatnya dalam perlembagaan PAS menyatakan PAS akan menegakkan Negara Islam.

2) Apa pandangan ahli dan penyokong PAS terhadap Mustafa Ali, Nizar Jamaluddin dan Husam Musa. Pemimpin PAS ini jelas menolak Negara Islam dan Hukum Hudud.

3) Apakah ketiga tiga pemimpin PAS ini sudah jatuh kafir kerana menolak Negara Islam dan Hukum Hudud.

4) Mengapa Haji Hadi masih mahu mengekalkan konsep Federalisme sedangkan sebelum ini beliau mengatakan itu adalah sekular.



Dan yang pasti ... PAS tidak akan menjawab dengan jujur persoalan ini. PAS PIS PUS pasti akan menjawab secara 'sipi sipi' sahaja.

Saya cukup percaya ahli dan penyokong PAS akan mengambil sebahagian atau sepotong ayat Al Quran untuk dibuat terjemahan sendiri bagi mempertahankan perjuangan sia sia.

Inilah dasar perjuangan PAS sebenarnya. PASRAEL for ALL ... Apa saja dia sapu!


sumber ihsan:

blog BELANTAN
Hardtalk BBC

POST BY WAYNE...

5 comments:

Anonymous said...

"fitnah...fitnah!...dan fitnah!!!!!!!!!!! saudara blogger kita buat cerita dan putar cerita!!!"

dialog yang akan di"salak"kan oleh penyokong "roti canai di dulang ijau"

hmmmm.... dah rosak susu sebelanga pas dek nila setitik ni...

manap tetap umno said...

Anon 3.28pm ...

bukan itu yang diaorg cakap. "Itu Dulu ... Sekarang Lain ... Sekarang FUCKATAN RAKYAT"

semua sudah boleh kasi fuck up!

mantap said...

KITA TENGOK APA PUAK PUAK SERBAN HIJAU BULAT PUTIH JAWAB!

AKU GERENTI DIORG JWB PERBEZAAN PENDAPAT PEMIMPIN PAS, TAK JADI MASALAH ... PTUI !

anti bohmau said...

salam gelombang,

uish! salah paham tu! jawab dlm bahasa orang putih lain maknanya kalau terjemahkan ke bahasa melayu isle.
yg pertama "Hadi Awang: The most significant thing is that under the Barisan government, Islam is ruled. What we want is for Islam to rule. We will let the power of Islam rule"
maknanya bila pas memerintah Islam lah yg memerintah tuuu....

kedua "Hadi Awang: The first thing which needs to be clarified is the word “Islam” which is mentioned in the Constitution".
maknanya kena ada nama "pas" dlm rangka perlembagaan tu, barulah Islam tu betul pada mrk....

ketiga "Hadi Awang: Yes. That is allowed by the Quran. The Quran allows those who are not Muslims to practise the laws of their own religion and the laws which they choose for themselves.
maknanya pas akan gunapakai mahkamah syariah utk orang Islam & mahkamah sivil utk orang bukan Islam...

persoalannya mana prasarana & mrk yg sedang dilatih utk menjalankan kedua2 sistem ini secara beriringan nanti? jgn pulak nanti terpaksa bergantung dgn pljr2 yg kerajaan pusat taja belajar utk dimanipulasikan oleh pas bila mrk berkuasa! haram tu! kalau kerajaan negeri pas taja blaja, bagi bantuan, pljr2 tu tak boleh sokong/kerja dgn bn! tak gitu???

cukupla aku kupas 3 benda ni dulu...terlalu indah impian hingga tak berpijak dibumi nyata siapa mrk di negara ni? ketua pembangkang yg boleh mempengaruhi pkr? dap? langkah mayat kapral dulu

Anonymous said...

anti bohmau ...

ana setuju dengan ente !

hanya PASPISPUS yang layak mengggunakan ISLAM, org lain tak layak.
ente kena tuka nama ... anacilibohlumau ... he he he.