Monday, April 2, 2012


Skandal ini melibatkan pembohongan berterusan Anwar Ibrahim yang mahu memperbodohkan rakyat Malaysia kononnya negara yang paling diagungkan Ketua Umum Pembangkang ini tidak mempunyai sumber minyak mampu memberikan pendidikan percuma kepada rakyat Turki.

Klik, blog MYMASSA




Jika Turki yang tiada sesen pun hasil minyak mampu memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya, tiada sebab Malaysia yang mencatat untung RM90 bilion setahun dari sumber petroleum tidak berupaya melakukan kebajikan sama - sumber, KELDAIDAILY



Background

Turkey is playing an increasingly important role in the transit of oil and gas supplies from Russia, the Caspian region, and the Middle East routed westward to Europe. Turkey has been a major transit point for seaborne traded oil and is becoming more important for pipeline-traded oil and natural gas, with significant volumes transported to westward to Europe. Growing volumes of Russian and Caspian oil are being sent by tanker via the Bosporus Straits to Western markets while a terminal on Turkey's Mediterranean coast at Ceyhan allows the country to export oil from northern Iraq and Azerbaijan.




Oil

As of January 1, 2011, the Oil & Gas Journal estimated Turkey's proved oil reserves at 270 million barrels, located mostly in the south-east region. Turkey's oil production peaked in 1991 at 85 thousand bbl/d, but then declined each year and bottoming out in 2006 at 44 thousand bbl/d. Turkey's oil production has seen a slight increase since then, reaching nearly 53 thousand bbl/d in 2009.

Turkey relies heavily on foreign sources of oil and imports nearly 90 percent of oil, with domestic supplies accounting for the remaining 10 percent.




Exploration and Production

Most of Turkey's 270 million barrels of oil reserves are located in the Hakkari Basin (which is also where most of Turkey's oil production occurs), with additional deposits found in Thrace in the northwest. There also may be significant reserves under the Aegean Sea, however this has not been confirmed as a result of the ongoing territorial dispute with Greece.

Turkish Petroleum Company (TPAO) has increased its exploration activities in the Black Sea, which according to the company could hold 10 billion barrels of oil. A number of foreign companies are involved in the exploration of the Black Sea in joint ventures with TPAO, including ExxonMobil and Chevron. ExxonMobil is planning to begin drilling its first exploration well in the Turkish sector of the Black Sea in the first half of 2011. Chevron, which has announced a substantial increase in its exploration budget for 2011, will serve as operator for any future wells that are drilled in Block 3921 (third from the right in the map below).




Anwar Ibrahim terus berbohong mengatakan Turki memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya walhal rakyat Turki juga perlu membayar yuran pengajian di Universiti.

Rakan blogger MYMASSA mendedahkan pembohongan demi pembohongan Anwar Ibrahim yang masih mahu memperbodohkan rakyat negara ini dengan retorik terbesar beliau.

Klik, blog MYMASSA



Fees and expenses

Estimated living expenses for international students are minimally 300 to 400 US dollars per month depending on the student’s way of living. Books and administrative fees are approximately 100 to 150 US dollars per semester.



Tuition Fees

The tuition fee for the programs of higher education is determined by the Government at the beginning of each academic year. In 2003-2004 academic year, the tuition fees for international students varied depending on the nature of the program:

Annual tuition fees;
UNDERGRADUATE PROGRAMS:

1. State Universities:
a) Universities where medium of instruction is TURKISH:
Turkish nationals: US $ 80 – 250
Foreign nationals: US $ 240 – 750

b) Universities where medium of instruction is ENGLISH:
Turkish nationals: US $ 150 – 500
Foreign nationals: US $ 450 – 1500


Hanya kerana meminta pendidkan percuma, mahasiswa-mahasiswa di Turki dipenjarakan atas tuduhan 'terrorist' ... lagi zalim dari kerajaan Barisan Nasional

2. Foundation Universities: US $ 5,000 – 12,000
GRADUATE PROGRAMS:

1. State Universities:
a) Universities where medium of instruction is TURKISH:
Turkish nationals: US $ 100 – 200
Foreign nationals: US $ 300 – 600

b) Universities where medium of instruction is ENGLISH:
Turkish nationals: US $ 200 – 300
Foreign nationals: US $ 600 – 900

* Students from Turkish Republics and Turkish-originated countries (Azerbaijan, Bashkortostan, Bosnia and Herzegovina, Dagestan, Karachay-Cherkessia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Macedonia, Mongolia, Moldova, Nahcevan, Uzbekistan, Tadzhikistan, Tatarstan, Turkmenistan, and Ukraine) pay their tuition fees as Turkish nationals.

NOTE: Turkey has been suffering a high inflation rate during the last decade. However, the fees specified in Dollars remain almost the same.



Rakyat Malaysia perlu menolak Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat yang berterusan menghalalkan pembohongan semata-mata mahu menuduh dan menunjukkan kerajaan Barisan Nasional zalim dan tidak prihatin terhadap kebajikan pelajar dan mahasiswa.

Hanya kerana mahu menjuarai isu PTPTN, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat terus berbohong kononnya Turki yang tidak mempunyai sumber minyak mampu memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya.

Walhal pelajar dan mahasiswa di negara tersebut tetap dikenakan dan wajib membayar yuran pengajian. Dimana letaknya bukti dan fakta bahawa Turki memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya.

Tidak ada bezanya Anwar Ibrahim dan Recep Tayyip Erdogan ... Malah Recep Tayyip Erdogan lebih kejam dan sanggup memenjarakan pelajar dan mahasiswa yang hanya meminta yuran pendidikan percuma atas tuduhan tidak masuk akal ... mengaitkan pelajar dan mahasiswa ini dengan organisasi pengganas.

Nyata kebebasan bersuara pelajar dan mahasiswa lebih terbuka di Malaysia berbanding dengan Turki.

Namun apa yang terserlah adalah kebodohan mahasiswa negara ini yang sanggup menggegarkan pagar universiti jam 1.00 pagi, waktu cuti umum, kononnya mahu menyerahkan memorandum bantahan.

Kononnya atas tiket kebebasan hak bersuara ...





Anwar Ibrahim = Pakatan Rakyat = Recep Tayyip Erdogan = Mahasiswa Robot Gegar Pagar Universiti Jam 1.00 pagi ... puak-puak yang bodoh belaka. 

Tetap mahu memperbodohkan rakyat negara ini.



15 comments:

Anonymous said...

drama lakunan anak beranak,nantikan sambungan episod akan datang yg lebih menarik lagi,rakyat setia menunggu!

anti bohmau said...

GWM,

allow2 me to cut, paste & display. tqvm.

dlm ertikata lain mohon ciplok!! hehe

*ini kali nwar mo rasa pahit berdengung pembohongannya terkantoi!!

Jokiden said...

Apo kau ni poluto dan pomongak bona ni Nuar...

lain kali sobolun bukak mulut tu fikirlah sikit, mintaklah Rafizi jambu tu caghi maklumat.. kan dah kantoi dah..

Peribahasa baru karam singh wallia
"Pemongak macam Nuar Brahim" hahahaha..

Anonymous said...

Kaki kelentong anak beranak,termasuk bini sekali

Anonymous said...

Dasar penipu...Dajjal akhir zaman

Anonymous said...

Orang PAS dan PKR memang bodoh..pecaya sangat dengan MAMAT pembohong dan penyondol@penjubur tu...

Anonymous said...

puak pas bodoh pakai percaya saja apa yang syaiton nir rojim tu cakap kerana fatwa nabi pas adalah lebih baik berkawan dengan syaiton nir rojim dari berkawan dengan umno. dah berkawan kenalah percaya cakap syaiton nir rojin tu. puak mahasiswa pun dak masuk golongan kurang waras nak serah memorandum jam 1.00 pagi. pak guard pun pada masa tu dah mengantuk nak mampos dan kakitangan yang nak terima memo pun dah tidok kat rumah, bengong punya mahasiswa, baik panggil mahasewel itulah darjat sebenarnya.

Melayu Atas Pagar said...

LANTAK LU LAH ANTI BOHMAU ... HAHAHA. GUA PUN CILOK DARI MYMASSA

(Credit to MyMassa)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

pendedahan yang menarik dengan fakta... susah kalau nak bercakap dengan orang yang kuat auta.. kuat sondol.. kuat tipu.... manusia yang duk percaya kat anuar lagi ni manusia yang bodoh...

Mir azril said...

Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi SAW. bersabda: "Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajjal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. "

Anonymous said...

Memang bodoh bingai tahap gaban penyokong fuckkkkatan rakyat ni.Bodoh mengalahkan tahi.

Anonymous said...

saya rakyat malaysia,dah tahu ....,kenapa PR nak turunkan harga minyak ?,PR sudah ada BAS besar,betingkat,changihnya...ini belum duduk diputra jaya,Mukin...mukin kalau dah tawan putra jaya ...beli pesawat AIR BUS lima tingkat,itu jam minyak murah tuang aj.....lah,turun minyak untok nuar ,untok nuar, untok nuar.penyokong pembangkang melopong.

Anonymous said...

MIR AZRIL SAID =yg pendusta nya 100% pembangkang.

Anonymous said...

The problem is that most Malaysians dont bother to do some research but blindly believe whatever whats-his-face Anwar blurts out.Bodoh Malaysians always like to believe the worst of Malaysia.I lived in the West for decades but Malaysia has so much to offer and has improved by leaps and bounds since the 70s.My maksalleh husband regards Malaysia as his home and has nothing but praise for Malaysia.Its sad that it takes a foreigner to appreciate what we have here.Orang yang duduk macam katak bawah tempurung saja yang senang sangat ditipu dek pembangkang.Ini dinamakan makan jadi taik saja!