Monday, April 18, 2011


Jawapan kepada post mortem sebenarnya sudah berada dihadapan mata. Tinggal lagi berani atau tidak menelan pahit hempedu! Masyarakat Cina yang memberi dua kerusi kepada BN Sarawak ... ini pilihan masyarakat Cina!

Tidak perlu kepakaran sebenarnya untk melihat senario politik semasa. Cukuplah dengan keputusan pilihanraya Sarawak kali ini. Dari 55 kerusi yang menang, hanya 2 sahaja kerusi yang mewakili kaum Cina. Dan jika kalah sekalipun 2 kerusi tersebut, BN Sarawak masih lagi membentuk 2/3 majoriti seterusnya membentuk kerajaan memerintah!

Cukup setakat ini! BN Sarawak dan Pusat perlu bertegas dalam pembahagian kerusi dalam kabinet Sarawak mengikut jumlah kemenangan. BN Sarawak dan Pusat perlu mengikut status quo keputusan pilihanraya. Ini amalan demokratik. Layanan terhadap masyarakat Cina Sarawak perlu diberi mengikut status quo.

GWM sudah beberapa kali menyiarkan artikel tentang wujudnya pakatan sulit masyarakat Cina, baik di Semenanjung mahupun di Sarawak. Corak pengundian di Sarawak semakin jelas menampakkan kuasa politik adalah matlamat hakiki bangsa ini.

Apa perlu lagi diturutkan kehendak bangsa yang semakin tidak mengenang budi! Pilihan paling tepat adalah memberi penghargaan sepenuhnya kepada Pribumi. Kaum Pribumi inilah yang mengekalkan tampuk kuasa BN Sarawak.

Mungkin sudah tiba masanya segala bentuk kontrak dan perniagaan yang membabitkan masyarakat Cina wajib dikaji semula. Kaum Pribumi wajib diberikan layanan kelas pertama. Paling mudah, penawaran kontrak dan perniagaan dari kerajaan negeri. Perlu disingkirkan tanggapan masyarakat Pribumi sebagai masyarakat kelas kedua.

Kaum pribumi mewakili 74% populasi Sarawak jika dibandingkan dengan 26% penghuni kaum Cina. Merit perlu diberikan kepada Pribumi yang mewakili majoriti penduduk. GWM yakin, Pribumi Sarawak pasti rasa cukup terbela. Perlu ada sinergi dan simbiosis kerjasama di antara Pribumi dan kerajaan negeri. Kuasa BN Sarawak boleh dikekalkan walaupun selepas PRU 13.

Begitu juga dengan senario politik di Semenanjung. BN Pusat perlu lebih memberi keutamaan kepada pengundi Melayu dan bumiputera. Jangan sampai kaum bumiputera sekali lagi berkecil hati dengan BN.

Apa perlu dilayan bangsa yang tidak mengenang budi dan tidak tahu diuntung ini. Biarkan Anwar Ibrahim melayan setiap karenah dan permintaan menggila kaum ini!
Tunggu dan lihat sejauh mana Anwar Ibrahim sanggup dijentik telinga dan telur OMEGAnya!

Call me a racist, heck i don't care! GWM hanya berpandukan kepada ayat ini ... Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri




27 comments:

Anonymous said...

saya sokong tulisan anda dan saya pasti pemimpin umno dan bn akan buat tak kisah apa yg anda tulis mereka akan tetap mengutamakan bangsa itu juga walaupun bangsa sendiri sedikit demi sedikit terhakis haknya dan tidak boleh menyuarakan haknya kerana dianggap rasis.

Anonymous said...

saya setuju dengan pandangan anda. Tak mungkin pemimpin UMNO tak memberontak berkaitan isu ini. kita tggu perhimpunan agung umno tahun ini. semestinya menjadi isu utama.

Hj. Tegheban said...

Aku mintak hang rilek pasal hang bukan orang politik pon.

Aku yakin pemuka2 UMNO tak kisah sikitpun ngan apa yg hang tulih dan diorang pun takde pening2 kepala mcm hang dalam bab undi Cina ni.

Pemuka2 UMNO akan terus bagi muka, bontot dan teloq kepada cina2 ni pasal diorang le yg banyak duit dan dok kat bandar. Selain Cina ni dok nyibuk aja, time pilihanraya nanti bole la nak kautim.

Itule hakikatnye suka atau tidak.

Nak undi Anwar ke, PAS ke, sume sama je, masing2 dah bagi muka, pungkok dan teloq pada cina2 ni..

Paham?

Anonymous said...

"Call me a racist, heck i don't care!" same to me..bagi betis nak peha..suruh duduk ruang tamu tak mahu nak terus masuk bilik tuan rumah..tuan rumah yang lembut hati beri lepas tu mengumpat dibelakang tetamu/pendatang..nak jaga hari konon padahnye makan hati..itulah melayu malaysia..sedih dow..

Gelombang Wangsa Maju said...

PEDAS TU HJ TEGHEBAN! HE HE HE ...

Gelombang Wangsa Maju said...

TERIMA KASIH KEPADA ANON ANON YANG SANGGUP MEMBERI PANDANGAN PERIBADI ... HECK I DON'T CARE! HU HU HU ...

Anonymous said...

AKU SOKONG TULISAN GWM NI..
TUMPUKAN KEPADA KAMI PENGUNDI2 SETIA..

Gelombang Wangsa Maju said...

AH YANG BENER ANON 3.33PM ...

Anonymous said...

Reverse psychology oleh Hj.Tegheban.

Anonymous said...

artikel macam nie patut hantar masuk front page dalam akhbar perdana, akhbar cina dan harakah. Baru best

Anonymous said...

artikel macam nie patut hantar masuk front page dalam akhbar perdana, akhbar cina dan harakah. Baru best

Gelombang Wangsa Maju said...

ARTIKEL BIASA BIASA JER BRO 3.38PM ... TAK SIGNIFIKAN PUN PADA KEPIMPINAN!

Ramzan Mat Ayub said...

GWM ... pandangan saudara tentang bagaimana kerajaan harus menangani kaum cina amat di sokong.

Teruskan dengan artikel artikel seumpamanya ini supaya menjadi satu tekanan dari masyarakat Melayu / Islam terhadap kerajaan.

Juga teruskan tekanan kepada ahli politik melayu UMNO yang gemar bermain silap mata dgn tokey tokey cina

Anonymous said...

Salam

GWM sememang sependapat dengan g4umno, kaum cina sememangnya sejenis species tidak pernah mengenag budi apatah lagi hasrat membantu bangsa lain seperti orang Melayu maju ekonomi. Mari kita lihat sejarah bermula dari Almarhum PM TAR sehingga ke Mantan PM, Tun Mahathir, banyak usaha dan dorongan kepada kaum cina sama sama membangunkan ekonomi dengan orang Melayu, sebaliknya setelah diberi berbillion kontrak dan tender , mereka sibuk membangunkan kaum cina sahaja. Lihat top 20 bilionaire adalah dari kaum mana? Kesemuanya adalah dari kaum cina , adalah satu dua Melayu dan India.............apakah UMNO masih berlembut dengan kaum yang bersifat khianat seperti kaum Yahudi ini.

g4umno pernah bekerja dengan syarikat cina selama 20 tahun, mana ada dasar ingin membantu orang Melayu walaupun kerja excellent diligent , sebaliknya memberi peluang kenaikan pangkat dan gaji pada kaum sejenisnya cina walaupun kerja bodoh haram jadah.......

Bangkitlah orang Melayu, bangkitkan semangat kaum kita tanpa rasa bersalah dan buangkan sikap tolak ansur yang menjahanamkan kepentingan hak orang Melayu.......

Hendak jadi seperti di Singapura atau Palestine...dah terlambat.....

g4umno.blogspot.com
cuba lihat dan baca

http://ilmukebatinanmelayu.blogspot.com

Anonymous said...

tak payah tlg cina2 di kwsn yg majoriti kalah..tlg utk kwsn majoriti menang sahaja..baru diorang tau sikit..ini kita bagi makan, alih belakang dia gigit..dan org yg suruh gigit tu pulak nuar..stop bantu cina kwsn kalah..hanya bantu kpd kwsn yg menang shj..biar diorg sedar sikit..ini tak, kalah menag sama jer..yg lebih teruk kwsn kalah itu ler yg dilebihkan..kena ajar mcm ajar anak, x dengar kata kena hukum..

Gelombang Wangsa Maju said...

TERIMA KASIH RAMZAN MAT AYUB! BUKAN BERTUJUAN MENEKAN KEPIMPINAN ... SEKADAR MAHU MENCELIKKAN MATA DAN MINDA!

TANG AHLI POLITIK MELAYU MAIN SILAP MATA ... MEMANG MATA DIAORG DAH SILAP GAMAKNYA!

Anonymous said...

tukar bn kepada bm (bangsa Melayu)

hangkedee said...

Zaman internet.senang hujung jari.Petik jadi lah senator mewakili bangsanya.kan senang tak payah susah susah.Janji dok dalam parlimen.Tak caya Tanya So Koon....????@#%^&*

Anonymous said...

Kerajaan BN telah banyak membantu kaum cina apabila tibanya P/Raya Umum ataupun P/Raya Kecil. namun sokongan kaum Cina tetap kepada pembangkang.Kesimpulannya kaum cina tetap bersatu untuk menumbangkan BN pada PRU ke 13 kerana EKONOMI telah mereka kuasai....hanya politik belum dicapai. tahniah kepada Melayu PKR dan PAS ... harap kita tak akan menyesal di kemudian hari ...

Anonymous said...

Aku setuju GWM. Aku tahu hati dan perut kaum ni..memang bangsa lahanat..ada sekerat dua je yg baik. yg lain tu hampeh. Tapi, apa boleh buat bangsa melayu tak mahu dan tak akan bersatu. Ada je dendam kesumat dan busuk hati sesama sendiri. Ini tak boleh nak ditolong. Org bawahan mcm kita ni apa boleh buat? Tengok beberapa org cina kutuk bangsa aku, mcm nak letup je diaorang tu.berapi aku rasa. aku cuba sedarkan bangsa aku melalui generasi baru, tapi apalah yg diaorg tahu, budak2 lagi. Mmg akupun racist gak..tp namawe tu lagi cilakak..

Anonymous said...

ARTIKEL SESUAI DGN LUAHAN ISI HATIKU SELAMA INI......LEBIH2 LG AKU MNGAJAR KAT SJKC...MMG NAMPAK SANGAT PAKATAN MCM NI....BERSATULAH KITA BUMIPUTERA DAN MELAYU DI BAWAH SATU PAYUNG...

Anonymous said...

Saya Sokong tulisan GWM.. kite hantor jer cina2 ni naik kape balik ke china..ataupun kita bako jer cina2 ni hidup2.. TANAH MELAYU UNTUK ORANG MELAYU!!!..HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU!

Anonymous said...

PRU13 adalah pertarungan di antara UMNO dan DAP. Ertikata lain pertarungan utk kuasa politik Melayu & Cina.

Kali ini Cina ingin menjadi kuasa pendesak dari luar kerajaan (di pihak pembangkang).

Cina akan bersatu di dalam DAP.
Sayang Melayu terpecah kepada UMNO, PAS & PKR.

Melayu lupakan dendam kesumat, kita bersatu di bawah UMNO dan betulkan UMNO dari dalam.

Gelombang Wangsa Maju said...

SALAM DAN TERIMA KASIH DENGAN SETIAP PANDANGAN YANG DIUTARAKAN. TAK TAHULAH JIKA PANDANGAN BLOGGER NYAMUK MACAM GWM NI DIAMBIL KIRA ... BESERTA DENGAN SETIAP PANDANGAN & KOMEN YANG DIPAPARKAN!

Anonymous said...

saya kekadang pun sangat hairan dengan sifat berlembut orang kita.. c semasa nak letakkan calon pilihanraya. kalau kawasan cina majoriti confirm orang dia dapat..tapi kalau kawasan melayu majoriti..belum tentu lagi melayu dapat...cina atau india boleh demand-demand lagi untuk cukupkan quota diorang..contoh mudah prk hulu selangor...

Anonymous said...

Apa2 saja yg menyokong perpaduan Melayu aku setuju. Teruskan menulis. Cuba kita ajak generasi muda kita yg masih lalai,leka di luar sana dgn merempit dn mcm2 masalah lgi. Kena cari cara supaya mereka kembali menyayangi bangsa dn agama mereka. Melalui merekalah,bangsa kita akan berubah nnti. Umno jgn bagi muka kat org cina. Cukup2lah brlembut dn memanjakan mereka. Kena tegas.Kerajaan jgn takut pd cina lgi.Diaorg ckp kurang ajarpun tak blh nak buat apa2.

Anonymous said...

mulai skrg, kawasan majoriti melayu utk calon melayu. jgn berlembut lagi..