Monday, December 13, 2010


Jika beginilah tahap laporan dan kewartawanan yang ditunjukkan oleh Suara Keadilan, blogger blogger nyamuk seperti GWM dan sahabat sahabat blogger yang lain pun boleh mengambilalih kerja editor, reporter dan photographer portal tersebut.

Apapun ... biar GWM paparkan laporan sampah dari Suara Keadilan untuk kita baca bersama.

Bukan sahaja indeks rasuah Malaysia di peringkat antarabangsa bertambah teruk kini separuh rakyat negara ini pula mengesahkan bahawa gejala keji ini semakin berkembang dan berleluasa.

Dalam kajian yang dijalankan oleh Transparency International (TI) berkaitan Barometer Antarabangsa Rasuah 2010, 46 peratus atau hampir separuh rakyat Malaysia yang disoalselidik dalam kajian mengenai rasuah antarabangsa mengakui gejala rasuah semakin buruk.

Kajian itu juga menunjukkan hanya 19 peratus rakyat Malaysia berpendapat amalan rasuah telah menurun manakala 35 peratus lagi berkata keadaan masih tidak berubah.


Malangnya, Suara Keadilan langsung tidak memberi perhatian dari mana sumber fakta yang diperolehi ketika membuat artikel ini (please take note Mr Editor!).



GWM paparkan laporan beserta gambarajah yang diambil dari Global Corruption Barometer Survey 2010, khas dikeluarkan oleh Transparency International.

GWM akan cuba memberi laporan yang adil dan telus, tanpa menampakkan pandangan yang berat sebelah, tanpa menunjukkan seolah olah kerajaan Malaysia lebih baik dari kerajaan negara lain.


Siapa kata Singapura bersih dari amalan rasuah? DAP, PKR dan PAS begitu hebat mengatakan Singapura lebih demokratik dan bersih rasuah.





Dan laporan terakhir inilah yang tidak dikeluarkan oleh Suara Keadilan. Takut malu!

Rakyat Malaysia percaya dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh Kerajaan BN untuk memerangi dan menghapuskan rasuah ... 48%.

Rakyat Singapura sendiri kurang percaya bahawa kerajaan mereka menunjukkan kesungguhan untuk memerangi rasuah ... 29%.

Check Mate ...!

GWM: Memang patut jika Suara Keadilan disaman oleh FELDA dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry. Laporan yang dipaparkan langsung tidak menampakkan integriti dan kebolehpercayaan (penipu seperti Anwar Ibrahim juga!).

Takkan Transparency International juga telah dibeli oleh Kerajaan Malaysia? Jahanam punya pemikiran!


sumber/pautan:
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/gcb/2010/results


6 comments:

The Unspinners said...

Jangan jatuhkan standard untuk kerja dgn Suara Keldaian

MPP said...

Cayalah bro..pendedahan terbaek dari ladang...Setaraf dengan blogger elit nih... =)

usin said...

suara aku utk suara keadilan: buat kerja biar sampai habis la. jangan buat sekerat-sekerat. nak sgt sekerat-sekerat lps pru13 esok korang pasti kena kerat. apa punya gampang buat laporan daa.... rasuah paling banyak masa pemilihan pkr baru2 ni xnak kuar ke??? bongok!!!

Hahn said...

Dia ini ikut arahan Anwar. Anwar ni malas nak buat kajian mendalam dan menghalusi di samping ingatan yang kurang baik.

Kalau kita tengok cerdik pandai lain termasuk Mahathir maklumatnya lebih terperinci dengan data yang lengkap. Mahathir apa bila berucap dia boleh memberi maklumat hingga ke perpuluhan pun.

Cara Mahathir dia dah buat kerja separuh baru dia bagi penyelidik sambung. Baru terberak penyelidik tu semua kerana nak kencing maklumat asas Mahathir dah buat. Baru la hasil penyelidikan itu mempunyai nilai dan wang yang di belanja untuk kerja itu di manfaatkan.

Dalam hal ini Anwar bagi arahan mudah iaitu dari apa yang dia war warkan. Dia sendiri kurang menyelidiki. Apa yang Anwar kata itu baru taraf Hipotisis bukan teori. Dimana teori adalah yang terbukti benar sedang hipotisis itu sekadar ada kaitan tapi belum di buktikan dengan data data yang di cerap.

Pihak yang menjadi penyelidik iaitu Suara Keadilan dibekalkan dengan tradisi fikiran Melayu yang di jajah yang mengambil sesuatu perkara itu dengan mudah atas alasan gaji dah ada.

Hasilnya memang teruk. Menampakkan kebodohan.

Ringkasnya gejala rasuah itu sekiranya teruk ianya menjadi bualan rakyat di mana saja seperti di Indonesia sehingga menjadi perkara lucu dan menjadi sebahagian dari masyarakat. Di sini kita jarang sangat mendengar gejala rasuah apatah lagi bila PR mendapat kemenangan yang lebih. Kerajaan lebih berhati hati dan telus.

Mutu kehidupan telah berubah kita semakin hampir dengan negara maju di mana maklumat adalah kuasa. Setiap yang di keluarkan apabila terperinci mengurangkan keupayaan untuk di cabar.

Syabas kepada blogger kita. Wartawan kanan Utusan Melaysia sendiri mengakui blogger dalam banyak masa lebih terdahulu mendapatkan maklumat lebih dari wartawan sendiri.

Gelombang Wangsa Maju said...

Tak nak pun bekerja untuk Suara Keldaian, seronok lagi bekerja sendiri.

Nanti jadi mcm Keldai!

Anonymous said...

BEGITU JUGA DGN LAPORAN OLEH WIKILEAKS.

NGAPA LAPORAN LEE KUAN YUEW MENGETAHUI ANWAR TERLIBAT DALAM KES LIWAT SAJA YG DI FOKUSKAN OLEH BLOGGER2 UPAHAN UMNO. PADA HAL, LAPORAN WIKILEAKS JUGA ADA MELAPORKAN TENTANG PENGLIBATAN DATO NAJIB DENGAN PEMBUNUHAN ALTANTUYA. KENAPA LAPORAN INI DI PADAMKAN PULA OLEH BLOGGER2 UPAHAN UMNO NIE.

Dan mengapa laporan mengaitkan Dato Najib tidak dikeluarkan oleh Blogger2 Upahan UMNO. Takut malu!