Thursday, December 2, 2010

DYM SULTAN SELANGUR telah murka dengan kenyataan Wan Azizah dan Anwar Ibrahim yang mengatakan "Ktuanan Melayu Hotak kaw" dan Wan Azizah telah memperlekehkan ketuanan melayu seperti menghina sultan SULTAN-SULTAN di negara ini


Kedudukan Yang Di-Pertuan Agong (YDPA)

Perkara 32 menyatakan Ketua utama bagi Persekutuan ialah YDPA, iaitu seorang raja yang dipilih daripada raja-raja sembilan buah negeri Melayu. Berdasarkan sistem Raja Berpelembagaan, YDPA diberi kuasa memerintah Persekutuan. Namun begitu Perkara 39 dan 40 menyatakan bahawa baginda dikehendaki bertindak atas nasihat jemaah menteri atau seorang menteri yang diberi kuasa dari jemaah menteri.

Perkara 41 pula menyatakan YDPA juga adalah Pemerintah tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan, sementara Perkara 42 pula meletakkan baginda mempunyai kusa untuk mengampun dan menangguhkan hukuman terhadap orang yang telah disabitkan oleh mahkamah tentera bagi kesalahan-kesalahan yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Perkara 44 meletakkan baginda salah satu daripada tiga komponen badan perundangan Persekutuan, iaitu Parlimen. Perkara 71 pula menyediakan peruntukan bagi menjamin hak sesorang raja sesuatu negeri untuk mewarisi, memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak keistemewaan di sisi perlembagaan bagi sesorang raja di dalam negeri itu.

Perkara 153 telah mengamanahkan baginda tanggungjawab untuk memelihara kedudukan istemewa orang-orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum lain.

Perkara 122B menjelaskan bahawa kuasa melantik semua hakim Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Tinggi adalah ditangan baginda atas nasihat Perdana Menteri dan setelah berunding dengan Majlis Raja-raja.
(Sumber Dari Bahagian Penerangan Malaysia)

Dengan ada nya peneranagn sebegini sepatutnya kita orang melayu yang menjadi benteng Tuanku bukan menghina ketuanan melayu dan mempertikaikan keduukan Tuanku. Dari kenyataan yang diberikan oleh Peminpin-peminpin PKR itu telah menampakan bahawa mereka telah meghina Sultan dan orang melayu kerana kerakusan untuk jawatan dan kepentingan diri sendiri sehingga lupa asal usul meraeka.

Pada Hari Jumaat ini Jam 3.00 ptg di hadapan Istana Kayangan Shah Alam Selagor satu Memo Randum tentang penyelewengan PKR keatas Selangor akan diserah kan oleh GAGASAN ANTI PENYELEWENGAN SELANGOR (GAPS) kepada Sultan Selangor. marilah kita beramai-ramai untuk menyerahkan Memo Randum ini kepada Sultan Selangor....


Post By.....MAN LAKSA

1 comments:

Anonymous said...

UMNO LE PEROGOL YANG TERLEPAS.

SELEPAS MEMPERBUDAKKAN RAJA2 MELAYU UMNO CUBA MENCABUL HAK RAKYAT.

UMNO LE YG MENCABUL KEHORMATAN NEGARA INI.