Monday, February 21, 2011


GWM minta maaf kerana lewat mengeluarkan data dan fakta kerana cukup penting bagi memberi input dan penerangan sewajarnya berkenaan kedudukan sebenar ekonomi Malaysia ... laptop ada problem skit! sekarang dah ok!

Kegopohan Anwar Ibrahim dalam memutar belit dan mensensasikan sesuatu isu bukanlah satu perkara yang baru. Malah, tidak ada satu pun yang dilakukan oleh kerajaan BN dianggap sebagai bukti kukuh dan nyata ekonomi dan pendapatan negara berada pada tahap yang memuaskan.

GWM paparkan realiti dan gambaran secara keseluruhan ekonomi negara dibawah berdasarkan sumber yang sah, tanpa menyebelahi kerajaan BN ... bukan seperti Anwar Ibrahim! pakai mulut tetapi tiada fakta dan data!

Sebab itulah Anwar Ibrahim sehingga ke hari ini gagal menunjukkan bukti APCO Worlwide adalah syarikat berkaitan dari Israel!


Foreign Direct Investment
Sekalipun statistik data (FDI Inflows) bersandarkan kepada petunjuk sehingga tahun 2006 (World Bank), peningkatan FDI Malaysia nyata cukup konsisten berbanding dengan Thailand dan Indonesia.










GDP Nominal dan GDP PPP per capita
Data yang diambil darik IMF, World Bank dan CIA Factbook (2010) sudah cukup menunjukkan ekonomi negara berada pada tahap terbaik jika dibandingkan dengan Thailand dan Indonesia.









World Bank Data
Pendapatan Kasar dan Hutang Luar Negara Malaysia jauh lebih baik dari Thailand dan Indonesia.










CIA World FactBook
Data ini mengesahkan data GDP yang dikeluarkan oleh World Bank dan IMF. Kedudukan ekonomi negara cukup baik berbanding dengan Thailand dan Indonesia.

Malah, kadar pengangguran dan kemisikinan di Malaysia jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan Thailand dan Indonesia ... apa yang Anwar Ibrahim bising!

Hutang luar Kerajaan Malaysia jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan negara Thailand dan Indonesia ... pun Anwar Ibrahim bising!

Mungkin inilah kejayaan Tun Dr Mahathir yang telah menambat Ringgit Malaysia dan menolak pinjaman dari IMF pada tahun 1998 ...



GWM yakin paparan dari sumber yang diperolehi menoktahkan suatu bukti yang sahih untuk diambil kira dalam menentukan kekuatan ekonomi negara. Atau kita hanya terlalu bergantung kepada FDI dalam menentukan ekonomi Malaysia sudah mapan atau merudum?

Perlu diingat pelabur dari Amerika Syarikat dan Eropah tidak melakukan pelaburan atas dasar keadaan ekonomi dan krisis kewangan yang melanda negara negara tersebut. Kebanyakan pelabur asing lebih menumpukan pelaburan domestik untuk keluar dari kancah kemelut ekonomi seterusnya para pelabur ini tidak akan membuat pelaburan besar di luar.


GWM : Apa lagi si Anwar Ibrahim nak spin selepas ni gamaknya yek! ...

sumber / pautan :
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/malaysia-economy-lags-behind-neighbours-says-anwar/


World Bank Database Group and UNCTAD
World Economic Outlook DataBase, International Monetary Fund
Gross Domestic Product 2010 & Population 2010, World Development Indicators DataBase, World Bank
CIA The World Fact Book

4 comments:

hafiz said...

diorg compare dengan singapore jer...hehehe

sejahtera39 said...

nuaraljubri memang munafik!!!

tuan mohon pautan blog sejahtera39 disini, tuan


Terima kasih

Mordecai Kucai said...

Mamat baghal sastera nak cerita pasal ekonomi. Nyaris kita tak jahanam kerana IMF seperti yang dia cadangkan.

Dia telah ambil kredit dari kejayaan Malaysia melepasi krisis ekonomi semasa lembu ini jadi menteri keewangan.

Memang dia cakap menggunakan bontot kerana apa saja kenyataannya tiada asas kukuh.

Tak ke lucu kerana semua orang tahu Malaysia mempunyai kekuatan dan kepakaran dalam ekonomi tiba tiba ada sekor lembu menyatakan sebaliknya.

Anonymous said...

NUAR BRAHIM KUSUT, NAK BNDING MALAYSIA DGN SINGAPORE, SNGPORE TU DE SUPPORT DR YAHUDI...ANUAR IBRHM MMNG SUKA SUPPORT2 DR YAHUDI NI...