Monday, February 27, 2012






GWM menganggap Fuziah Salleh sebagai pengkhianat utama atas kesanggupan menggadaikan nasib 420 pekerja Melayu yang mencari rezeki dengan Lynas.

Himpunan Hijau tidak lebih dari satu usaha menakutkan pelabur asing dari terus melabur dalam negara ini.


Modus operandi ini diatur dan digarap dengan rapi agar kurangnya pelaburan masuk di Malaysia akan diwar-warkan sebagai kerajaan gagal menarik pelaburan asing. 

Ini adalah agenda terbesar pakatan pembangkang mahu menakut-nakutkan pelabur asing dari terus melabur di Malaysia.

Dan sebenarnya dua pakar dan saintis dalam bidang nuklear dan radiologi, Prof Dr Ahmad Termizi Ramli dan Che Rosli Che Mat sudah memberi pandangan serta penjelasan paling professional bahawa kilang kimia Lynas adalah selamat.

Kedua-dua pakar ini telah berulangkali menyatakan bahawa kilang Lynas di Gebeng bukanlah kilang nuklear atau loji nuklear maupun makmal penguraian dan mengayakan uranium. Ia adalah kilang pemerosesan Nadir Bumi.




Begitu bodohnya pihak pembangkang terutamanya Fuziah Salleh (belum dapat ditentukan pengkhususan pakar adalam bidang apa sekalipun) mengatakan Lynas adalah sebuah kilang yang menghasilkan radiokatif yang merbahaya.

Kadar radiokatif yang bakal dikeluarkan tidak lebih daripada kadar radiasi yang dikeluarkan oleh mana-mana kilang di kawasan sekitar.

Kedua-dua pakar ini telah berulangkali turut menyatakan dari segi fakta dan 'scientific evidence' bahawa projek Lynas ini tidak akan membawa kemudaratan kepada masyarakat.


Kerajaan hanya akan membunuh diri jika secara sembarangan mengeluarkan dan meluluskan Lesen Operasi Sementara (TOL) kepada Lynas Corporation, tanpa sebarang syarat-syarat ketat, laporan dan kajian yang telah dibuat oleh pelbagai agensi terbabit bersetuju bahawa operasi Lynas akan selamat dan mengikuti piawaan antarabangsa.

Siapa Fuziah Salleh yang begitu miang dan gatal berani mengatakan rakyat di Kuantan bakal dihambat dengan radiasi yang mampu mengganggu kesihatan dan genetik penduduk setempat.

Barangkali Fuziah Salleh boleh menyatakan secara rasmi kelayakannya dan hasil kajian belaiu secara saintifik yang mampu diterima oleh International Atomic Energy Agency (IAEA) dan Atomic Energy Licensing Board (AELB).



Atau mungkin Fuziah Salleh boleh menjadikan ucapan Presiden PAS Hadi Awang sebagai iktibar dan tanda aras dimana letaknya kelayakan beliau sebagai pakar dalam bidang ini ...




3 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya fuckatan tahu benda tu tak bahaya tapi dah takde flatform lain nak berhimpun. Tu yang buat himpun hijau. Kalau diaorang fikir pasal alam sekitar, takkan pasir Selangor dikorek jadi gersang sampai pokok tak de nak menyerap air. Nak ceramah kat kampung, orang tak datang. Kena halau lagi.

Anonymous said...

aisei bro, diorang buat perhimpunan sebab senang nk collect donation tu je..buat ceramah berapi2 sket pastu ulur karung duit, yang bangang pun ulur...demi isle katanya

Anonymous said...

ni saya nak bagi tau,Percayalah kepada PAKAR,bukan PKR,yang buat demo u entah2 subjek sains PMR pun entah lulus entah tidak,nak beza bau belacan dgn budu pun ada yang x tau..kalau nak fikir negetif api rokok pun bahaya,