Thursday, February 9, 2012







Jatuh bangun dalam politik itu lumrah, namun sebagai seorang yang pernah memegang jawatan tertinggi dalam parti, bagaimana Datuk Seri melihat MCA sekarang kerana sokongan kaum Cina dilihat sudah beralih arah kepada parti pembangkang?

TEE KEAT: Soalan ini agak sensitif pada masa sekarang apabila ia menyentuh sokongan kaum Cina khususnya kepada pucuk pimpinan­ MCA.

Pada hemat saya, apa yang mustahak kepada sesebuah parti itu adalah kebolehan entiti parti mengerahkan tenaga dan jentera di peringkat akar umbi. Kedua, berkebolehan untuk mendapat keyakinan khasnya masyarakat yang diperjuangkan hak mereka. Ketiga; sama ada sesebuah parti itu berpandukan nilai perjuangan atau didorongi kepentingan semasa khasnya kepentingan diri.

Dalam hubungan ini, saya nampak MCA , bukan sahaja perlu mengalami satu proses transformasi, yang bukan sahaja terhad kepada strukturnya tetapi pada masa sama memerlukan transformasi hala tuju parti itu sendiri.

Saya tidak kata perjuangan nenek moyang kita tidak relevan lagi, tetapi kita telah masuk ke era serba baru, kita tidak lagi boleh terbelenggu dalam minda yang lama. Adalah perlu untuk kita lebih cenderung memperjuangan isu-isu mikro yang merentasi kaum.






Dalam meraih sokongan kaum Cina dalam BN, kenapa tidak MCA bergabung sahaja dengan Gerakan memandangkan prestasi Gerakan begitu merudum sehinggakan Presidennya Tan Sri Koh Tsu Koon mengumumkan penarikan dirinya dalam PRU13. Tidakkah Datuk Seri melihat penggabungkan itu nanti mampu memberi impak positif untuk menarik kembali sokongan kaum Cina?

TEE KEAT: Perkara pokok sekarang ini bukan soal individu, bukan soal Tan Sri Koh Tsu Koon bertanding atau tidak, hal sekarang ini lebih rumit sebab yang mustahak sekali pengundi Cina khasnya generasi muda walaupun ada sebahagian yang telah berumur terikut-terikut dengan rentak semasa.

Kalau mereka mengharapkan sesuatu yang serba baru atau sesuatu yang disifatkan sebagai perubahan transformasi supaya dapat membawa nafas baru dan harapan negara, itu sesuatu yang jauh berbeza dengan pilihan individu sama ada bertanding atau tidak.

Transformasi dan perubahan itu telah saya nyatakan secara lantang dalam beberapa forum yang lepas. Saya pernah cakap perubahan itu perlukan berlaku pada semua pihak kerana ini trend semasa. Tetapi pada masa yang sama kenalah kita bezakan dan beri pengertian yang betul apakah maksud transformasi sebenar.

Perubahan dari segi tampok pemerintahan­ ataupun perubahan takuk minda. Perubahan takuk minda tidak semestinya perlu tukar orang, tetapi tukar otak itu yang mustahak perlu tukarlah mekanisme yang ada. Saya tidak percaya istilah perubahan itu sekadar perubahan dari segi tampok pemerintahan sahaja tanpa merombak takuk minda tidak ke mana.

Soal bergabung, perkara ini telah lama kita debatkan sejak dahulu lagi dan sehingga sekarang masih ada orang tertanya-tanya kenapa tidak kita bergabung. Kita kena berbalik kepada asas, khasnya perbezaan sturktur kedua-dua buah parti itu. Gerakan yang ditubuhkan pada tahun 60-an, yang mana awalnya dianggotai oleh semua kaum, dan barisan pemimpin awalnya juga terdiri daripada pelbagai kaum tetapi parti MCA sedia maklum adalah parti kaum Cina.




0 comments: