Thursday, February 23, 2012


Penduduk Gaza muak janji rejim Zionis

‘USAH percaya janji Yahudi...mereka dilahirkan sebagai penipu besar’ adalah kata-kata yang kerap kedengaran daripada sebilangan besar penduduk Gaza yang tidak mempercayai cadangan gencatan senjata oleh rejim Zionis itu.


Sebahagian penduduk palestin yang menjadi pelarian sementara sejak dua minggu lepas kembali pulang dengan memungah barangan rumah mereka di pintu masuk Rafah-Palestin di Gaza, Palestin. Gambar Tun Izhar Tun Ishak 22/01/2009

Bagi mereka yang sudah lali dengan serangan tentera Yahudi sejak lebih 60 tahun lalu, mereka cukup masak dengan tipu muslihat golongan ‘iblis’ bertulang manusia itu.

Wartawan yang sempat berbual dengan beberapa pemandu teksi di sebuah kedai menjual syarwarma (kebab) berhadapan bangunan mahkamah yang ranap dibedal peluru berpandu Israel, mengakui kebenaran ini.

Salah seorang pemandu teksi, Waleed Yaser, 45, berkata, Yahudi baginya tidak pernah menepati janji dan tindakan menawarkan genjatan senjata membuktikan mereka dipihak yang tewas.

Peperangan selama 22 hari di antara pejuang Hamas dan tentera Israel hanya lebih membuat mereka kenal erti tewas apabila menentang tentera jihad fisabilillah.



Pelukan hiba diiringi linangan air mata
Oleh Jamilul Anbia
anbia@hmetro.com.my

SEBAIK selesai mengerjakan solat maghrib di Masjid Al-Shahid, Gaza, seorang lelaki separuh abad mendekati kami (wartawan) sambil menghulurkan salam dengan wajah penuh keikhlasan.


Ahmad Bakhtia Ragab,25 mengangkat tangannya sambil menjerit 'Jahanam Israel' di celah runtuhan bangunan yang dimiliki oleh bapa saudaranya setahun yang lepas di sekitar bandar Gaza di Palestin. Gambar Tun Izhar Tun Ishak 22/1/2009

Salam berkenaan lantas disambut hangat sebelum lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Fared tunduk dan bersimpuh rapi di sisi wartawan.

Dia lantas bertanya dari mana asal wartawan tanpa mahu melepaskan genggaman salam erat antara kami di tangan.

Sejurus diberitahu wartawan berasal dari Malaysia dan datang ke negara itu untuk membuat liputan berita derita perang rakyat Palestin, lelaki berkenaan lantas memeluk wartawan sambil mengucap syukur berulang kali.



Ibu meratap minta lintas sempadan
Oleh Jamilul Anbia
anbia@hmetro.com.my

KEANGKUHAN tentera Zionis jelas terpamer sekali lagi apabila dua jet pejuang F16 milik mereka dengan sengaja meluncur rendah di ruang angkasa Rafah, Gaza pagi semalam dipercayai bertujuan bagi meninjau pergerakan penduduk Gaza.


Sebahagian pelarian Palestin menunggu di sempadan Rafah - Palestin untuk memasuki Gaza semula semalam. Gambar Tun Izhar Tun Ishak. 22/1/2009

Kelibat dua pesawat berkenaan yang garang meredah ruang udara sekali lagi menimbulkan rasa panik penduduk berikutan timbul khabar angin akan berlaku serangan Israel bila-bila masa di kawasan berhampiran sempadan Gaza.

Malah sekitar jam 11 pagi, sebuah pesawat peninjau turut dilihat melintasi kawasan perkampungan kanak-kanak yatim piatu di Rafa yang terletak kira-kira 10 kilometer dari sempadan.



Rela mati demi Palestin
Oleh Jamilul Anbia
anbia@hmetro.com.my

PELUANG berbual dengan seorang pengikut Fatah, Sami Jouroni, 31, jelas membuka mata terhadap perjuangan tidak sudah warga Palestin terhadap kekejaman Israel yang disifatkan iblis jahanam di muka bumi.

Sami yang berasal dari Gaza City, namun berhijrah ke Al Arish, Mesir, sejak beberapa tahun lalu mendakwa menggunakan peluang yang ada untuk membantu sanak-saudaranya yang masih terkepung di Gaza.


Faris Hamdan Mahmud, 67, bersama anak saudaranya, Al Rafah Saiedi,6, merasa pilu dan sedih akibat kemusnahan rumahnya serta kematian kaum kerabatnya di kampungnya, Zaitun Selatan di Gaza City,Palestin. Gambar Tun Izhar Tun Ishak. 23/1/2009

Menurutnya, dia kerap berulang-alik ke Gaza untuk memberi bantuan sedaya mungkin, namun enggan menceritakan kaedah dan cara digunakan untuk menghantar bekalan terbabit.

Dia yang dipercayai menggunakan beberapa terowong sulit bawah tanah di sempadan Rafa mengakui amat menyintai tanah airnya dan tidak teragak-agak mengangkat senjata jika berpeluang.

Menurutnya, rakan anak jati Mesir turut menyokong perjuangannya tanpa rasa belah bagi.

Sami yang masih belum berkahwin berkata, walaupun tidak menyokong pergerakan Hamas yang disifatkan 'keras', namun rasa cintanya pada tanah air memungkinkannya untuk mati berjihad di sana.



Sekatan komunikasi cetus panik
Oleh Jamilul Anbia
anbia@hmetro.com.my

KEHIDUPAN di kota Gaza yang diibaratkan penjara neraka terbesar di dunia bergolak tiba-tiba awal pagi semalam apabila semua sistem komunikasi di bandar ini termasuk telefon satelit gagal berfungsi menyebabkan timbul suasana panik.

Lebih mencemaskan apabila ura-ura mengatakan ia adalah isyarat awal sebelum gerombolan tentera Israel akan melancarkan perang fasa kedua ke bumi Gaza selepas berhenti seminggu.


Sabah Hamdi Saumoni,52, meraung kesedihan menceritakan bagaimana 29 kaum kerabatnya termasuk kedua-dua ibu bapanya terkorban di bunuh secara kejam oleh tentera Israel dengan menggunakan bahan letupan dan memusnahkan seluruh kampungnya, Zaitun Selatan di Gaza City, Palestin. Gambar Tun Izhar Tun Ishak 23/1/2009

Khabar angin yang bertiup kencang itu menyebabkan berpuluh-puluh warga asing daripada media antarabangsa berpusu-pusu meninggalkan hotel dan bandar Gaza menuju ke sempadan Rafah, Mesir bagi mengelakkan terperangkap dalam peperangan itu.

Berita itu mengakibatkan kota Gaza menjadi senyap sunyi apabila rata-rata penghuni menyembunyikan diri di dalam rumah kerana bimbang dengan serangan udara atau kapal laut Israel.

Wartawan Harian Metro yang ketika itu baru selesai menyiapkan tugasan di bilik hotel turut dihantui resah dengan situasi terbabit yang sedikit sebanyak menimbulkan kebimbangan.




Mohamad Asur,28, pasukan keselamatan Hamas membuat rondaan di kawasan Kementerian Dalam Negeri Hamas akibat serangan tentera Israel di Bandar Gaza City, Palestin. Gambar Tun Izhar Tun Ishak. 23/1/2009











3 comments:

Anonymous said...

Yahudi zionist Akan Dajjal penipu besar dan tak bole dipercayai, sama lah dgn Anwar Israel, Bapa Penipu, Bapa Pembohong, Hero Tamil Murahan. Inilah Imam Mahadi Yahudi bernama BABI haramjadah, barua lahanat Yahudi zionist, hanya kerana gila kuasa, temolok, nafsu babi hutan, perakus, sanngup menjadi anak dajjal, barua kepada Yahudi zionist yg agenda mereka jahat dan kotor, untuk mengahncurkan negara2 Islam. Lihat lah apa yg sedang berlaku di Egypt, Yemen, Syria, Libya, Tunisia, Iraq, kucar kacir, tumpah darah sesama saudara, inilah agenda jahat dan kotorr Imam Mahadi Zionist, BABI haramjadah, Hero Tamil murahan, atok kote bengkok, peliwat terkutok abad ini. Semoga beliau dilhanat dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Yahudi zionist, Dajjal penipu besar dan tak bole dipercayai, sama lah dgn Anwar Israel, kuat kencing, Bapa Penipu, Bapa Pembohong, Hero Tamil Murahan Inilah Imam Mahadi Yahudi bernama BABI haramjadah, barua lahanat Yahudi zionist, hanya kerana gila kuasa, temolok, nafsu babi hutan, perakus, sanngup menjadi anak dajjal, Putrajaya at all cost,barua kepada Yahudi zionist yg agenda mereka jahat dan kotor, untuk mengahncurkan negara2 Islam. Lihat lah apa yg sedang berlaku di Egypt, Yemen, Syria, Libya, Tunisia, Iraq, kucar kacir, tumpah darah sesama saudara, inilah agenda jahat dan kotorr Imam Mahadi Zionist, BABI haramjadah, Hero Tamil murahan, atok kote bengkok, peliwat terkutok abad ini. Semoga beliau dilhanat dunia dan akhirat.

Anonymous said...

nappe tk ghonyok je nuar tu masa dtg kluang!!!!!khonyok ramai2....dukung gi buang lombong!!!