Thursday, September 6, 2012


Penulis agak terganggu setelah menerima kiriman sms dari rakan media di Indonesia yang secara sinikal menggambarkan rakyat negara ini lebih mendambakan negara jiran Indonesia berbanding dengan tanah tumpah darah.

Dalam sms tersebut, rakan penulis ini mencuit dengan suatu sindiran berbaur nakal "ngapain ada krisis jiwa nasionalisme dikalangan kamu". Lantas turut memberikan dua pautan agar penulis membaca dengan kesabaran sindiran secara tidak langsung dari media di Indonesia terhadap jati diri rakyat Malaysia.

alt

 alt


Penulis faham dengan mesej yang hendak disampaikan oleh rakan media dari Indonesia ini. Mesej yang sangat mudah difahami dengan akal yang cukup waras; patriotisme dan kenegaraan yang telah pudar dikalangan jiwa golongan muda di negara ini.

Rakyat perlu memahami mengapa banyak pihak di luar amat mencemburui kemakmuran Malaysia. Mustahil jutaan rakyat Indonesia sanggup meredah lautan untuk mencari makan dan rezeki disini jika tidak kerana kemakmuran negara.

Ironinya, rakyat Indonesia yang sememangnya tidak mempunyai semangat kecintaan terhadap Malaysia ini turut dikongsi semangat 'Malingsia' oleh golongan muda di negara ini yang hilang pertimbangan akal yang waras.

Read More,  Media Indonesia Perlekeh Jati Diri Rakyat Malaysia

alt

30 comments:

tobeng said...

Memang memalukan.Lepas ni orang Malaysia tak boleh nak angkat muka dengan indon2 dalam forum2 dan blog.Habis kena smash

Anonymous said...

5 fucker dalam gambar ni..harap2 ada la antara 5 ekor mangkuk ayun ni baca komen aku...haha..fuck you 5 dickheads..

GotYou! said...

Apa lagi? 5 ekor mangkuk hayun ni pindah la berambus jadi warganegara Indon!Nak sangat kan?

Anonymous said...

aku rasa diorang ni bukan apa pun. saja nak sakitkan hati UMNO. yelah, politik jahat yahudi bawaan anwar. yang tukang kibar tu pencacai bodoh yang tak reti apa satu.

Anonymous said...

perbuatan 5 bahlol tu samalah denga penghiaanatan dan harus dihukum tembak...atau gantung... amin angkat senjata tetapi mereka ini hancurkan negara dengan rampasan kuasa yang mereka lakukan...rakyat yang cxintakan negara...bertindaklah....paling tidak pun....kalau jumpa komunis 54 orang tu...belasahlah...ajar meereka apa itu perjuangan mempertahankan newgara...idiot

Anikjis said...

budak2 bodo ni jgn lyn ngat, muka sampah belaka, perangai x senonoh, rugi mak bapak besarkn korang tp perangai udoh bangang..., sial, kecik2 x nak mati, ni semua ajaran puak pembangkang termasuk ustaz2 PAS yg dungu, lucutkn kerakyatan jgn bagi muka bdk2 setan mcm ni, akn dtg ntah lbih truk lg dia buat..

Anonymous said...

Got You. 4.15 AM... Rakyat Indonesia pun tak nak terima mereka ini... kalaulah hal ini terjadi di Indonesia.. dah confirm ke lima orang tersebut dah hilang di telan bumi...hmmm rendah dan tak de martabat kebangsaan...

pillpuss@yahoo.com said...

Dalam sms tersebut, rakan penulis ini mencuit dengan suatu sindiran berbaur nakal "ngapain ada krisis jiwa nasionalisme dikalangan kamu". Lantas turut memberikan dua pautan agar penulis membaca dengan kesabaran sindiran secara tidak langsung dari media di Indonesia terhadap jati diri rakyat Malaysia. Bagi wa jawap apasai kita, termasuk wa sendiri menyampah bangat dgn bendera malaysia sekarang nie, ni bukan pasai jati diri, broo. sudah terang lagi mau suluh kaa. reply to my email, and we can discuss, if u dare.

Anonymous said...

AKU SYORKAN KITA BUNUH SAJA 5 EKOR MANGKOK HAYUN TU

Anonymous said...

Agaknya ini semua kerana pendidikan Sejarah disekolah kita gagal.

Lihat camne rakyat US menghayati Hari Kemerdekaan 'July 4th'. Walaupun banyak negeri-negeri masuk US kemudian dari 1776 tapi masih gunakan 1776 sebagai Hari Kemerdekaan. Kenapa ade yg perlu pertikai kita dah 55 tahun Merdeka ?


Syllabus Sejarah kita perlu diperkukuh, mungkin Menteri Pelajaran kena ambil kira ?

Nani Cheras.

Anonymous said...

rakyat indon pun naik heran kenapa ada rakyat malaysia macam 5 orang tu yang bodoh tak tercapai dek akal, dorang lagi bermati2an kondem malaysia macam2 alih2 datang 5 orang rakyat malaysia yang bodoh tak tercapai dek akal amik bendera indonesia lepas tu letak bintang and bulan,

aku harap 5 orang bodoh tak tercapai dek akal tu paham lah nasionalis tu apa sekrang...

Anonymous said...

GWM,

Memang pedih membaca komen wartawan Indonesia. Memang kurang ajar 5 mangkuk hayun tu! Lemparkan mereka ke dalam laut dalam, tapi ikan jerung pun tak sudi hendak memakan mereka.

Cuma kepada warga Indonesia perlu sedar sikap begitu hanya terdapat pada segelintir paling kecil rakyat Malaysia.

Warga Indonesia juga perlu sedar perbuatan itu didalangi oleh ketua mereka yang sering pergi ke Indonesia dan disambut meriah oleh segelintir kecil rakyat Indonesia?

Hati hati jangan jati diri warga Indonesia juga dilacuri olehnya! Bakat pidatonya juga hebat dan boleh menarik perhatian ramai!

Anonymous said...

geng % ni nak tunjuk hero pasal keringin rasa kote B.A.B.I....

Anonymous said...

Kami rakyat Malaysia mahu berkenalan dgn 5 ekor beruk posing dalam gambar diatas. Harap sesiapa boleh perkenalkan.

Butiran diperlukan:
Nama & anak siapa,alamat rumah, kerja kat mana, no plat kereta & model & kaler, alamat facebook/twitter.

Trima kasih

Anonymous said...

pillpus.ko bgtau je kat cni.wat pe nk sorok.bendera negara bkn utk politik.tu berkaitan ngan jati diri.kalo ko rase menyampah ngan bendera malaysia.ko dipersilakan berambus dr sini sbb majoriti syg ngan bendera tu.ko g la mane-mane negara yg ko suke bendera die.de 200 lbh negara ko leh pilih..

Anonymous said...

Inilah antara sebab matapelajaran tatarakyat dan sivik dimansuhkan...so dia orang mesti diberi hukuman berat..danmacam pemberontak..muka tembok.

Dari Kaca Mataku said...

salam buat saudara
minta budi bicara dan jasa baik, agar linkkan blog saya
http://darikacamatasaya42.blogspot.com
terima kasih

Dari Kaca Mataku said...

salam buat saudara
minta budi bicara dan jasa baik, agar linkkan blog saya
http://darikacamatasaya42.blogspot.com
terima kasih

Anonymous said...

diorg kata jalur gemilang macam tiru amerika, tapi mangkuk ayun ni buat bendera tiru singapork boleh plak?? bodoh punya pembangkang longkang

usin said...

asal minat dgn anwar je terus jadik bodoh. org indon kata goblok. buat malu je kena sindir indon. tu pun berlambak lg gembira & bahagia jd goblok...

Melayu Atas Pagar said...

SALAM DARI KACA MATAKU, BLOG TUAN TELAH KAMI PAUTKAN. WASALAM

Anonymous said...

Malang sungguh emak bapa mendapat anak 5 hang malaun ni penderhaka negara... jangan diberi apa2 keistimewaan hak rakyat negara ini... biar mereka merempat je... !

Anonymous said...

Nasionalis yg telah pudar mungkin karena tidak mengerti arti bendera itu apa? Turut berduka bro

Anonymous said...

Kalau Anuar itu Bapak Segala dajjal.. maka 5 orang inilah antara anak anak dajalnya yang telah dilahirkan..
Orang lain sibuk nak majukan diri, mereka sebuk nak huru harakan negara..
Semata mata kerana seekor dajjal....

Inilah sebenarnya keturunan MALINGSIA ...

anti bohmau said...

pispus,

jalur gemilang lambang negara merdeka. mengapa benci dgn bendera kita tu? kamu benci dgn orang lain ka atau kamu benci diri sendiri sbb gagal jadi macam orang lain tu? ni nama dia marahkan nyamuk, kelambu dibakar! anwar, hisamuddin rais aka tiub pecah dah berjaya racuni anak2 muda kita!!

Anonymous said...

Sial punya umno.. ni semua hasil keje tangan ghaib freemason yg banyak melangau dalam negara sekarang ni.. hati2 dakyah freemason oii.. iblis dah lama berdendam dengan manusia.. Jaga diri sendiri elok eok oiii.. esok lusa nak kene hisab.. Azab masing2.. kat sini bolehla tunjuk hero.. izrail dtg jemput baru kita tau langit tinggi ke rendah..

Anonymous said...

ini hanya politik...orang2 yang mau tukar bendera ini tak mungkin berani menyatakan niatnya jika tak mendapat dukungan orang penting.
atau bisa jadi untuk mengalihkan perhatian orang malaysia terhadap isu lain yang lebih besar?
tentang media Indonesia,memang kadang2 mereka kebablasan namun itulah harga yang harus kami bayar karena telah memilih reformasi,di saat media meminta hak kebebasannya maka akan ada pula risikonya yaitu beberapa orang pers yang kebablasan

Anonymous said...

Offtopic: Bodoh punya media Malaysia, sesuka hati je salahguna perkataan "Parlimen" di negara kongres. Dah macam Korea Utara

Anonymous said...

Indon yg stupid.. bodoh.. 51.9 peratus pendatang asing tanpa passport adalah dari indon bodoh..lepas ditangkap kami ludah aja muka mereka..hahaha ini kisah benar beb.. haha bodoh.. cakap indon negara makmur tapi media indon suka memburukkan negara jiran tetangga.. sebaliknya di malaysia.. bodoh patutlah negara lain tidak suka sama indon.. negara korupsi.. negara kurap sami..hahahaha indon bodo nk mampus

not sure said...

korang ingat korang bijak sangat ke? dahla miskin! kerja kat malaysia! kadang-kadang datang Malaysia pun tak de lesen! Sebab korang juga Malaysia jerebu! kalau korang ditimpa bencana alam, Malaysia juga yang tolong! Indonesia negara yang terbodoh, negara yang tak sedar diri!