Monday, September 3, 2012

“Tidak ada isu. Tapi, tak mengapa. Kita boleh minta Menteri Besar Selangor (Tan Sri Khalid Ibrahim) mengadap (Sultan Selangor). Tidak ada masalah,” - Anwar Ibrahim.



Kaduk Naik Junjung ... Anwar Dijulang Seperti Sultan di Stadium Shah Alam.

Cukup mudah Anwar Ibrahim melarikan diri dari isu kerajaan negeri tidak menjemput Sultan Selangor dalam meraikan Hari Kemerdekaan di Selangor.

Pass the batton to Khalid Ibrahim ...

Khalid Ibrahim panik dan geram. Barangkali Khalid Ibrahim berbisik dalam hati " Celaka punya Anwar, Lu punya taik aku jugak yang basuh,".

Suka atau tidak. maka terpaksalah Khalid Ibrahim melakukan kenyataan rasmi untuk menghilangkan najis khinzir peninggalan Anwar Ibrahim.


SHAH ALAM 1 September - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengakui kerajaan negeri tidak menjemput Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menghadiri program sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 peringkat negeri yang berlangsung malam Jumaat lalu.

"Memang tak ada dalam program menjemput (Sultan). Memang biasa tiap-tiap tahun kita membuat cara ini, itu sahaja," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar bahawa Sultan Selangor dibelakangkan dalam acara sambutan Hari Kemerdekaan di Dataran Kemerdekaan di sini.

Beliau turut menafikan bahawa Sultan Sharafuddin murka dengan tindakan kerajaan negeri itu dan berkata Sultan Selangor telah diberi penjelasan mengenai perkara itu.

Read More, Sultan Selangor Memang Tidak Dijemput - Khalid Ibrahim



Kenyataan rasmi Khalid Ibrahim belum mampu memadamkan api kemarahan rakyat. Mana mungkin Sultan Selangor tidak murka?

Ini adalah upacara tahunan dan baginda tidak pernah tidak dijemput bagi meraikan Hari Kemerdekaan.

Memang satu formaliti, tuanku baginda dijemput menghadiri sambutan ulang tahun kemerdekaan dan ini sememangnya amalan biasa yang dilaksanakan kerajaan negeri dibawah pentadbiran BN.

Memang tak ada dalam program menjemput Sultan?




KUALA LUMPUR: Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa pelik mengapa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dijemput sebagai tetamu kehormat sewaktu Sambutan Kemerdekaan ke-55 peringkat negeri malam Khamis yang lalu.

Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, tindakan oleh PR Selangor itu menimbulkan tanda tanya kerana Anwar tidak menjawat sebarang kedudukan tertinggi di peringkat negeri, sebaliknya hanya bertindak selaku Penasihat Ekonomi negeri.

"Tuanku Sultan melahirkan rasa pelik mengapa Anwar yang tidak berada dalam jawatan tertinggi negeri menjadi tetamu kehormat. Beliau tidak memegang sebarang portfolio rasmi kecuali sebagai Penasihat Ekonomi.

"Kebiasaannya kalau Tuanku tidak dapat hadir dalam program rasmi negeri, Menteri Besar akan menggantikan baginda untuk memberi ucapan," katanya.

"Tetapi mengapa Anwar yang dijemput, ini program rasmi, bukan politik." tambahnya.

Read more, ANTARAPOS

Pelik juga, bila masa Anwar Ibrahim mempunyai 'locus standi' berbanding dengan tuanku baginda Sultan Selangor?

Siapa sebenarnya yang harus lebih dihormati ... Anwar Ibrahim atau SULTAN SELANGOR?

Barangkali bagi Pakatan Rakyat dan pembangkang, Sultan Selangor bukanlah simbol kepada perpaduan dan kedaulatan negeri.

Ini bukan soal sama ada arahan keluar dari pejabat Menteri Besar atau dari pejabat SUK. Soal yang paling wajar ditanya, mengapa Sultan Selangor tidak dijemput?




SHAH ALAM: Setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin menyalahkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Munir Bani atas dakwaan gagal memaklumkan hasrat Sultan Selangor untuk mencemar duli dan menghadiri acara ulang tahun kemerdekaan ke 55 pada 30 Ogos lalu di Dataran Kemerdekaan, di sini.

Dalam kenyataannya, Faekah berkata Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim amat kecewa dengan adanya pegawai yang gagal melaksanakan tugas mereka dengan baik sehingga mewujudkan suasana tegang serta menggugat hubungan baik beliau dengan Sultan Selangor.

"Sekiranya DYMM Sultan Selangor berkenan untuk mencemar duli dan menghadiri acara ini adalah menjadi tanggung jawab Setiausaha Sulit baginda, Munir untuk memaklumkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri.

"Saya berpendapat kekeliruan timbul apabila Datuk Munir tidak memberikan maklumat yang sewajarnya kepada Setiausaha Kerajaan Negeri," katanya.

Read more, ANTARAPOS

Risau melihatkan Khalid Ibrahim diterajang kanan kiri akibat kegopohan Anwar Ibrahim ingin menjadi tuanku Sultan, Faekah juga turut campurtangan menyalahkan Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani.

Barangkali Faekah 'buta mata dan hati' dengan apa yang diperkatakan oleh Anwar Ibrahim.

“Tidak ada isu. Tapi, tak mengapa. Kita boleh minta Menteri Besar Selangor (Tan Sri Khalid Ibrahim) mengadap (Sultan Selangor). Tidak ada masalah,” - Anwar Ibrahim.

Cukup mudah untuk difahami bait-bait ayat dari mulut Anwar Ibrahim ... Dan jika benar 'tidak ada isu', mengapa perlu Anwar arahkan Khalid Ibrahim boleh mengadap Sultan Selangor?

Teruk Khalid Ibrahim terpaksa melakukan 'damage control' akibat kegilaan Anwar Ibrahim.

Simple explanataion ...

Walau 'racist' sekalipun Lim Guan Eng, tidak pula lupa DAPigs ini menjemput Yang Dipertua Negeri untuk turut sama menghadiri sambutan ulang tahun kemerdekaan.

Beta lah Yang Bergelar ... SETAN AMINURRASYID SELANGOR - Anwar Ibrahim

Siapa yang berkuasa di Selangor ini ... Anwar Ibrahim kah?



1 comments:

Anonymous said...

Sorang2 perangai macam nak mampus sebab nak berkuasa. Jantan betina!