Friday, September 7, 2012


PR bernasib baik hanya Muhammad Ammar yang menjadi luar kawalan sehingga sanggup membuka seluar dan menunjuk punggung pada malam sambutan Hari Merdeka tempoh hari.

Apa agaknya akan terjadi jika si nyonya berbaju BERSIH atau amoi, Sin Yee juga turut berbuat yang sama?

Tentu semakin meriah dan ‘bersemangat’ jadinya himpunan Janji Demokrasi pada malam itu. Reformasi yang dilaungkan akan lebih kuat dan silap-silap semua peserta yang terlibat akan turut melakukan perkara yang sama, iaitu membuka seluar.

Mahu tumbang juga kerajaan dibuatnya jika ini berlaku kerana pihak berkuasa menjadi bingung dan tidak dapat menjalankan tugas dengan baik kerana pandangan mereka terganggu.

Nasib baiklah perkara ini tidak terjadi dan Sin Yee hanya memakai seluar ketat jarang sambil memijak gambar Dato’ Seri Najib, tanpa membukanya.

Jika tidak, tentu jenuh puak-puak PAS mencari ayat untuk menghalalkan tindakan tersebut kalaupun tidak turut sama.

Sekarang pun, kita lihat walaupun Tok Guru Nik Aziz juga mengecam tindakan tak senonoh peserta himpunan Janji Demokrasi tetapi penyokong-penyokong PAS di laman-laman sosial dan media pro-PR seolah-olah ‘keberatan’ untuk turut mengecam tindakan tersebut.

Kebanyakan mereka mengambil sikap ‘malu alah’ dan enggan mengulas lanjut mengenai insiden buka seluar. Sebaliknya, mereka cuba mengalihkan topik atau perhatian ke arah lain sekiranya perkara ini dibangkitkan oleh pihak lawan.

Kita tahu bahawa adalah tidak mustahil jika Sin Yee benar-benar membuka seluar dengan diikuti oleh sebahagian besar peserta lain, maka PAS akan terpaksa juga membela tindakan tersebut dengan apa jua cara.

Mungkin juga akan timbul ayat baru yang mengatakan berkelakuan tidak senonoh itu adalah dibolehkan jika ianya bertujuan menentang pemerintah yang zalim atau sebagainya.

Sekarang pun, ada pihak Pakatan Rakyat yang membela Ammar sambil mengutuk ibu bapa Ammar sebagai mengkhianati anak sendiri kerana menyerahkannya kepada pihak berkuasa.

Ini adalah sama seperti yang berlaku dalam kes ‘mencarut’ apabila Tok Guru Nik Aziz mempertahankan buku Shit, tulisan Shahnon Ahmad yang penuh dengan kata-kata mencarut di tahap tertinggi terhadap pemimpin negara.

Alasan Nik Aziz ketika itu ialah ‘Allah juga mencarut’, dan diberikan contoh iaitu ungkapan ‘celakalah mereka’ di dalam Al-Quran.

Kita tidak hairan jika alasan ini diberikan oleh Nik Aziz kerana kita pasti, beliau gagal dalam peperiksaan Bahasa Malaysia apabila tidak dapat membezakan ‘mencarut’ dengan perkataan keras untuk menekankan kemurkaan Allah S.W.T terhadap umat yang engkar di dalam Al-Quran.

Nasib baik kali ini Nik Aziz tidak turut membela tindakan Ammar tetapi mengecamnya. Nasib baik sekali lagi Sin Yee tidak berbuat yang sama, kalau tidak belum tentu lagi apa pendirian Nik Aziz mengenainya.

Mana tahu mungkin beliau akan memberi alasan yang Sin Yee adalah bukan Islam maka tindakan sebegitu tidak harus dipertikai semata-mata untuk menjaga hati DAP?

Lagipun, bukankah DAP yang bertungkus lumus membela Sin Yee dan telah nampak jelas yang mereka sedang berusaha untuk mempolitikkan kebiadaban Sin Yee sebagaimana mereka mempolitikkan kematian Teoh Beng Hock?

Sin Yee kini cuba dijadikan ‘hero’ hanya kerana tangannya digari ketika ditangkap.

Apakah Nik Aziz akan turut meng’hero’kan Sin Yee?

2 comments:

Kutukandewata said...

salam,

Allah telah berfirman,

aku akan angkat kerajaan yang aku suka,dan aku akan jatuhkan kerajaan yang aku tak suka.

jadi buat apalah puak pembangkang yang beragama islam termasuk mereka yang mengaku ulamak boleh menghalalkan fitnah yang bukan-bukan terhadap ds najib?

berdirilah seluruh jin dan manusia menentang najib,kalau hak najib hak najib lah juga.

hayatilah firman Allah itu.berhemahlah dalam berpolitik!!!

Anonymous said...

Kalau kita diberi peluang untuk memberi komen, jangan jadi batu api kerana orang yang menjadi batu api itu merekalah yang lebih dahulu masuk neraka... cubalah ujudkan suasana yang mententeramkan keadaan, bukan menambah panas suasana... banyak-banyaklah beristigfar wahai insan yang bergelar Umat Islam