Sunday, October 9, 2011


GWM baru kembali dari Majlis Penerangan Perdana Peringkat Wilayah Persekutuan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra yang tamat lebih kurang jam 1.15 petang.

Boleh dikatakan semua yang hadir cuak dengan nada ucapan Pengerusi BN DS Najib ...

Ada yang merah padam muka, ada juga yang tertunduk, yang urut dahi, yang merah mata ... pun yang ternganga ramai juga jumlahnya!

Mungkin pada awalnya ucaptama Najib lebih banyak berseloroh dengan kehadiran 8,000 orang termasuk pemimpin dan penyokong parti komponen BN Wilayah.

First gear ... cun! Second Gear ... masih terkawal! Masuk Third Gear ... Najib dah mula menegur dan menempelak pemimpin mahupun akar umbi setiap parti komponen. Tak payah diceritakan mengenai Fourth, Fifth dan Sixth Gear ... Berdesup!



Sebenarnya ucapan DS Najib tidaklah pedas 'hot & spicy', melainkan jika ada pemimpin yang menelan bulat-bulat segenggam cili api!

Teguran dan amanat DS Najib cukup mudah untuk difahami mana-mana pihak sekalipun ...


1) Sokong dan bantu 'winnable candidate' yang dipilih Kepimpinan Pusat melalui permuafakatan.

2) Buang sikap 'melarikan diri ke London' apabila tidak dinamakan sebagai calon pada pilihanraya umum nanti.

3) Kepimpinan setiap parti baik diperingkat ketua bahagian, ketua cawangan, wanita, pemuda, puteri dan sebagainya perlu segera mengikis sikap berpuak-puak dan tikam belakang.

4) Peringatan kepada setiap parti komponen untuk lebih bersedia dan tahap persediaan mental dan fizikal, perlu dimantapkan lagi.

5) Hentikan sikap suka melobi kepimpinan pusat kepada mana-mana parti komponen agar tidak mencetuskan masalah dikalangan parti komponen dan penyokong.



Persoalan ... sudah bersedia atau belum BN Wilayah Persekutuan untuk merampas kembali kerusi Parlimen yang tewas pada pilihanraya umum lalu?


6 comments:

Anonymous said...

Yg pasti Cheras kawasan DAP ... jadi tak payah bersusah payah org UMNO nak kempen utk jatuhkan ketua yg ade ... betul tak ?

Unknown said...

hehehe ... PANDANGAN YANG BERNAS ANON 7.09PM!

Anonymous said...

bersedia untuk gali kubur puak pkr

Anonymous said...

Najib nak balun orang, tapi lihat diri sendiri sama, macam isu Namewee, Chua Soi Lek, Wee Ka Siong, ISA, PPSMI, PLKN, PERMATA, Nazri Aziz, Hishammuddin @ Menteri Amaran, Budak UMT Hina Lagu Negaraku, Ambiga dan Mat Sabu serta Anwar yang tidak diambil tindakan berkaitan perhimpunan haram BERSIH, dan macam-macam lagi, apa cerita Najib?

Saya penyokong Barisan Nasional dan mengundi Barisan Nasional, tapi kepimpinan Barisan Nasional ketika ini saya tidak sependapat dengan mereka, banyak yang lembik dan mudah diratah oleh pihak lawan. Malahan calon-calon pilihanraya, kenalah pilih yang disenangi dan tahu buat kerja serta tahu mengenang budi pengundi, bukannya masa kempen melalak macam penyanyi rock untuk raih undi, tapi lepas menang setahun sekali nak nampak muka pun payah, apa cerita? Lepas menang sibuk berlibur dan berbisnes di Kuala Lumpur, pengundi di kampung dibiarkan terkontang kanting, apa kejadah semua ini? Rakyat menyampah dengan calon sebegini, kalau menteri itu lain kiralah, tahulah dia ada tugasan di Putrajaya, sebab pejabatnya di Putrajaya, tapi ini menteri pun bukan, tapi sekadar ahli parlimen biasa, apa kejadahnya susah sangat nak nampak muka, bukan sekadar nak nampak muka, nak minta tolong pun susah, apa cerita ini semua? Najib pilih calon jangan macam Pak Lah, angkat semua kroni, lempar semua calon-calon yang berkualiti ke dalam longkang, kesannya pada PRU 12 dulu ramai calon kesayangan Pak Lah terbongkang, malahan Barisan Nasional hampir tumbang, takkan nak sampai Barisan Nasional tumbang tersungkur hingga terguling-guling ke dalam longkang baru nak sedar?

Lagi satu, kemudahan asas di kampung-kampung terutama di pedalaman yang sentiasa mengundi Barisan Nasional, bila nak buat? Masa pilihanraya sibuk nak merayu pengundi undi calon Barisan Nasional, tapi lepas menang berambus untuk berlibur dan berbisnes di Kuala Lumpur, kesannya penduduk kampung tak ada kemudahan asas, yang sibuk di manjakan adalah dibandar-bandar, macam-macam ada, sampai pasu bunga pun letak tangah jalan, hiasan kononnya, tapi kena langgar terus jahanam pasu bunga itu, tak apa ganti lagi, tapi orang kampung nak dapat letrik, air paip, klinik, jalan raya, jambatan, balai polis, bank, asrama pelajar, talian telefon pun susah, apa cerita ini semua?

Najib jangan sibuk balun orang saja, lihat diri sendiri sama, hal ini sudah menjadi bualan ramai orang di kampung-kampung, jangan jadi macam Lebai Malang, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.


Penyokong Barisan Nasional yang bengang dengan kepimpinan lembik Barisan Nasional sekarang ini.

Anonymous said...

Kawasan calon Barisan Nasional yang ditandingi oleh MCA, Gerakan dan MIC, itu biar merekalah yang berhempas pulas untuk memenangi kawasan itu, takkan semuanya nak dibebankan pada UMNO, di Cheras, Seputeh, Bukit Bintang, Kepong, Kota Melaka, Ipoh Barat dan Timur, Batu Gajah dan lain-lain itu, Chua Soi Lek, Palanivel, Koh Tsu Koon buatlah kerja, kalau semua nak harap pada UMNO, apa gunanya kamu semua jadi presiden parti masing-masing, lebih baik balik rumah tidur sajalah, jangan jadi presiden lagi, cakap banyak, tapi tak tahu nak buat kerja apa guna? Itulah masa MCA ada presiden yang bagus macam Ong Tee Kiat, sibuk nak jatuhkan dia, tapi lepas MCA jadi makin teruk, Chua Soi Lek sibuk salahkan UMNO pula, UMNO berhempas pulas bantu MCA, tapi disalahkan pula, pergi jahanamlah Chua Soi Lek, lu cakap banyak saja, buat kerja haram tak reti, bodoh punya presiden, lu presiden cikai sajalah Chua Soi Lek, orang jadi presiden parti lu mau jadi presiden parti juga, tapi lu tak reti kerja, lu hanya tau cakap banyak saja, macam bangsat lu punya sikap, macam babilah, haram jadah betul.

Meluat dengan MCA yang mengada-ngada serupa bangsat, sibuk cakap itu dan ini, tapi bukan menjadikan tambah baik, tapi tambah buruk, tambah masalah, itulah jenis bodoh dan bangang, macam kepimpinan MCA, bengong dan bangang, sibuk cakap banyak saja, lu mau cakap banyak, lu boleh pergi main masak-masak sajalah, lu bukannya tahu buat kerja, lu perosak saja, pergi mampuslah sama kepimpinan MCA, perosak, sama macam DAPig, perkauman.

siti said...

Yang penting.....winnable candidates atau tidak...kita mohon kawasan majoriti melayu letak calon UMNO..majoriti cinapek letaklah species yang mata sepek ni.......ujian sebenar winnable candidates.