Monday, October 17, 2011


Berjaya Land Bhd telah menandatangani 'conditional sale and purchase agreement' dengan Penang Turf Club bagi pemilikan dan pembangunan tanah seluas 57.3 ekar dengan harga RM459 Juta.

Projek ini bagi membangunkan sebuah kawasan perumahan berpagar merangkumi banglow, rumah semi-D, rumah kos sederhana dan landskap. Nilai pembangunan kasar dicatatkan sebanyak RM1.5 bilion.



Yang menjadi persoalan adalah mengapa pemilikan tanah ini tidak dilakukan secara bidaan terbuka (open tender) dan telus sepertimana dilaungkan oleh DAPigs Pulau Pinang?

Apa keistimewaan Berjaya Land sehingga mampu dianugerahkan projek bernilai RM1.5 bilion ini tanpa ada satu bidaan dikeluarkan kepada umum?

Perlu diingat, sehingga kini tidak terdapat dokumentasi berlakunya bidaan yang dilakukan bagi pemilikan tanah tersebut.



GWM masih ingat lagi pada tahun 1990, Lim Kit Siang, gerombolan DAP dan NGO yang bersekutu dengan DAP telah melancarkan kempen membantah sebarang pembangunan di kawasan sekitar Turf Club yang dianjurkan kerajaan BN pada waktu itu.

Bagaimana pula kerajaan DAPigs Pulau Pinang boleh meluluskan pemilikan dan pembangunan tanah kepada Berjaya Land, milik Vincent Tan pada tahun 2011?


DAPigs Penang, masyukkkk ....


2 comments:

Anonymous said...

Itu bukan kali pertama puak DAPig dan Khalipork Lim Guan Eng bagi terus kontrak kepada kroni .... dah banyak sangat dah depa buat.

Dari hal pusat pemindahan sampah sampai ke projek pembesaran empangan ..semuanya million million depa atur kat kroni ....

Yang depa buat open tender tu ha ... projek kelas F bawah RM20ribu setiap satu ... telus kepala bapak dia.

Unknown said...

Mana pi ketelusan & akauntabiliti? Sandiwaraaaaaaa!!!

NURUL IZZAH TIDAK SUKA PENDUDUK PUTRAJAYA MENDUDUKI RUMAH PR1MA? Baca di sini!!

http://apakecoh2.blogspot.com/