Thursday, October 6, 2011





Tahniah kepada bekas Ketua Pegawai Ekskutif PETRONAS, Tan Sri Hassan Marican di atas perlantikan sebagai salah seorang Pengarah bagi gergasi minyak Amerika Syarikat,
ConocoPhillips.

Ini kali pertama sebuah konglomerat dari Amerika Syarikat yakin dan melantik seorang Anak Melayu untuk berada dalam barisan Lembaga Pengarah ConocoPhillips.

Selepas meninggalkan PETRONAS, Tan Sri Hassan Merican dilamar menjadi pengarah bagi syarikat GLC Singapura seperti Sembcorp, SembCorp Marine dan Singapore Power.

ConocoPhillips telah mengeluarkan satu press statement bahawa perlantikan Tan Sri Hassan Merican akan berkuatkuasa mulai 1 Disember 2011.

ConocoPhillips merupakan sebuah syarikat pengeluar tenaga bersepadu global. Beribu pejabat di Houston dengan 29,900 pekerja, mempunyai aset berjumlah USD160 bilion (RM506.05 bilion) dan pendapatan tahunan sebnayak USD244 bilion (RM770 bilion).












So ... Who In The Blue Hell Is Omar Ong?




Omar Mustapha, yang dilantik sebagai salah seorang ahli Lembaga Pengarah PETRONAS; sudah bergerak dari dalam memastikan pelantikan kepimpinan PETRONAS dibuka seluas mungkin kepada orang luar – dan bukan kepakaran PETRONAS sendiri.

Siapa yang berperanan memburukkan imej Tan Sri Hassan Marican di mata Datuk Seri Najib (Anwar menganggap Omar Mustapha Ong sangat influential dalam memastikan Tan Sri Hassan tersingikir – dan tidak diberikan peranan langsung di dalam kerajaan Malaysia) pada ketika ini.

Anwar mahu PKR/PR lebih ‘understanding’ sekiranya sebulan dua kebelakangan ini dia dan pimpinan PKR akan bercakap lebih kuat mengenai isu Melayu. Sesuai dengan suasana pilihanraya, Anwar perlu ‘re-establish’ kedudukan sebagai pejuang Melayu; bagi memastikan undi Melayu kepada PKR tidak merosot teruk. Gentleman agreement bersama DAP telahpun diperolehi.

Anwar mahu Pakatan Rakyat menggunakan ‘loopholes’ dalam pasukan Najib bagi menyusun agenda serangan bersifat ‘polisi dan dasar'.





Mungkin kenyataan dari blogger dilihat berat sebelah atau bias terhadap OMAR MUSTAPHA ONG, namun bagaimana pula dengan keratan artikel 27 Jun 2009 laman web ini, yang mendedahkan keresahan dan tidak persetujuan lembaga pengarah PETRONAS dengan perlantikan OMAR MUSTAPHA ONG kedalam lembaga pengarah konglomerat tersebut, setelah Tan Sri Hassan Merican meletak jawatan ...





Life was like a box of chocolates ... You never know what you're gonna get!