Thursday, October 20, 2011


Persidangan Dewan Rakyat hari ini menjadi hangat apabila seorang wakil Bebas mendakwa undang-undang Hudud yang diluluskan kerajaan PAS semasa memerintah Terengganu, membenarkan suami meliwat isteri.

Ketika sesi perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2011, Datuk Zulkifli Noordin (Bebas-Kulim-Bandar Baharu) berkata jika mengikut Seksyen 14, Enakmen Jenayah Syariah, Qisas dan Takzir yang digazetkan pada 2004, adalah tidak menjadi kesalahan bagi seorang suami berbuat demikian.

Kenyataan Zulkifli itu menyebabkan beberapa anggota pembangkang ‘panas telinga’ dan menimbulkan kekecohan.

“Paling saya terperanjat, ada berbelas-belas kesilapan yang bercanggah dengan Islam tapi yang saya nak tunjuknya, ini bukan datang dari syariat Islam. Contoh, berkaitan dengan liwat. Disebut dalam ini (enakmen) liwat ialah (dalam)Seksyen 14. Ini enakmen yang telah digazetkan.

“Tafsiran liwat (di dalam enakmen) ialah satu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki…kita faham lah itu… atau di antara lelaki dengan seorang perempuan yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur.

“Yang saya terperanjat dia (hukum hudud) kata ‘selain daripada isterinya’. Makna kata kalau seorang suami bersetubuh melalui dubur isteri itu (bermakna)tidak liwat dalam hudud PAS ini,” kata Zulkifli.


Full Article ... PERAK TODAY



Gila Babs Betul Puak PAShit! ...

19 comments:

Anonymous said...

Saya nak masuk PAS!Saya nak masuk PAS!

Anonymous said...

Lepas ni kita tau kenapa bini org PAS jalan berkengkang...hahahahaha

Anonymous said...

patut la banyak isteri org pas mata juling...ekeke

Anonymous said...

ramai bini pak lebai yang kena buasir puncanya sebab tu le agak nya

Anonymous said...

PAS cuba nak tegakkan benang yang basah, dalam Perkara 14 (berkenaan liwat, sudah terang lagi bersuluh dengan bermacam-macam jenis lampu bahawa ' Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur.'

Sila lihat tafsiran berhubung liwat antara lelaki dan perempuan di mana mengikut hudud ala-PAS, liwat antara lelaki dengan perempuan adalah lelaki dengan perempuan selain isterinya.

Dalam undang hudud PAS ini bersepah lagi kelemahan di sana sini hinggakan si penjenayah boleh bebas dengan senang saja tetapi si mangsa pula akan dihukum berdasarkan hukum Qazaf(lihat Perkara 9 (1) dan (2). Jika anda ingin melihat hudud ala-PAS sila lawati blog ini: http://aburedza.wordpress.com/2011/10/10/enakmen-kesalahan-jenayah-syariah-hudud-dan-qisas-terengganu/#comment-570.

GWM, analisa terperinci berkenaan hudud PAS banyak lompong-lompong yang memudahkan jenayah berlaku dan mangsa pula dimangsakan lagi oleh hakim, kononnya hukum Qazaf sebabnya, tak ada saksi yang hendak 2 atau 4 lelaki beriman berdasarkan jenis kesalahan, kalau ada orang bukan Islam yang lihat kejadian rogol, tak boleh jadi saksi, sebab tak beriman, maka mangsa pun kena hukum Qazaf.

Lagi satu, dalam perkara mencuri, sekiranya seorang fakir mencuri disebabkan orang-orang Islam yang kaya di kawasannya kedekut, maka dia mencuri di kedai bukan Islam, si fakir itu mencuri atas dasar darurat kerana kalau tak curi kebulurlah dia nak harapkan bantuan saudara seagama, kedekut pula, Y.B. pula sibuk ceramah sana sini, Menteri Besar pula lebih sibuk berpolitik hingga peluang kerja pun tak ada, maka takkan nak potong tangan si fakir tadi kerana mencuri? Dia mencuri sebab darurat, kalau begitu nak potong tangan orang kaya yang kedekut pula? Orang kaya kedekut itu tak faham akan hudud pula sedalamnya, malahan tak ada pun peruntukkan dalam hudud ala-PAS yang menyatakan boleh hukum potong tangan orang yang kedekut hingga orang lain terpaksa mencuri. Pekedai bukan Islam itu mesti tak puas hati kalau tak diambil tindakan, sebabnya dia sudah rugi kerana barangannya dicuri. Sekarang nak potong tangan Y.B. dan Menteri Besar yang sibuk berpolitik di sana sini ceramah menghasut di sana sini hingga rakyat jadi miskin dan terpaksa mencuri, sanggupkah Y.B. dan Menteri Besar itu?

Saya berharap mana-mana alim ulamak tok guru tahap super saiya (dragon ball) memberikan penjelasan berhubung perkara ini, ahli PAS biasa pun kalau rasa pandai sangat boleh beri komen, tak tahu minta tolong tok guru alim tahap super saiya untuk beri jawapan.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


Encik Mohamad.

Anonymous said...

Perkara 9 (1) dan (2), pembetulan, dan juga pertanyaan pada tok guru PAS tahap super saiya, sebelum ini Hadi Awang, tok guru PAS tahap super saiya menyatakan dalam hukum zina perlu ada 4 saksi saja, video tak boleh, sebab besi, tapi dalam Perkara 9 (1) dan (2), ada menyatakan berkenaan Qarinah iaitu pembuktian sekiranya tiada 4 saksi lelaki beriman seperti video, DNA, rakaman audio, dan sebagainya yang boleh diterima sebagai Qarinah, maka tuduhan Hadi Awang bahawa video adalah besi dan tak boleh jadi bahan bukti dalam hudud adalah bertentangan hudud ala-PAS sendiri merujuk kepada Perkara 9 (1) dan (2) berkenaan Qarinah.

Ini apa cerita, Hadi yang jadi Menteri Besar semasa buat hudud ala-PAS itu, tapi dia sendiri keliru dengan apa yang dia dah sokong dalam hudud itu berkenaan Qarinah, sebabnya kepentingan politik, sebab geng dia yang terlibat, kalau orang lain, tak payah 4 saksi, tak payah Qarinah, khabar angin atau perasaan dengki yang tak munasabah pun boleh jadi bukti yang tak perlu diusul periksa, macam isu Dr. Rais Yatim yang dituduh sebagai perogol oleh bukan saja PAS, tapi PKR dan DAP, bukan setakat tak ada video, DNA pun tak ada, malahan saksi pun terkejut dan menafikan dirogol, apahal tak ambil tindakan hukum Qazaf terhadap pimpinan PAS dan PKR yang buat tuduhan melulu dan tak boleh dibuktikan itu? DAP lain kira, dia lain aliran, tak kena hudud, sebab hudud untuk orang Islam saja, maka bebaslah dia nak tuduh itu dan ini, ini adalah 'fatwa politik' PAS untuk kelirukan rakyat dan memburukkan kerajaan sedangkan PAS yang teruk dan menjadi perosak kepada kepentingan masyarakat Islam dan bumiputera. Renung-renungkanlah.

Sekian, terima kasih.

Yang, benar,



Encik Mohamad.

Anonymous said...

Tok guru dan ustaz, ustazah serta alim ulamak PAS menuduh Tun Dr. Mahathir menentang hukum Islam, sebenarnya Tun Mahathir bukannya menentang hukum Islam, tetapi kalau dibenarkan Tok Guru Nicky dan Tok Guru Hardy, buat undang-undang sedemikian rupa, porak peranda Kelantan dan Terengganu, apa tidaknya banyak perkara yang boleh menyebabkan penjenayah terlepas dan mangsa pula dihukum mengikut hukum Qazaf, ini akan cetuskan ketidak tentuan dalam negeri dan boleh mencetuskan kekacauan, bila jadi kekacauan hingga bergolok dan berparang sesama Melayu/Islam, apa faedahnya? DAP saja dapat faedah, sedangkan kedudukan bumiputera dan Islam makin tergugat. Inilah sebabnya Tun Dr. Mahathir tak benarkan hukum hudud ala-PAS di Kelantan pada 1994 dulu, bukannya suka-suka hati, tapi sebabnya Tun Mahathir fikir dan melihat dari semua sudut, tapi Tok Guru Nicky pula lihat pada sudut kepentingan politik dan kehendak dia saja, lain sudut lempar ke lubang tandas, inilah bezanya pimpinan bekualiti dengan pimpinan haprak. Renungkanlah.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


Encik Mohamad.

Anonymous said...

To all muslims,
If you are not verse with the law of hudud, just shut up and do not add to someone else opinion which is clearly come from an ignorant person too.
Just look around your area at wangsa maju berapa banyak masjid ada? semua ajk kalau boleh nak lantik orang UMNO tapi yang penuhkan masjid orang melayu islam yang atas pagar yang dah meluat dengan puak kamu semua. Kami tak memihak pada pas, pakatan dap atau apa2 parti, tapi kami akan pangkah apasaja parti asalkan ianya bukan BN.
Kan lebih baik orang muda bantu polis membenteras jenayah kat wangsa maju nie daripada tokok tambah perkara yg kita tak mahir dan boleh merosakkan shahadah kita.
Anak muda yg dah hanyut kat kawasan nie pun dah banyak dan tak terkawal dan yg memalukan mereka2 ini anak melayu. Tenguk anak2 cina disekeliling kita diwangsa maju nie, mereka berusaha cari duit walaupun dgn menjual vcd haram.Anak melayu melepak sahaja (maksud saya yg kantoi dalam pelajaran).
Renungkan ....... bangsa boleh lenyap (Hang Tuah silap) islam akan kekal hingga akhir zaman kerana tuhan telah berjanji bahawa alquran akan dipelihara hingga akhir zaman.

Anonymous said...

Anonymous at: October 20, 2011 10:07 PM, jangan nak tegakkan benang yang sudah kusut masai sebab ketamakkan Pakatan Rakyat termasuk PAS.

Perundangan hudud ala-PAS ini dibuat oleh tok guru, alim ulamak dan para ustaz dan ustazah PAS, dalam hudud ala-PAS ini banyak kelemahan. Anonymous at: October 20, 2011 10:07 PM, sila jawab soalan saya berkenaan isu fakir mencuri itu mengikut konteks hudud ala-PAS.

Saya bukannya menentang hukum hudud, tapi dalam keadaan yang belum sesuai disebabkan ketidak fahaman oleh rakyat, penerimaan oleh masyarakat bukan Islam, kepelbagaian kaum dan sebagainya, maka perkara ini (hudud) perlu diperhalusi dengan sepenuh hati dengan mendalam dalam perlaksanaannya supaya perudangan hudud itu selaras dengan tuntutan Islam, bukannya hanya sekadar syok sendiri hingga mencetuskan masalah kepada ramai orang dan menjadi musibah kepada negara.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


Encik Mohamad.

Anonymous said...

Anonymous at: October 20, 2011 10:07 PM, pihak kerajaan sibuk nak bangunkan negara, tapi Pakatan Rakyat termasuk tok guru serban sebesar bakul melibatkan dengan kegiatan tidak bermoral dan tidak senonoh, bukannya berzina atau meliwat, tetapi ceramah maki hamun, hasutan, demontrasi liar hinggakan menyusahkan masyarakat di ibu kota Kuala Lumpur, ini tuntutan Islam mazhab apa pula, Mazhab PAS, Mahzhab Nik Aziz atau mazhab apa sebenarnya?

Pihak kerajaan sentiasa memberikan peluang dan bantuan serta galakan untuk masyarakat supaya berjaya, tetapi apa peranan tok guru,alim ulama, ustaz, ustazah, sheikh dalam PAS yang sibuk maki hamun kerajaan, ajar orang ramai supaya bersikap biadap terhadap pemerintah, menghasut orang ramai supaya membuat kekacauan supaya kerajaan dapat susah dan rakyat pun dapat susah juga sebab beribu-ribu pemandu teksi, peniaga kecil dan peniaga besar kerugian pada hari demontrasi liar BERSIH 2.0, itu semua ajaran Islam mazhab apa? Kitab apa yang pakai untuk buat kegiatan tak senonoh dan melampau berkenaan? Apakah ini adalah Islam Mazhab PAS yang imam pertamanya ialah Nik Aziz dan ada kitab baru iaitu Buku Jingga selepas Dokumen Negara Islam 2003 dihumban ke tempat pembuangan sampah? Sila beri penjelasan berkenaan perkara ini, itu pun kalau dipihak benarlah, kalau sekadar nak menipu dan menghasut rakyat kesan ajaran tok guru super saiya dalam PAS yang pelik itu, terpulanglah.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


Encik Mohamad.

Anonymous said...

UMNO dan perikatan Barisan Nasional lebih berkesan dalam mentadbir negara ini dengan lebih aman dan makmur berbanding Pakatan Rakyat yang sibuk berpolitik sepanjang masa, lihatlah pembangunan Pakatan Rakyat adalah "Ceramah Maki Hamun", "Ceramah Hasutan", "Demontrasi Liar", inilah kerja Pakatan Rakyat, lihat dalam Harakah, saya tidak tahulah macam mana wartawan di Harakah menilai rezeki mereka kerana berita-berita yang dimuatkan banyak berbentuk provokasi dan melampau sedangkan tak ada bukti, banyak putar belit, penipuan dan tuduhan melulu, ini ajaran Islam jenis apa? Meskipun saya tidak menerima kepimpinan Najib, Chua Soi Lek, Palanivel dan Koh Tsu Koon serta orang-orang politik seperti Pak Lah Si Tidur, Khairy Tukang Demontrasi Liar (sesuai sangat berambus dari UMNO dan sertai PKR, meluat dengan gelagat melampau dan keterlaluan Khairy itu), Hishammuddin Menteri Amaran Kepala Otak, Nazri Aziz Bapak Angkat Namewee dan bebarapa lagi pihak, tapi secara keseluruhannya UMNO dan Barisan Nasional jauh lebih baik dan jauh lebih bermutu berbanding gabungan Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, DAP dan PKR yang boleh dikatakan gabungan cincai di mana mereka tak da kerjasama antara mereka, berlakon di depan orang, tapi bercakaran sesama sendiri bila orang tak ada, isu hudud pun telah terangkan segalanya, isu pemeriksaan di Gereja DUMC, serta isu arak di Shah Alam serta isu kalimah Allah, menyerlahkan sikap pura-pura terutama sekali PAS dengan DAP yang selamanya tidak boleh bersama ibarat api dengan air, sama-sama tak ngam. Pakatan Rakyat mana tahu buat kerja, mereka suka buat masalah saja, cakap banyak saja, Anwar pun dilantik jadi Penasihat Ekonomi Selangor dengan gaji RM 1.00, tapi tak buat kerja pun, sibuk ceramah menjaja dirinya baik sangat sedangkan dalam mahkamah tak berani berhadapan dengan pendakwaraya, tapi sibuk baca teks yang entah apa-apa, ini kebenaran kepala otak jenis apa? Pakatan Rakyat cakap banyak saja, mereka jelas tak bermutu, jenis tepi jalan, berlagak pandai tapi pandir dan buta kayu, sedarlah diri.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


Encik Mohamad.

Anonymous said...

Setahu saya berdasarkan pembacaan ilamiah berkaitan agama yang ditulis luar daripada malaysia (arabic & english) liwat isteri tidak dikenakan hukuman sama dengan liwat lelaki dan perempuan yang bukan isteri.Tu maksud enakmen tu kot.Saya rasa kalau kita tak tau lebih baik diam kot.Kitakan sama-sama sayang agama.Takut terbatal shahadah.

pakteh adam said...

Anon

Main buntut tetap main buntut. Tuhan dah jadikan berpasa pasangan. Jangan dok kalih atas cakap itu kot, atau agaknyer.

Jangan dok peralih ugama semata mata kerana nafsu.

Yang dok nasihat orang jangan bincang kalau tak ada ilmu tu amenda? Supaya jadi macam penjajah dulu?? Dok bagi orang jangan guna bahasa English , sampai orang tua dulu fobia dengan Bahasa English yang disamakan dengan kafir...begitu?

Budak budak yang terover di wangsamaju tu bukan sebab apa... sebab mereka keliru tengok diantara orang jahat dengan orang nampak alim tapi perangai jahat??

Apa relevannya AJK tu UMNO atau PAS. Bunyi cakap kau jer dah mengambarkan hati yang hasad dan busuk. Kononya saya tak nentang hudulah, saya natuaral lah, saya gitu ginilah...Orang macam ni yang buat meluat dengan Islam.

Sejak 2008 sampai sekarang... confirm PAS punya pendirian:

1. Rsuah sikit tap apa, jangan banyak banyak macam BN
2. Manin bontot bini tak apa, tapi bontot orang lain tak boleh!!! (apa ke jadah nye kepala hotak kalian ni??)... kalau diceramah malalak Quran itu benar....tapi dah tiba nak menutuh... boleh skiplah ayat ayat tertentu!!! WTF!!!

Nasib baik Allah hantar Mahathir dan tinggalkan jawatan dengan jasa memberi aku dan ramai lagi dengan pelajaran... kalau tidak dah lama Malaysia ni jadi macam pakistan,iraq dan segala negara Islam yang huru hara sekarang ni.

Gelombang Wangsa Maju said...

MANTAP PENJELASAN PAK TEH ... HAHAHA ...

Anonymous said...

Ni semua bangsa yang jenis belajar separuh jalan la ni.... Zul tu katak, ilmu tak berapa tapi nak seleweng fakta, baca dan dengar dari sumber yang betul apa maksud KECUALI tu abang2 yang dihormati sekelian.....

Anonymous said...

Menurut al-Imam al-Syarbini iaitu seorang tokoh Mazhab Syafie: “Adapun menyetubuhi isterinya atau hambanya pada dubur (liwat) maka pendapat Mazhab ialah wajib dita’zir sekiranya berulang. Sekiranya tidak berulang maka tidak dikenakan ta’zir.” (Rujuk Mughni al-Muhtaj, Juz 16, hlm. 356-357.)
Malah, Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan liwat sebagai Hukuman Hudud tetapi Hukuman Ta’zir meskipun ianya haram berbeza dengan Imam Syafie yang mengkategorikannya sebagai hukuman Hudud. Al-San’ani iaitu salah seorang tokoh ulama mazhab Hanafi menyebut dalam Bada’i al- Sana’i :

“dan demikianlah persetubuhan pada dubur lelaki atau perempuan tidak mewajibkan Hudud di sisi Abu Hanifah meskipun ianya adalah haram kerana persetubuhan tidak berlaku pada kemaluan depan, maka ia bukannya zina. Manakala di sisi kedua-duanya –Imam Muhammad dan Imam Hasan ( dua tokoh besar mazhab Hanafi) dan juga di sisi Imam Syafie perbuatan itu mewajibkan hukuman hudud.” (Bada’I al-Sana’i`, Juz 15, hlm 24). Ini kerana pada pendapat Imam Abu Hanifah zina yang disebut dengan jelas hukumnya di dalam al-Quran merujuk kepada “persetubuhan pada kemaluan depan.”

Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 telah mengambil pendapat Imam Syafie dan Mazhab Syafie dalam mengkategorikan jenayah liwat sebagai Hukuman Hudud dan tidak menkategorikan liwat isteri sebagai Hukuman Hudud.


Seksyen 14 dengan tajuk Liwat ini menjelaskan takrifan jenayah Liwat yang dikenakan Hukuman Hudud. Menurut seksyen ini, jenayah Liwat yang akan dikenakan Hukuman Hudud tidak merangkumi keadaan di mana isteri diliwat oleh suami.

Persoalannya, bagaimana pula dengan isteri yang diliwat oleh suami? Apa hukumannya? Adakah ianya halal? Jawapannya ialah meliwat isteri adalah haram dengan sepakat ulama. Ia adalah perlakuan jenayah yang termasuk kategori Hukuman Ta’zir bukannya Hukuman Hudud. Apabila hukuman bagi jenayah Liwat Isteri nya tidak disebut dalam Seksyen 14, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M, maka ia termasuk dalam kategori Ta’zir sebagaimana penjelasan dalam Seksyen 3. Jenis-Jenis kesalahan dan juga dirujuk kepada Bahagian XI Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam Tafsiran.

Kesimpulannya tidak mengkategorikan sesuatu perlakuan jenayah sebagai Hukuman Hudud tidak bererti ianya halal dan dibenar dan tidak dianggap sebagai jenayah, malah ia dikategorikan sebagai Hukuman Ta’zir. Untuk maklumat lebih lanjut tentang Hukuman Jenayah Islam, Ulama sepakat bahawa zina termasuk kategori Hukuman Hudud yang telah ditetapkan hukumannya. Namun, mereka berbeza pendapat adakah liwat termasuk kategori Hukuman Hudud atau Ta’zir? Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan liwat sebagai hukuman hudud meskipun haram kerana pada pendapat beliau, zina yang disebut dengan jelas hukumnya di dalam al- Quran merujuk kepada “persetubuhan pada kemaluan depan.” Hal ini berbeza dengan Imam Syafie yang mengkategorikannya sebagai Hukuman Hudud.

Perbezaan pendapat di kalangan ulama besar ini dalam beberapa perkara cabang melibatkan hukum hudud, qisas dan ta’zir menggambarkan keluasan fiqh Islam. Ia memberi ruang untuk setiap pemerintah mengambil pendapat dan pandangan yang lebih bermaslahat pada zamannya untuk dijadikan sebagai perundangan Negara atau negeri yang akan dilaksanakan.

Kesimpulannya, tidak mengkategorikan sesuatu perlakuan jenayah sebagai Hukuman Hudud tidak bererti ianya halal dan dibenar dan tidak dianggap sebagai jenayah, malah ia dikategorikan sebagai Hukuman Ta’zir.

p/s : pak teh hujah ilmiah la pak teh jangan ikut nafsu

pakteh adam said...

Anon

1. Dubur tu lubang taik

2. Vagina tu lubang yang dikhaskan untuk tujuan yang anon sendiri tahu.

Dengan erti kata lain "Berpasang pasangan"~atas/bawah,kiri/kanan dll" ~

Itulah kebenaran penciptaan oleh MAHA PENCIPTA

Tak ada data tentang ULAMA BESAR tu dalam AL Quran. (semuanya tahu ulama itu pewaris nabi, tapi ada juga ulama penjal ayat Allah)

Yang penting apa kata Nabi Muhammad S.A.W.

Adakah kepala otak saudara yang berilmiah menerima situasi yang mana batang pelir saudara mencicah cicah najis zahir sekiranya najis tersebut diletakkan didalam sebuah pinggan?

NAfsu Saudara Berilmiah menyekat Otak yang berkeupayaan untuk membezakan yang najis dan yang bersih, maka ianya mengiakan perbuatan itu semata mata Al Quran menyebut ZINA dengan diperincikan dengan hanya kemaluan hadapan.

Kenapa banyak ayat yag samar tapi di qiaskan oleh pentafsir dengan baik dan boleh diterima hukum akal?

Kenapa memperjuangkan perkara yang diselindung didalam kelambu dan diperkuat (lebih kepada manipulasi)dengan hujah hadith yang membayangkan "suami/isteri itu ibarat pakaian bagi kamu" maka Saudara Berilmiah berbondong bondong dengan yang lain bermahhzabkan imam imam yang menyokong NAFSU EXOTIC Saudara Berilmiah?

Paparazzi said...

Ok jugalah tu.Fatwa boleh di pinda bagi mengukuhkan lagi kerukunan rumahtangga.Kalau nak cakap liwat tak boleh,bagaimana pula dengan seks oral??? Rata-rata seks oral di lakukan semua pasangan tak kira orang-orang PAS mahupun UMNO serta penyokong fanatik parti-parti yg di sebutkan di atas.Satu pembohongan besar kalau mereka tak pernah lakukan seks oral.

pakteh adam said...

Perceraian golongan belia (bawah 40) ditahap kritikal.(google untuk kepastian)

1. Pernah dengar nasi kangkang? Isteri memberi suami nasi yang diwapkan dengan kemaluannye semasa haid, dengan tujuan melemahkan sisuami diri segi akal, jesteru mudah untuk si isteri mengawal sisuami)

Sekarang, si isteri tak payah susah susah buat nasi kangkang sebab sisuami mendapatkan nye secara suka rela. KESAN nye sama.

Mungkin**kalau ada Ulamak yang berqiaskan larangan benda halal yang paling dibenci oleh Allah (cerai) pada keaadaan sex oral ni, gejala suami yang gagal menundukkan isteri lantas berlaku perceraian yang amat tinggi pada golongan belia di zaman ini mungkin (??) dapat dikurangkan.

LAgipun darah haid tu kotor,( terutama kalau suami tak tahu kitaran haid siiteri~ malang berganda kalau siisteri tak prihatin atau tak tahu didalamnya)

Allah lebih Maklum.