Thursday, March 8, 2012


Sudah tiba masanya Pengerusi NFCorp Mohammad Salleh bersama para pengarah NFC perlu menunjukkan kesemua aktiviti portfolio pelaburan yang telah dilakukan melalui pembelian aset-aset yang telah dilakukan.

Jika NFCorp begitu serius mahu menunjukkan setiap pelaburan pembelian aset cukup menguntungkan, tidak salah untuk orang awam melihatnya secara lebih terperinci.

Sekarang ini sudah tidak timbul isu pembelian hartanah mewah sebagai “pelaburan peribadi”. Tunjukkan setiap angka pelaburan dan pulangan hasil dari pelaburan hartanah yang telah dilakukan bagi menunjukkan ketelusan.




Rafizi bertanya bagaimana Mohamad Salleh mampu memperolehi pinjaman berjuta ringgit daripada sebuah bank apabila simpanannya hanya sebanyak RM427.00.

Rafizi Ramli dakwa jutaan ringgit daripada NFCorp ke dalam dua bank sebagai deposit tetap sebagai langkah mudah untuk mendapatkan “kemudahan kredit” daripada bank membeli hartanah mewah.

Rafizi Ramli sudah mengesahkan pembelian unit kondominium berharga RM10 juta di Orchard Scotts Residence di Singapura, dan lapan unit ofis mewah di KL Eco City di Bangsar berharga sekitar RM12 juta.



Persoalan cukup menarik ... Bagaimana Rafizi Ramli mampu mendapatkan maklmumat-maklumat sulit NFCorp?




Ahhhh ... dari bank-bank NFCorp rupanya.

Hebat manusia bernama Rafizi Ramli ini. Hebat benar sebagai Pengarah Strategik PKR. Hebat benar Rafizi Ramli yang bergelar Akauntan Bertauliah yang mendapat kelulusan dari ICAEW (Institute of Chartered Accountants in England and Wales).

Namun disebalik kehebatan Rafizi Ramli, terserlah pula kebodohan dan kesilapan yang telah dilakukan semata-mata mahu memerangkap Shahrizat Abdul Jalil.

Rasanya Rafizi Ramli tentu faham apa yang dimaksudkan ... Mustahil Akauntan Bertauliah dari ICAEW tidak memahami undang-undang?








Sekatan-sekatan dalam melakukan siasatan secara khusus mengenai hal ehwal pelanggan bank tertentu.




Kerahsiaan.

Tidak boleh pengarah atau pegawai mana-mana institusi berlesen atau mana-mana biro luar yang ditubuhkan, atau mana-mana ejen yang dilantik, oleh institusi berlesen untuk menjalankan mana-mana bahagian perniagaannya, sama ada dalam tempoh jawatannya, atau semasa tempoh pekerjaannya, atau selepas itu, dan tiada seorang punyang atas apa-apa sebab, mempunyai dengan apa-apa cara akses kepada mana-mana rekod, buku, daftar, surat-menyurat, atau apa jua pun dokumen lain, atau bahan, yang berhubungan dengan hal ehwal atau, khususnya, akaun, mana-mana pelanggan tertentu institusi, hendaklah memberi, mengemukakan, membuka, mendedahkan, menyiarkan atau selainnya mendedahkan, kepada mana-mana orang, atau membuat suatu rekod bagi mana-mana orang, apa-apa maklumat atau dokumen apa jua yang berkaitan dengan hal ehwal atau akaun pelanggan itu.

Tidak boleh seorang pun yang mempunyai apa-apa maklumat atau dokumen yang pada pengetahuannya telah didedahkan dengan melanggar subseksyen (1) hendaklah dalam apa-apa cara, walau apa pun mendedahkan perkara ini kepada mana-mana orang lain.




Kesalahan dan Penalti

Seksyen 97, BAFIA Act ... Hukuman penjara selama 3 tahun dan denda RM3 juta.



So Rafizi Ramli ... lu sekarang ni dah babitkan dua bank yang bakal dikenakan tindakan mahkamah kerana melanggar BAFIA Act 1989 berkenaan Sekatan, Kerahsiaan, Kesalahan dan Penalti.

Silap gaya lesen perbankan bank-bank berkenaan boleh ditarik balik oleh Bank Negara Malaysia. Pernah terfikir apa yang bakal terjadi kepada pekerja dan pelanggan bank sekiranya lesen perbankan ini ditarik balik?

Menteri mana yang bagi kelulusan pada you Rafizi Ramli untuk mendapatkan maklumat sulit pelanggan dari sesebuah bank?

Barangkali Rafizi Ramli tidak terfikir beliau juga terbabit dengan kesalahan dan penalti yang dikenakan dibawah akta ini. Hukuman penjara selama 3 tahun dan denda RM3 juta.

Dah ready untuk disaman kali kedua Rafizi Ramli? ...


sumber mantap : klik blogger 'think tank' PURE SHIITE

29 comments:

talklessdomore said...

nice info :)
http://www.centplay.com/affiliate/affiliate_900/

Cantik said...

nice bro :D

Anonymous said...

Pencacai pkr ni pakai belasah je sebab ramai pencacai lain pun jenis SeKolah tak habis, kena kencing sikit je melalak lalak TERUS percaya. Saman je...biar senyap mulut longkang.

Anonymous said...

ni saman pun sodap kalau juta juta hahaha

KEKURA said...

Salam, terima kasih pautkan saya.sama-sama kita berjuang hancurkan FUCKATAN.

Ahmad Shukri Mokhtar said...

hehe akauntan bertauliah yg LOW CLASS punya degree. Samalah macam mentaliti orang nya, sedarjah . Hehe Lower Class punya pondan..

Sudir said...

Dia ni bukan akauntan tapi akontol.. wakakaka

Anonymous said...

kah kah kah

x kisah la, janji NFC kantoi...

kekantoian NFC x nak citer, pi pusing dok salah dedah acc la apa la

kantoi tetap kantoi

KAH KAH KAH

Anonymous said...

tak sabar nak tahu bank mana yang kasi maklumat ni...mesti bank cina kafir yang dengki kat melayu...kasi ajar bank ni cukup cukup!!!

Anonymous said...

Kenapa NFC cuma pinjam 250 juta je. Kalau aku dah dapat peluang macam NFC, aku rembat 250 Bilion. Lepas tu aku sedekah semua duit tu kat geng Pakatan yang bodoh tahap gaban. Kenapa aku cakap geng pakatan ni bodoh..pasal dia orang semua mana tahu niaga. Yang dia orang tahu cuma melalak cari salah kerajaan dan sokong kalau DAP naikkan harga barang keperluan.Dah bertahun-tahun aku makan kerbau yang diimpot oleh couvenis DAP. Tak tahulah kerbau tu sembelih ke tidak, pasal yang import kerbau tu Nicky lupa nak ajar mengucap. Oh ya, sebelum lupa aku nak bagi tahu engkau orang semua, bila barang naik harga, geng RAFiziiii akan dapat komisen, lebih-lebih lagi kalau NFC bangkrap,

Anonymous said...

Kenapa NFC cuma pinjam 250 juta je. Kalau aku dah dapat peluang macam NFC, aku rembat 250 Bilion. Lepas tu aku sedekah semua duit tu kat geng Pakatan yang bodoh tahap gaban. Kenapa aku cakap geng pakatan ni bodoh..pasal dia orang semua mana tahu niaga. Yang dia orang tahu cuma melalak cari salah kerajaan dan sokong kalau DAP naikkan harga barang keperluan.Dah bertahun-tahun aku makan kerbau yang diimpot oleh couvenis DAP. Tak tahulah kerbau tu sembelih ke tidak, pasal yang import kerbau tu Nicky lupa nak ajar mengucap. Oh ya, sebelum lupa aku nak bagi tahu engkau orang semua, bila barang naik harga, geng RAFiziiii akan dapat komisen, lebih-lebih lagi kalau NFC bangkrap,

Anonymous said...

Nfc tu ditubuh untuk senangkan rakyat jelata.bukan nak bagi sari jat dan keluarganya kaya..kalau duit tu dari poket sarijat sendiri x pelah...ini duit rakyat jelata tau x...

Anonymous said...

PKR, DAP, PAS memang babi. Datuk Maharaja Lela dulu orang tak bising. Yang hak pemrintah Melayu dapat duit semua mengamuk. NFC hak Melayu yang Bijak. Buat apa Melayu lain melalak. Kalau pandai join UMNO dapat business. PKR DAP PAS memang babi

Anonymous said...

Nmpk sgt penyokong umnoprno bengsp gsjah depan mata drpa butaaa. Isu sapu rm rakyat depa bela.bab kecik dan bela puak penyamun depa suka.yg sokong tu pun penyamun jgk kahkah

Anonymous said...

Ini alh dia rupa Melayu bangsat yang tak sedar diri! Dah memang dasar keturunan bangsat!...Sia sia kerajaan bagi pelajaran, tapi otak tahap lembu!!

Anonymous said...

1206, memang dia dapat second class lower degree.

Anonymous said...

bodoh....rafizi bodoh...x de kerja lain....menjatuhkan sesama bangsa...kalau u bijak melangit...pi check semua akaun duit duit haram orang PKR DAP yg.ada di simpan singapura....??????????????rafizi haprak penyiasat kampung,,,

Sebuah Perjuangan said...

salam saudara blogger, saya Penggempur Mutiara ingin memohon jasa baik saudara untuk linkkan suapan dari blog Penggempur Mutiara kepada blog saudara. tq

http://lamanizzs.blogspot.com/

Anonymous said...

dasar pencacai PKR.....datang ke sarawak,,sabah,,,buat penampilan 44 raut wajah...buat kacau je datang ke negeri kami yang aman damai...masalah d malaya,,,di humban najisnya ke negeri kami.....kami x kan percaya pada kau pencacai pkr malaya.....nanti bila kau datang ke sabah....kena ilmu bomoh hitam nanti...padan muka...kacau negeri orang..............

Anonymous said...

kes nfc biar sprm siasat...kes rafizi pula biar BNM pula siasat di bawah BAFIA...mana2 bank dan staff dilarang sama sekali mendedahkan apa2 maklumat akaun sesaorang pelangganya.
lesen perniagaan bank bolih diamstkan dan pegawai yg membocor maklumat bolih didakwa sekira didapati bersalah bolih dipenjara dan denda olih mahkamah.
ku tak heran sangat maklumat ini rafizi bolih dapat sebab bukankah dulu anuar ibrahim menteri kewaangan...ada setengah lesen perbankan dia yg luluskan...cuba pergi mana2 bank dan syarikat insuran dan perhatikan lesen perbankan bahagian bawah sekali tu tt ministry of finance tu milik siapa.
dalam bank2 kat malaysia ni masih ramai talibarut dan saki baki penyokong anuar...terutama ahli pas...dalam bank islam tu siapa yg ramai..

Anonymous said...

rafizi tak bodoh dalam hal ni..dia bukan pihak bank..sedangkan BAFIA hanya tertakluk kepada Bank dan pekerja2nya shj..

yg bodoh adalah pemberi maklumat kepada Rafizi..pemberi maklumat berkemungkinan bekerja di bank..bank tak salah, pekerja nya yg salah..

nak bantu rafizi, pikior2 la akibatnya..tak pasal2 kena liwat ngan rafizi..siap la hang, x pasal2 spy kena buang keje...hahaha..

LembuMNO said...

Oooh... maksudnya, kalau bukti tu rahsia, tak boleh nak didedahkan, takut masuk penjara, takut bank kena tutup....

BIARKAN JE LAH DUIT TAX BERATUS JUTA YANG RAKYAT BAYAR DI SELEWENGKAN?

I see.... Good!

Anonymous said...

Cuba check dgn ICAEW. Silap2 haribulan, lesen akauntan dia nih pun boleh kena revoke sebab ada kesalahan etika & code of conduct.

Anonymous said...

X berapa nak tepat la ulasan ni.

Subseksyen (1) menghalang mana2 pengarah, pegawai, pekerja, atau wakil2 institusi bank mendedahkan dokumen bank.

Subseksyen (2) menghalang orang yang ada info dari orang di (1) mendedahkan pada orang lain.

Jadi ceritanya;

Rafizi bukan pegawai bank.. dan tidak bertugas dengan mana2 bank sebagai wakil. BAFIA tidak terpakai dalam kes Rafizi untuk subseksyen (1).

Untk subseksyen (2). Bank harus membuktikan yang dokumen itu berpunca dari tangan pegawai bank untuk dibocorkan. Sekiranya Rafizi dapat dari orang ketiga (yang sudah ada dokumen, cthnya pengarah, staf atau wakil NFC), pun tak boleh dikenakan BAFIA.

Kuat2 pon kena dari Akta Syarikat.

I think Rafizi knows the Law better than you do.

Anonymous said...

He he .... kita lihat siapa yg kena.....

Nam Ron said...

Salute to Rafizi, seorang akauntan yang hebat!!!!....tentu pihak bank tidak teragak2 membantu siasatan kerana kes ini paling berprofil tinggi...melibatkan wang negara!!!!....NFC akan jadi 'The Big Kantoi Company'.....lu orang kata apa nasib pekerja bank yang ditarik lesen!!??..lu orang tak pikir apa jadi dengan duit rakyat 250 juta yang NFC rebat tu?!!!...tak usah doublu standard la brader!!

Anonymous said...

sebenarnya klu ikut BAFIA dia boleh disaman....didenda n sebagainya....begitu juga menurut Evidence Act.....jika bukti2 yg dibawa atau yg didapati itu berkait dengan kes...bukti itu masih diterima di mahkamah.....mungkin dia sanggup berkorban demi kebenaran.....sy tidak berpihak kepada mana2...kanan pon tidak...kiri pon tidak.....tp undang2 tetap undang2....dia pon bahaya....yg berkait dengan kes juga dalam bahaya....

Anonymous said...

nasib baik perkara ni berlaku kat M'sia... utk pengetahuan pembaca jika seseorg itu didapati mempunyai didlm simpanannya satu muka salinan fotostat pun "Bank Statement" yg bukan dia punya di negara Eropah seperti di Switzerland, dia akan terus disumbat dlm JAIL dulu... sebelum memanggil "Tuan" punya statement tu dtg memberi penjelasan!! Inikan pula dokumen2 pinjaman yg "detail" seperi ini! We're talking about "Bank Secrecy Law" here folks!Nobody is above the LAW! may be RR 'think' he is just "outside" the Law! eheheh!!

Anonymous said...

klu aku peniaga...dapat pinjaman jutaan ringgit apa nak buat?....laburlah kat bisnes haram,bisnes halal,bisnes atas angin,bisnes atas bisnes..asal duit
tu beranak pinak agar tiap bulan/tahun dapat untung utk bayar balik hutang!!!

cubalah kacau bisnes aku nie!!
dengan bertanggungjawap dan telus
adakah:
1-hutang tertunggak
2-bisnes utama gagal
3-seleweng tujuan asal pinjaman
4-terma loan cacat cela
5-unsur pengaruh politik

contoh NFC....apa tujuan pemimpin pembangkang? apa kata penyokong?

komen pro PR atas adakah naiF?