Monday, March 12, 2012


Keputusan kerajaan negeri menamatkan konsesi Alam Flora telah menimbulkan impak negatif di kalangan 37 kontraktor lantikan Alam Flora dimana sebanyak 18 syarikat kontraktor lantikan Alam Flora telah mengadakan dua sidang akhbar di Ampang bagi membantah tindakan kerajaan negeri tersebut kerana kerajaan negeri telah melanggar ‘management agreement’ antara Alam Flora dan pihak Majlis antara lain kandungan perjanjian tersebut menyatakan Alam Flora dilantik menjadi konsesi sehingga diswastakan.

Pihak Alam Flora juga telah bertindak memfailkan saman terhadap kerajaan negeri sebanyak RM 180 juta iaitu melibatkan jumlah hutang kerajaan negeri terhadap Alam Flora seluruh negeri Selangor sejak tahun 2008. Bagi daerah Ampang Jaya pihak kerajaan negeri mempunyai hutang sebanyak RM 1.5 juta dan sebahagian telah dibayar meninggalkan baki hutang tertunggak sejumlah RM 800,000 yang masih belum dibayar.




Pada bulan januari 2012, pihak MPAJ telah mengeluarkan tender terbuka bagi kerja-kerja pembersihan namun senarai syarikat sebanyak 36 buah syarikat telahpun dipilih secara ‘underground’ bagi setiap tender ditawarkan dan telahpun diwar-warkan secara rasmi pada bulan februari 2012 dimana akan mula menjalankan kerja-kerja pembersihan pada 1 mac 2012 dengan tempoh perkhidmatan selama tiga tahun dengan tambahan dua tahun. ( 3 + 2).

Maksud dipilih secara ‘underground’ adalah melalui prosedur awal iaitu pihak kontraktor akan mengambil borang permohonan di upen dimana borang tersebut setelah diisi akan dibawa bersama ketika bertemu dengan zuraida kamaruddin serta ahli majlis untuk mendapatkan tandatangan pengesahan. 

Dipercayai ketika inilah perbincangan menentukan pembayaran komisen sebanyak 30 peratus dari nilai tender akan diberikan kepada zuraida kamaruddin sebagai upah untuk permohonan tersebut terus dibawa ke pihak mpaj sebagai laluan mudah mendapatkan tender.

Senarai Syarikat kontraktor perkhidmatan pengurusan pelupusan dan kutipan sisa pepejal yang telah dilantik adalah seperti berikut :-






Artikel selanjutnya, klik SENARAI KRONI KHALID AND PKR SELANGOR