Tuesday, July 24, 2012


DALAM tahun ini ramai artis yang berubah. Yang dulu nakal, sekarang menjadi lebih baik. Yang dulu tak pernah nak insaf-insaf, sekarang dan insaf. Dulu nampak rambut beropol-ropol, sekarang sudah bertudung litup.

Apabila seseorang itu memilih jalan untuk menuju kepada arah yang lebih baik dalam dirinya, ia adalah satu rahmat yang tidak ternilai.

Malah dalam Al-Quran juga menuntut seseorang itu agar berubah kepada kebaikan apatah lagi ketika menginjak usia 40 tahun.

Hal itu turut disebut dalam surah Al-Ahqaf, ayat 15 yang berbunyi: "Sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjuklah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang Engkau redai, berilah kebaikan kepada ku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.”

Jika seseorang itu mendapat hidayah lebih awal, dia seharusnya bersyukur terhadap anugerah itu.

Tapi sayang sekali, terdapat segelintir artis yang berubah hanya kepada imej dan corak pemakaian sahaja.

Saya tidak mahu menuduh sesiapa tetapi kepada yang berkenaan itu, ambillah nasihat ini dengan cara yang baik.

Setiap manusia diuji Tuhan dengan macam-macam ujian dalam hidup. Apabila kita ingin menjadi seorang yang baik, ujian lebih banyak akan datang kepada kita termasuklah dalam rumah tangga dan juga persahabatan.

Tetapi saya agak kesal apabila ada artis yang baru sahaja memakai tudung, berserban, mulalah dia melihat ada saja yang tak kena kepada orang lain dan bukannya mahu melihat kepada kesilapan dirinya sendiri.

Lebih malang sekali ada yang sanggup memperjudikan nasib di pentas politik tanpa mengetahui mereka sebenarnya telah digunakan untuk kepentingan pihak lain bagi meraih sokongan.

Jika seseorang yang ikhlas itu mahu berubah, berubah sahajalah. Penuhilah diri dengan ilmu agama terlebih dahulu dan bukannya mengambil jalan untuk memburukkan antara satu sama lain.

Saya puji bagaimana pelakon Noorkumalasari membawa diri. Apabila membuat keputusan untuk memakai tudung litup, beliau meninggalkan terus dunia seni.


Beliau berjuang untuk memperbanyakkan amalan dalam diri yang kosong selama ini serta berjaya membina keluarga mengikut jalan yang betul.

Beliau juga berusaha menjaga hubungannya bersama insan di sekeliling dengan baik.

Inilah perubahan yang harus dicontohi oleh artis-artis yang membuat keputusan untuk berubah dan bukannya berubah pada nama tetapi mulut pula tak habis-habis mencerca.

46 comments:

Anonymous said...

Apa yang dilakukan Abby memang betul .... Tak kisah mengata orang lain jahil kerana dia sekarang sudah bertaraf Ustazah .....

Skazy LoVes StOry said...

Ustazah express .. Ceh..

Anonymous said...

Sapa yg mncerca?.. ce bg cntoh n ayat cercaan tuh... Xnk prcya mmbuta tuli.. yg gua thu beliau hnya mnceritakn ttg masa silamnya n nasihat.. tang mna ntah yg dkatakn dye mncerca..

Anonymous said...

Saudara diatas perlu kaji blk kenyataan saudara...semoga diberkati..

Syaifulnur Bahari said...

Diri sendiri pn xbeberapa btl..da pndai nk menilai org mcm2...ko tu sape dan ape hak ko nk ckp mcm tu...klu da berhijab tp rmbut blonde pn xguna gak...Fikir2kn la wahai smua saudara islam...allahhuakbar!!!!

Syaifulnur Bahari said...

Diri sendiri pn xbeberapa btl..da pndai nk menilai org mcm2...ko tu sape dan ape hak ko nk ckp mcm tu...klu da berhijab tp rmbut blonde pn xguna gak...Fikir2kn la wahai smua saudara islam...allahhuakbar!!!!

Anonymous said...

Nak buat baik hanya secupak tapi dosanya dapat segantang. Adakah itu Ustazah yg kita cari?? Abby...ibarat mencapak sekilo garam ke dlam laut..kata2 tidak membawa erti apa jika Abby sendiri masih baru nak mengenali diri.

Anonymous said...

Ustazah Prepaid??

Anonymous said...

perbezaan antara Abby dan Noor Kumalasari ialah dia perlu terus mencari rezeki setelah Memey merampas suaminya. Noor Kumalasari pula mempunyai suami yang mempunyai punca pendapatan dan tidak perlu berkongsi kasih setelah suaminya menceraikan isteri pertama. Jangan dibandingkan.

Anonymous said...

Hahahaaaha

Anonymous said...

Katalah Abby masuk umno dan dia tweet serupa macam diatas, aku tetap kata dia 'over' sebab perjuangan ke jalan Allah tak perlu saksi pun. Seorang ibu muslimah yang menjaga, membesarkan anak juga adalah berjuang ke jalan Allah. Allah maha melihat. Penat lah nak cari saksi keatas setiap perbuatan kita.

Anonymous said...

gelikkk ahh....

dah tobat buat le cara tobat...

ni nak mengata umno x betul la ...apa laa...

padahal dia jeles dgn laki dia yg masuk umno dan bahgia dgn memeyy..

Anonymous said...

jadilah mcm ustazah maSHITah...ularmak umno

Anonymous said...

Abby Abadi mengeksploitasi dan dieksploitasi. Habis PRU13 senyap la tu.

Anonymous said...

BILA BERUBAH DARI BURUK KPD BAIK, ITU YG BETUL TAPI ABBY BERUBAH DRP ARTIS KPD PENCERAMA, SANA SINI MENGUTUK ORANG. SAH DIA NI SESAT, DISESATKAN OLIH ORANG2 PAS.

Anonymous said...

Jgn plak lps nie ada bekas pelacur masuk PAS.lps 2hr pakai tudung leh ceramah agama dan ia dianggap ustazah plak.....apa kebanggangang nye mn lah nilai agama islam kita zaman nie.dah mcn leh beli 2,3 pocen kt kedai runcit.

Anonymous said...

ustazah tait kucing. masuk pas terus jadi ustazah, tak payah belajar ugama. mudahnya dapat title ustazah. abby ni dah gila baby.

Anonymous said...

Apa?..... Biar jemaah PAS yang menjadi saksi. Ape orang Islam yang lain tak boleh jadi saksi ke. Selain PAS, mereka semua itu bukan Islam ke. Ini lah pendapat yang paling JAHIL yang pernah saya dengar.

Anonymous said...

Contoh terbaik buat Abby ialah Cikgu Mala....kesian!!!

Anonymous said...

Dekat mana yang Noorkumalasari suruh abby taubat nasuha seperti yang dikatakan dalam tajuk posting ini??? dalam artikel takde mention pun.

Anonymous said...

walaupun blog awak ni mungkin berapa kerat je orang baca, tapi bertanggungjawab lah. tajuk awak mcm mengatakan yang noorkumalasari direct sound abby abadi suruh taubat nasuha. dalam artikel takdak pun sebut apa2. tajuk posting ni dah berbaur fitnah, kalau awak tak sertakan bukti noorkumalasari cakap macam tu. kalau betul dia cakap, mana storynya dalam posting ni? kalau tak reti menulis, pergi belajar dulu.

ismaizaz said...

abby hanya lah mengharapkan parti pas menang . jikalau parti pas menang maka pada tahun 2015 kita akan dapat billion aire wanita ... ISLAM yang pertama . TAKBIRRR ...TAKBIR ...TERPRITTTTT

Anonymous said...

takbir...takbir....ape yg ko takbir pon aku x tau...bodoh...konon nak bela islam tp kutuk sane kutuk cini. smbyg 5 waktu pon blm tentu penuh. nipu, curi x tau la ade ke x....pantang gelar ulama. sokong babi bute...dpt apal hadis skit dah digelar ustaz....bodoh.....

Anonymous said...

Nabi bersabda'Sampaikanlah walau sepotong ayat. Nak berdakwah tak perlu ada tauliah atau ilmu penuh didada.Berdakwah ialah menyeru yg maaruf dan mencegah yg mungkar. Ada yg berkelulusan tinggi agama tp balik Malaysia kerja makan gaji, jaga anak dan isteri/suami saja. Ustazah alfulusu fiddunya wal mamfus fil akhirah.Sabda Nabi lagi ' Barangsiapa melihat kemungkaran hendaklah mencegah dgn tangan(kuasa),jika tak mampu dgn lisan(kata2) dan jika tak mampu bencilah dgn hati.Itulah selemah2 iman.Tugas ini bkn khusus kpd org tertentu saja tetapi tanggungjawab semua yg mengaku beriman kpd Allah dan Rasul.

Anonymous said...

Wahai Cik Abby...Alhamdulillah kerana memilih untuk kembali ke jalan Allah. Jadilah muslimah yg sentiasa bertaubat kpd Allah SWT dan berpegang lah pd JALANnya yg benar. Jgn terpesong akidah krn politik nanti kufur yg menanti krn di SANA nanti xder org PAS yg akan jadi saksi apa yg saudari lakukan di SINI, dah ada 2 malaikat ALLAH SWT utuskan untuk mencatit buruk dan baik perbuatan saudari untuk di hisab di SINUN.

Anonymous said...

Saya kagum ucapan Pn Norkumalasari, wahai Abby, nak masuk syurga semestinya masuk PAS ke, kalau ceramah mengaibkan org, dibenarkan dlm ajaran Islam. Al Q sendiri pun menetakkan beberapa nama utk dijadikan teladan spt fairaun, abu Lahab( memang keras hati dan amat memusuhi Islam). Abby kembalilah pd Allah swt, sujud dan bnyk istighfar, bkn banyak mengata dan burukkan org lain.

gua melayu beb said...

Cuba tngk pd GWM Hall of Fame.Dh mcm laman web porno.Aku ingt klau tk masuk kn tag lucah pasti kosong pelawat dn mampuih blogger ni nk cari makan.

Anonymous said...

Abby Abadi: kalau skdr mengucap 2kalimah syahadah belum tentu Nabi akan terima kita jadi umat dia.

Maknanya endorsement dari PAS lebih besar dari kalimah syahadah itu. Hebat kalimah PAS ni macam ugama baru pulak.

Anonymous said...

PAS- KAU ORANG MEMECAHBELAHKAN UMAT ISLAM, TAK PE, SEKARANG KAU ORANG CERITA BANYAK, KUTUK ORANG BANYAK2, FITNA BANYAK2, MAINKAN AGAMA BANYAK2. CUMA AKU MINTA KAU ORANG BERTAUBATLAH DAN KEMBALI KEPADA TALI ISLAM BERSAUDARA DAN JANGAN BERCERAI BERAI. KAU INGAT APA AKU TULIS NI! NANTI JANGAN SAMPAI ALAM BARZAKH & AKHIRAT BARU NAK MENYESAL TAK GUNA. MASUK PARI PAS BUKAN BERERTI KE SYURGA!

Anonymous said...

sekadar pandangan...

Alhamdulilah Abby, Aishah, Dayang Ku Intan dan lain lain yang bukan artis kerana telah berhijrah dari tidak menutup aurat kepada menutup aurat.
Penulis ingin menekan bahawa menutup aurat adalah sebahagian sahaja yang di tuntut oleh Islam. Islam juga mahukan sembahyang 5 waktu (minimum), bayar zakat, tunai haji dan banyak lagi.
Marilah mendalami ilmu agama bukan ceramah.
ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com

Anonymous said...

Nik is God

(Nik Aziz)

Anonymous said...

Jaga bangsa, pelihara negaraagar aman dan makmur, jauhi sengketa dekati bermuafakatan. Ingat!!! jangan sampai negara kita di jatuhkan musibah seperti Tsunami kerna perbuatan manusia yang melampaui batasan..jangan kerana politik islam tergadai, negara kucar kacir.. nauzubillah..

Anonymous said...

Get a life people. Hanya Allah yang layak menilai. Korang duduk sembang-sembang, kutuk-kutuk, bawak mulut tentang benda yg tak tentu betul atau tak..apa yang korang dapat? At least whether kumalasari or abby they've made changes in life. but how about us? lawak lah korang korang ni. hahaha!

Anonymous said...

how about u pulak?? hahah

Anonymous said...

Penulis Blog ni memang tak bertanggungjawab dan 'Go blok'. aku cari statement kumalasari nasihat abby pun tak jumpa statement tu. saja tulis tajuk HOT. ko ni tak habis² bagi platform orang buat dosa, tak pasal² ramai keluar ayat memacam (yang tak baik), entah betul entah idak. ishhhh

Anonymous said...

Abby ni pompuan yg kecewa sbb laki dia cari apam lain..dia xsedar apa yg dia ckp ..Dh dirasuk setan pas

dad8home said...

Bertudung tu satu hal! Bertudung lepas tu naik pentas PASTIPU, kemudian kutuk org lain yg lebih banyak jasa kpd agama, bangsa dan negara, bukan hanya menyanyi. Kita selama ini menyanyi dan berlakun di bayar olih mereka yg menyokong kerajaan. Pakai tudung semalaman dah pandai jatuhkan hukum siapa masuk syurga dan neraka. Kita yg hanya pandai baca niat mandi junub dan mandi haid, niat basuh kencing berak pun tak tahu nak ajar org lain. Pergi belajar ugama dulu sampai pandai.....

Anonymous said...

NIK IS GOD (Nik Aziz)

has said...

ialah tu...lain kali kalau nak naik pentas dan pakai tudung, tutup aurat alhamdulillah tp jgn lah hina umno tu busuk...kan tak elok.

Anonymous said...

NAMA PANJANG DIA ABI BABI PUSARA ABADI!!

GI CEPAT MAMPOS!!

fredd said...

minat tengok dia berlakon dalam filem matinya seorang patriot

Siti Ajar Ali Hasan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Tak layak Abby digelar ustazah....sebab org lain yg belajar bidang agama pun ambik bertahun2 nak dapat ijazah nak digelar sebagai ustazah...memei ustazah express...Abby abadi harus bertaubat

Aku TetAp aKu said...

korang tak payah la nak menuduh and nak mengata sapa-sapa lah..sape lah kita ni nak hukum orang tu salah,orang ni betul..tak baik fitnah dan tuduh sembarangan ni..Astaghfirullah..bertaubatlah korang semua..tak payah lah nak sibuk jaga tepi kain orang..

Anonymous said...

Hanya Allah s.w.t yg lebih mengetahui...

Anonymous said...

aku cam keliru skunk.. kalau masuk pas mcm masuk islam... selama ni aku solat 7 @8 8kali sehari cam ner pulak...x islam kah aku sbb aku org umno...