Thursday, July 19, 2012

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II tidak berani mendedahkan akaun hasil kutipan tabung mangsa perang 2009 Sri Lanka.



Seorang pemimpin DAP cawangan hari ini menggesa Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy untuk menjelaskan status Tabung Mangsa Perang Tamil Sri Lanka 2009 yang dikutip oleh parti itu.

G Asoghan, pengerusi DAP cawangan Jalan Bagan Luaran menuntut Ramasamy menjelaskan apa yang telah berlaku kepada dana tersebut hasil derma rakyat Malaysia berketurunan India yang dianggarkan berjumlah RM73,000.

Beliau berkata cawangan beliau yang secara tidak langsung terlibat dalam isu kutipan dana itu pada mesyuarat pertama dana bantuan jawatankuasa dipengerusikan oleh Ramasamy.

Disebabkan penglibatan cawangan tersebut pada peringkat awal, Asoghan berkata ramai penyumbang mempersoalkan mengenai status dana yang dikumpul.

Asoghan berkata sumber dalaman melaporkan bahawa wang RM73,000 telah didepositkan ke akaun peribadi bernama Patmanaban di London, yang berpangkalan Sri Lanka.

Beliau berkata terdapat dakwaan bahawa Patmanaban telah ditahan oleh pihak berkuasa British kerana mempunyai hubungan dengan pengganas dan pengubahan wang haram.

Majoriti penyumbang sedang mengkaji membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai isu itu jika Ramasamy gagal untuk menjelaskan kepada umum dalam masa terdekat.

Usaha untuk mendapatkan komen daripada Ramasamy hari ini gagal dan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II itu tidak menjawab panggilan dan mesej teks.


sumber : FREE MALAYSIA TODAY



3 comments:

Megat Alam Gempita said...

Dasar penyamun memang suka menyonglap duit rakyat kononnya nak jaga kebajikan rakyat tetapi sebenarnya masuk tembolok pemimpin atasan mereka. Belum lagi perintah satu Malaysia dah Allah dedah satu persatu kejahatan mereka.

Bab songlap menyonglap ni rasanya Parti Asyik Songlap (PAS) jadi juara. Songlap duit tabung Memali, Tabung Kohilal, derma karung...semuanya diberi pada artis dan membiayai kegiatan keganasan. Psst...dana lebuhraya rakyat di Kelantan pun dah ada penyelewengan, 10% setiap kutipan masuk tabung PAS di mana-mana cawangan yang mengutip derma karung. Mana ada audit kutipan tabung ni!

Anonymous said...

kalau ini berterusan, satu masa nanti orang mungkin tak percaya pada parti politik sebagai agen kutip derma.

Anonymous said...

dengan kutipan sebanyak itu dapat menampung keperluan miskin tegar tamil untuk satu dasawarsa. tak rasa bersalah ke kalau miskin tegar terus ternanti-nanti?