Monday, July 9, 2012

Chauvinist Dong Zong yang menipu tahap pendidikan sendiri


GEORGE TOWN - Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) tidak bersetuju dengan tuntutan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), yang mahu bahasa Mandarin menjadi bahasa pengantar utama di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di seluruh negara.

Ketua Satu Gapena, Profesor Datuk Wira Abdul Latiff Abu Bakar berkata, tuntutan itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi negara ini

"Bahasa lain tidak harus dijadikan modal untuk mencabar bahasa kebangsaan negara ini," katanya ketika berucap pada perjumpaan siri wacana Gapena di Dewan Sekolah Menengah (Perempuan) St. George hari ini.

Beliau berkata Gapena akan menghantar memorandum akhir Julai ini kepada kerajaan Persekutuan agar mengabaikan tuntutan jawatankuasa itu.

"Kami menggesa semua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong kami dan menyertai kami dalam memperjuang kedudukan bahasa Malaysia," katanya.

Antara kandungan memorandum itu ialah menuntut agar diadakan semula silibus lisan bagi memastikan semua rakyat fasih bertutur bahasa kebangsaan dalam kehidupan seharian mereka.

Abdul Latiff juga mengingatkan masyarakat agar menghormati bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan, dan bukan menganggap ia sebagai bahasa yang menunjukkan perbezaan kaum.

sumber : SINAR HARIAN



Semakin dekat pilihanraya umum, semakin menggatal puak-puak chauvinist ini menuntut apa yang tidak pernah ada di dalam perlembagaan.

Tidak mustahil Bahasa Cina akan disamatarafkan dengan Bahasa Melayu jika dibiarkan setiap tuntutan puak-puak ultra kiasu ini terus dipenuhi.

Kerajaan perlu segera menghentikan sikap memenuhi setiap tuntutan pertubuhan-pertubuhan yang tidak pernah mahu mengiktiraf Bahasa Melayu sebagai bahasa Perlembagaan.

Walaupun Bahasa Melayu diperuntukkan sebagai bahasa rasmi di dalam Perlembagaan Malaysia, kelemahan pelaksanaan menjadikan penggunaan Bahasa Melayu terpinggir, lebih-lebih lagi dari keturunan imigran yang benar-benar ingin menjadikan bahasa mandarin bahasa pengantar utama di sekolah.

Untuk perpaduan rakyat berbilang kaum, negara hanya perlukan satu bahasa. Negara sudah lama mencapai kemerdekaan namun masih ramai tidak tahu bertutur dan menggunakan berbahasa kebangsaan.

Singapura walaupun diperintah oleh kaum cina namun tiada satu pun sekolah cina di sana.

Kerajaan perlu berani untuk berkata TIDAK terhadap semua tuntutan tidak munasabah ini.



10 comments:

Brahim Nyior said...

Muka pun macam sial. Mohon share..

Anonymous said...

Cina DZ ini adalah saki baki kominis.Mereka ini patut dihalau dari Mlaysia.Kita telah bersetuju dulu sebelum kemerdekaan.Terima aje la dgn perlembagaan yg sedia ada.Kalau tak setuju jngan duduk di Malaysia.Amacam?

Anonymous said...

MUKA MCM SIAL KOMINIS DALAM HUTAN.

KERAJAAN TUNGGU APA LAGI TANGKAP SAJA SI PUKIMAK NI.

NAK TUNGGU SAMPAI KEAADAAN JADI MAKIN SEPIRIUS KA??

Anonymous said...

Ini pon Puak Sial Bangsat Melayu PAS/PKE tak nak sedar ka??

Anonymous said...

Maksud aku PAS/PKR

Anonymous said...

pendek kata jangan layan suruh saja DZ balik hongkong.....

Anonymous said...

Dengar sini, nasihat dari veteran. Kamu bloggers2 muda ni kadang2 tak tahu macam mana nak handle situation, macam mana nak kill opponent. Banyak bloggers tahu nak beretorika, tapi tak pandai strategi.

Begini. DZ ni walaupun cakap berdegar2, tapi ianya ada satu kelemahan. Yaitu Si Presidennya.

Cina Bukit ni (yang pernah kene tumbuk oleh seorang pelajar cina sampai hidung berdarah) telah mengaku bahawa dia ada 3 ijazah kedoktoran.

Nah. Ini dia kelemahannya. Hammer in on this. Mana ada manusia dalam dunia ni ada 3 ijazah PhD. So, expose-kan dia. Show to the world that he is a fake. Demand that he show his degrees, dan kalau ada betul, demand to show that ianya sahih dan original dan bukannya fake atau dibeli.

Once you get the top guy down, the whole thing will crumble. Ingat tak sorang DAP laknat dulu yang mengaku dapat gelaran "Sir" dari Queen? Lim Kit Siang punya sanjung2 dan promotekan dia. Bila mana saja terbukti bahawa gelarannya itu adalah palsu dan gambar dia disemat pingat oleh Queen Elizabeth itu adalah suatu photoshop cut and paste, ianya memalukan DAP dan lepas tu semua tak nak mengaku dia ni salah sorang dari mereka.

Saya pikir telah tiba masanya blogger2 kerajaan upgrade diri dari menjadi penyebar rhetoric dan membuat sedikit Investigative Journalism.

Investigative Journalism telah menurunkan Nixon, menjahanamkan Estrada dari Philippines, membunuh career Gary Hart dari Amerika dan menguburkan cita-cita Edward Kenedy.

Rainbow Guan Eng serta skandal bapa-rintik dengan Mummy Foo, Aiskrim Azmin dan Aiskrim Shamsidar, Dong Zhong yang ada 3 PhD, penangkapan zina depan mata kepala seorang YB PAS dalam keretapi, ishhh banyak lagi Investigative Journalism yang korang boleh buat yang boleh kuburkan puak2 Mal'unah ni.

Dengan proper solidarity amongst other Pro Govt bloggers, you guys have a lot of success in front of you, if only you guys can look.

Some of us retirees wish we have our strength back tapi apa kan daya. Wheelchair kami pun kene ada orang tolakkan. Go for it young people. You can do it.

Wartawan Emeritus

Anonymous said...

Kalau dia mintak macam macam kita ikut pelembagaan kita tutup semua sek.cina tak usah kita bersengket

Unknown said...

SALAM BRAHIM NYIOR. AMBIL SAJA ARTIKEL DARI BLOG INI.

Unknown said...

SALAM WARTAWAN EMERITIUS.

TERIMA KASIH ATAS SETIAP KRITIKAN MEMBINA. BLOGGER PRO KERAJAAN PERNAH MENDEDAHKAN KESEMUA YANG TELAH DIPERKATAKAN OLEH SAUDARA.

INVESTIGATIVE JOURNALISM JUGA ADALAH CABANG PEMBONGKARAN BLOG INI.