Thursday, July 5, 2012


Talam Didakwa Jual Tanah Pajak RM42 Juta Lebih Tinggi Daripada Harga Pasaran - Tee Yong

KUALA LUMPUR: MCA pada Khamis mendakwa Syarikat Talam yang kini dikenali sebagai Trinity Corporation berjaya menjual tanah pegangan pajak seluas 2,263 ekar yang terletak di Bestari Jaya kepada kerajaan Selangor pada harga RM181 juta.

Ketua Biro Profesional Muda MCA pusat, Datuk Chua Tee Yong mempertikaikan tindakan Talam itu kerana mereka berjaya menjual tanah tersebut dengan harga RM42 juta lebih tinggi daripada harga pasaran.

Tee Yong berkata, apa yang lebih memeranjatkan adalah bagaimana Talam boleh menjual tanah tersebut pada harga yang lebih tinggi daripada pasaran memandangkan tanah tersebut masih belum bebas daripada bebanan dan masih digadai kepada institusi kewangan.

"Saya juga dimaklumkan bahawa daripada 2,263 ekar kawasan tanah itu, kemungkinan sebanyak 1,013 ekar atau 44 peratus mempunyai komplikasi berdasarkan maklumat yang terdapat dalam Laporan Penilaian," katanya kepada pemberita pada sidang media di ibu pejabat MCA pada Khamis.



Dalam laporan penilaian yang dikeluarkan oleh Talam, Tee Yong yang juga Timbalan Menteri Pertanian Industri dan Asas Tani berkata sebanyak 438 ekar tanah adalah tanah yang berada di bawah air.

Bagi tanah di bawah air ini, mengikut anggaran semasa, ia memerlukan tambahan kos antara RM50 hingga RM100 juta untuk kerja-kerja menimbus sebelum sebarang kerja pembinaan boleh dimulakan.

Manakala sebanyak 575 ekar lagi, beliau berkata kerajaan Selangor telah mewartakannya sebagai 'kawasan simpanan untuk hutan dan ekologi' yang tiada banyak nilai komersil.

"Apa yang membingungkan saya ialah bagaimana Talam berjaya meyakinkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk membeli tanah ini dengan harga RM42 juta lebih tinggi berbanding harga pasaran meskipun tanah-tanah tersebut masih belum bebas daripada bebanan dam terdapat 1,013 ekar tanah itu mempunyai komplikasi," katanya.



2 comments:

Global Products & Services Review said...

1Malaysia semua...

Daripada anda semua blog atau ber-facebook 24jam tak dapat sesen pun, ada baiknya sambil sambil invest beli share syarikat di Europe. Bulan bulan dapat duit, stable monthly income. Lagi banyak yang di invest, lagi besar dapat tiap tiap bulan.

Dengan RM 2300 boleh mendapatkan anda RM 310 tiap-tiap bulan, Dengan RM 10,000 boleh dapat RM 2,000 - RM 3,000 sebulan. Atau share paling murah berharga USD $ 20 dengan bulanan anda akan dapat USD $ 2.2 sahaja.

Kalau berminat, sila layari :

(Versi English)
http://ReadandDecide.blogspot.com/2011/10/uinvest.html


(Versi Melayu)
http://PelaburanHartanah.blog.com


( * versi English lebih lengkap documentasi dan maklumat mengenai investment ini)


Layari mana mana laman blog diatas, setelah membacanya. Click pada FREE REGISTRATION dan daftar account pelaburan anda, ianya percuma, walaupun anda tidak mahu lagi membuat investment. Tetapi anda boleh lihat lihat dan survey dulu di dalam account anda itu. Dan anda juga boleh chat dengan Admin dan Pihak Management investment berkenaan, secara LIVE dan kadang kadang ada webcam session bersama admin.

Belum cuba belum tahu, selamat melabur.

Anonymous said...

Ini perniagaan mesti kena ligat pekat ,kuat belit dan beliat baru boleh berjaya punya