Wednesday, March 20, 2013

Dianggarkan 107 orang telah ditangkap di bawah Keselamatan Kesalahan (Langkah Khas) Akta 2012 (SOSMA).


Dianggarkan 107 orang telah ditangkap di bawah Keselamatan Kesalahan (Langkah Khas) Akta 2012 (SOSMA) dan lebih 243 lagi bagi kesalahan-kesalahan yang lain termasuk Akta Imigresen dan Akta Pendaftaran Negara.

107 orang ini didakwa bersubahat dengan pengganas Jamalul Kiram III dalam pencerobohan di Lahad Datu.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib ketika dihubungi semalam berkata bahawa suspek telah disiasat bagi pelbagai kesalahan termasuk memiliki senjata berbahaya, dokumen peribadi yang mencurigakan dan juga untuk kemasukan secara haram antara lain.

"Jika ada bukti apa-apa jenayah dilakukan (oleh mereka) maka mereka akan dikenakan tindakan," katanya.

Beliau menjelaskan bahawa SOSMA telah digunakan bagi penyiasatan dan caj akan difailkan di bawah Kanun Keseksaan.

Sementara itu, beliau berkata Pengangkut Berperisai (AVC 300 Adnan) telah memasuki Kg Tanjung Batu untuk membersihkan saki baki pengganas dan lain-lain ancaman.

Hamza menjelaskan bahawa AVC 300 mempunyai mobiliti yang lebih baik berbanding kereta kebal tentera dan boleh mempunyai akses yang lebih baik dalam zon operasi.

"Kami lebih bersedia sekarang dan kami menjangka akan dapat menyiapkan membersihkan kawasan Tanjung Batu dalam tempoh 24 jam akan datang," katanya.

6 comments:

Anonymous said...

Apakah akan ada `Guantanamo' di Malaysia ini. Perlu diingatkan bahawa mereka ini semua adalah pengganas berpengalaman dan lokap serta penjara kita belum bersedia unutk menerima mereka ini. Fikir-fikirkanlah...

Malaysian Cybertrooper said...

Tak perlu Guantanamo tu semua, membazir duit rakyat je. Hukum Gantung sampai mati je semua tu. Habis kesah & senang cerita.


http://mycybertrooper.net.ms

Anonymous said...

I sokong tu bro, gantung sampai mati ja habis cerita- let it be a lesson to others, it it be known to all that we are no nonsence nation

Anonymous said...

I sokong bro, gantung sampai mati ja, habis berita. Let it be a lesson to others, let it be known to all that it does not pay to invade or cause trouble in our beloved nation- hidup Msia, hidup UMNO, Long live the king (Agong) Daulat Tuanku

Anonymous said...

Bukan beri amaran kah..HishamKERISmudin kata meka bukan penganas..

Unknown said...

Salam perjuangan..Mohon tuan pautkan blog saya di http://metromalaya.blogspot.com/Blog tuan telah saya pautkan,t.kasih..