Thursday, March 7, 2013

Jamalul Kiram III umum gencatan senjata berdasarkan "pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia terhadap 40 orang awam yang tidak bersalah, semalam"




Sulu sultanate calls for ceasefire in Sabah

'Islamic tolerance' sought amid continuous attacks

MANILA (UPDATED) - The Sulu sultanate has called for an immediate ceasefire to the standoff in Sabah following calls by United Nations Secretary General Ban Ki-moon to end the violence and start holding dialogues.

“The Sultan (Jamalul Kiram III) is calling for a unilateral ceasefire of the sultanate of Sulu effective this hour, 12:30 in the afternoon [of Thursday],” sultanate spokesperson Abraham Idjirani said immediately upon facing journalists at their office in Taguig.

He said this is out of respect to the call of Ban to end the violence there and preserve lives.

He said Kiram’s call is also “in view of the reported massacre committed by Malaysian authorities against 40 innocent civilians yesterday” in Lahad Datu. He claimed the mop up operations of Malaysian troops even led to the death of a newborn baby at a prison cell.

Defensive stance

He said he hopes Malaysia will reciprocate the call amid bombardments continuously fired by Malaysian troops against the group of Crown Prince Raja Muda Agbimuddin Kiram, brother of the sultan.

He said the royal army will only take a “defensive stance.”

This means they will not leave Sabah, but will not take any action versus the other party.

While they may be at a disadvantage, Idjirani said they have shown the world “that the sultan and the sultanate are observing Islamic tolerance.”

He said both sides are Muslims. He said it is high time that the world knows who really is following the “tenets of Islam.”

The UN chief today expressed concern about the impact of the standoff on the civilian population, including migrants in the region.

Ban is closely monitoring the situation in Sabah and would like to see all parties engage in talks for the peaceful resolution of the issue, a UN statement said.

He also urged all parties to "facilitate the delivery of humanitarian assistance and act in full respect of international human rights norms and standards."

Some 180 members of the royal army entered Lahad Datu last February 12 to insist on the Philippines’ proprietary and sovereign rights over Sabah. The standoff ended in a bloodbath beginning Friday last week. - ABS@CBN NEWS, 7 Mac 2013.



Rakyat diajak untuk membaca terjemahan artikel dengan melihat setiap perkataan yang ditandakan merah, apa sebenarnya yang sedang dilakukan oleh Jamalul Kiram III terhadap imej dan kredibiliti kerajaan dan anggota pasukan keselamatan Malaysia.



Kesultanan Sulu Umum Gencatan Senjata Di Sabah

'Toleransi Islam' dicari di tengah-tengah serangan berterusan

MANILA (UPDATED) - Kesultanan Sulu telah mengumumkan gencatan senjata segera di Sabah berikutan panggilan oleh Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon untuk menamatkan keganasan dan mula berdialog.

"Sultan (Jamalul Kiram III) memanggil gencatan senjata unilateral bermula jam 12:30 petang [Khamis]," kata jurucakap kesultanan Abraham Idjirani apabila berhadapan dengan wartawan di pejabat mereka di Kuala Lumpur.

Beliau berkata ini adalah daripada berhubung panggilan Ban untuk menamatkan keganasan di sana dan memelihara kehidupan.

Abraham Idjirani berkata pengumuman Kiram berdasarkan "memandangkan pembunuhan dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia terhadap 40 awam yang tidak bersalah semalam" di Lahad Datu. Beliau mendakwa operasi anggota keselamatan Malaysia turut mengorbankan bayi yang baru lahir di dalam penjara.

Pendirian Bertahan

Abraham Idjirani berkata beliau berharap Malaysia akan memberikan maklumbalas di tengah-tengah pengeboman berterusan dilakukan oleh tentera Malaysia terhadap kumpulan Putera Mahkota Raja Muda Agbimuddin Kiram, saudara sultan.

Beliau berkata tentera diraja hanya akan mengambil "pendirian defensif."

Ini bermakna mereka tidak akan meninggalkan Sabah, dan tidak akan mengambil apa-apa tindakan terhadap pihak ketiga.

Walaupun berada di pihak yang rugi, Idjirani berkata mereka telah menunjukkan kepada dunia "bahawa Sultan dan Kesultanan menganjurkan toleransi Islam."

Beliau berkata kedua-dua pihak adalah orang Islam. Beliau berkata ia adalah masa terbaik bagi dunia mengetahui pihak mana sebenarnya mengamalkan "ajaran Islam."



Nilaikanlah dengan sejujur-jujurnya ...

Pihak pengganas Jamalul Kiram III terlebih dahulu melakukan pencerobohan dan mengorbankan nyawa anggota pasukan keselamatan negara dengan melakukan serangan hendap yang dianggap cukup bacul ... Islamic ????

Kini apabila serangan balas diambil pasukan keselamatan negara, Malaysia pula dituduh sebagai mengorbankan nyawa "mereka yang tidak berdosa". Malah kerajaan dan pasukan keselamatan negara turut dituduh sebagai "tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar".

Nilaikanlah dengan sejujur-jujurnya ...

Ini adalah modus operandi yang sama digunakan oleh Anwar Ibrahim dan pembangkang sewaktu perhimpunan haram BERSIH 1.0, BERSIH 2.0.

Modus operandi yang sama digunakan dengan menyerang dahulu anggota pasukan keselamatan. Apabila anggota pasukan keselamatan bertindakbalas, Anwar Ibrahim dan pembangkang mulai mewar-warkan kerajaan sebagai kejam melalui media ... baik media dalam negara mahupun mediA antarabangsa.

Nilaikanlah dengan sejujur-jujurnya ...



30 comments:

Anonymous said...

sejibik mcm sikap anwar brahimm bebb.... kene tembak kita salah, di tembak pon kita jugak nak disalahkan.

Anonymous said...

emm ...memang ada banyak persamaan pemimpin terpenchil yg ditolak oleh majoriti rakyatnya sendiri. kiram III & anwar.

Anonymous said...

Biar putih tulang jgn putih mata...ayuh hapuskan musuh durjana

Anonymous said...

aku rasa kiram III ni banyak persamaan dgn PAS. mengaku lebih Islam apabila dah tersepit. ajaran fekah ulama mana yg membolehkan dia menyerang dan menambak mati anggota keselamatan. PAS pon sama bila tgh kuat mereka jual semua islam yg ada didalam diri mereka, tingkah laku mengalahkan kafir dutjana tapi bila dah tersepit ambil semula melayu dan islam utk servival kepentingan politik sempit. sekian.

Anonymous said...

Sebijik macam Israel keparat. Depa yang ganggu gugat Palestine .... bila orang bertindakbalas di labelnya pengganas, dia pulak kononnya mempertahankan diri ..... Pandai betol nak kelentong.

Anonymous said...

kepala bapak dia kita kejam. deme bunuh polis kita tu baik pulak ke.puihhhhhhhhh.memang sama dgn omegay tu.

Anonymous said...

cheasefire ni tak valid. mana boleh mengaku cheasefire kalau tak dpt persetujuan pihak msia. mesti ada org tengah yg jadi saksi, tandatangan perjanjian baru boleh cheasefire. biasanya PBB jadi org tengah atau pihak ketiga yg jadi organiser utk genjatan senjata. lagi pun genjatan senjata mesti ada sebab yg valid, cthnya mohon dikeluarkan askar yg cedera, mahu keluar dari sabah dgn aman, dll. mana boleh genjatan senjata nak buying time dlm masa yg sama dia membina kekuatan dalaman. cthnya gunakan gencatan senjata utk dpt bekalan senjata dan askar tambahan. gila la sultan palsu ni.

Anonymous said...

tah2 kiram III ni ni pon amalkan pintu belakang kutt sama mcm nuarr...perangai sama jekkk....

Bulan Penuh said...

Raja macam inilah yang PKR sembah. Satu kepala dengan ketua mereka.

Mereka yang mula dahulu kemudian lidah terbelit salahkan orang.

Inilah satu-satunya keturunan mamak yang mamak sendiri tak mengaku.

Terlebih belit dari ular sawa.

Keturunan mamak campur dengan keturunan K Pop dapatlah keturunan K_mak.

Ayo-yo Apa Ama...

Anonymous said...

kejam ker?sapa yang mulakan pencerobohan itu...org kiram nyanyuk yg mulakan jd wajib malaysia pertahankan maruah negara.Kiram ni same mcm nik najiz sbb tua2 nyanyuk dah tak relevan itu memerintah sulu n kelantan

Anonymous said...

Sebab tu kita guna polis, dan kemudian ATM utk bantu polis, kalau kita guna tentera terus, kita kena hantar balik tahanan ke negara asal. Kalau guna polis, kita boleh tahan dan dakwa mereka yg digelar sebagai penceroboh dan pembunuh.

itu yang aku faham la.

Anonymous said...

Sendiri mau pikir la.... Dah tersepit nak mampos baru ingat gencatan senjata. Siapa yang menembak polis dengan menipu angkat bendera putih? Pas tu tak mau keluar dari bumi orang pulak. Tuduh orang kita kejam ! Siapa yang kejam ? Yang sembelih orang tu tak kejam ka.?

Anonymous said...

Kiram III hanya mahu berckp dgn anwar. harap2 anwar dpt berjumpa dgn Kiram III segera. tapi jgn lupa pakai rambut palsu ya!!! wakakakaka....

mintak kat dato' nalla....

zek
x-paskau

Anonymous said...

Penyamun datang ceroboh masuk dalam rumah lu bawa senjata......tuan rumah pulak yg bersalah !! ......ini lah pemimpin yg bodoh lalu rakyat nya sendiri yg jadi mangsa!!!

Erna Rafael said...

ni ada mastermind kt blkg yg atur babak n script..mastermind ni nk hncurkn keamanan ngra malaysia n hncurkn sbuah ngra Islam spt d beberapa buah ngra Islam yg sdg bgolak..

Anonymous said...

Pembangkang dan kuncu-kuncu kiram mereka punya acuan yg sama walaupun tak serupa pendekatan mereka.

Mereka tuduh kerajaan makan duit sambil berkira-kira kalau duit itu diberi pada rakyat bukan ke bagus. Tetapi bila kerajaan beri duit pada rakyat melalui BR1M di tuduh pulak rasuah.

Padahal BR1M yg ini sudah 2.0 bukannya 1.0.

Anonymous said...

wahai perajurit tanahairku, pastikan saki baki penceroboh dibenteras habis-habisan. sebab jika ada yg terlepas pasti musuh dlm selimut ni terus menerus memperlekehkan kedaulatan Malaysia khususnya rakyat di Sabah.dahlah masuk border kedaulatan lepas tu kata anggota keselamatan kejam... apa bangang sangat...sesal kemudian tiada gunanya...
Tolong jaga YAB PM yg kita sayangi sepanjang berada di sana....Aminn.

Anonymous said...

Dah nak terkincit-kincit baru nak minta gencatan senjata. Paksa Malaysia pulak tu suruh ikut dia. Poorrrah! Lu mana ada negeri. Lu pengganas, orang buangan negeri. Lain kali lu bukak mata besar-besar sikitlah sebelum ambil tindakan. Lu nak minta sokong sapa di Malaysia. Itu orang yang kasi janji sama lu pun tak boleh pakai punya lang maa...

Anonymous said...

Kelakar ganaz punya statement, yg menyerang tempat orang ala pengganas sampai ada yg mati mengadu dia tak bersalah.

Anonymous said...

Jangan CEASE FIRE. Belasah saki-baki yang ada habis-habisan. Tunjuk KEKUATAN ANGKATAN BERSENJATA MALAYSIA supaya lain kali mereka beringat sikit sebelum mencabar kesabaran Malaysia. Kita sudah 4 kali melanjutkan tempoh rundingan secara damai oleh kerana sesama Islam, tetapi mereka telah mengkhianati kita dengan membunuh para anggota keselamatan kita pula dengan berpura2 mengangkat bendera putih untuk dijadikan sekadar umpan.

Anonymous said...

Mane datang pulak baby kat dalam penjara di LD??? Bodoh piang la Kiram setan nihhhh.... jgn layan gencatan senjata diorang..taktik jer semuanya tohh.... tolong ATM n PDRM..tembak jer semua lanun sulu tu...

Anonymous said...

Kerajaan Malaysia. : DON'T GIVE IN to their manupulative n cunning suggestions. Let these cowards learn their lessons . Bgi dia orang mampos dulu then negotiate.

Anonymous said...

NGAKU JE KITA KEJAM..SO WHAT?PEGI MAMPOS LA NGAN KAU..KAU MCM YAHUDI..NK RAMPAS TANAH ORG SABAH MCM ISRAEL RAMPAS TANAH PALESTIN..

Anonymous said...

korang perasan tak.. benda ni macam dah terancang supaya PBB masuk campur kemudian kuasa asing pulak... bila malaysia dah huru hara, ada org akan mengambil kesempatan utk jadi PM oiiiiii..... Melayu dah kena saiko ngan pengkhianat bangsa, susah nak satukan mereka bila kepala hotak dah kena brain wash dah tak kenal mana yg salah , mana yang benar...

Anonymous said...

pundek lu..sdhlah sultan palsu..dah tersepit baru nak sedar..

Anonymous said...

INI SEMUA PERCATURAN DIBUAT OLEH PR MENJELANG PRU 13. NAK TAHU TUKANG KARUTNYA ???
Bahan kempen kotor mereka ..INSAF la kita. SOKONG BN DAN UMNO !!!!!!

Anonymous said...

Pundek punya raja bersiong tdmbak aje penceroboh dan konco2 nya tu.

Anonymous said...

kiram 3 dh tua nk mampos

Anonymous said...

Kalau pru lewat atau tak buat sapa untung?

Anonymous said...

Saya tidak mahu buat komen mengenai situasi "uncivilised" ini. Hanya Allah sahaja yang tahu kebenarannya. Walaupun ahli keluarga yang terkorban tidak membaca salam hormat saya, di sini saya ingin menyampaikan takziah atas kehilangan orang tersayang dan mendoakan mereka ditempatkan bersama-sama orang yang soleh. Air mata kami yang mendengar kejadian ini tidak dapat mengganti kesakitan ahli keluarga yang kehilangan tempat bermanja dan bergantung. Sesakit-sakit hati kami mendengarnya lebih derita kamu laluinya. Tuhan itu maha kaya, maha adil dan maha saksama. sampai masanya kebenaran itu akan menegakkan kehendak Allah. Adilnya Tuhan akan memberi hak kepada manusia yang layak menerimanya. Yang tamak dan yang bongkak akan terhapus jua.
KEPADA SEMUA UMAT MANUSIA YANG MENGAKU SEBAGAI HAMBA pilihan ALLAH DAN MEMPUNYAI IMAN DALAM AGAMA YANG DIANUTI, TERBITKANLAH PINTU KESEDARAN DAN BERTAUBATLAH DARI KEMUNGKARAN TUHAN. SAYA tujukan doa ini kepada semua anda yang diluar sana dan kepada orang-orang yang suka menabur api kemarahan. Bagi yang kehilangan, tabahkan hati, kuatkan iman. Didiklah anak menjadi bangsa terhormat dan dihormati. Cahaya Allah akan menerangi jalan dan kebenaran bagi kamu. Amen