Tuesday, March 12, 2013

Polis Buka Dua Kertas Siasatan Berhubung Pencerobohan Di Lahad Datu dan Semporna

Kuala Lumpur, 12 Mac - Polis membuka dua kertas siasatan berhubung kejadian pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna, Sabah, kata Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar

Beliau berkata pihaknya akan berbincang dengan Peguam Negara bagi menentukan tindakan berdasarkan undang-undang yang akan dikenakan terhadap mereka yang ditahan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan penceroboh militan itu.

"Biar kita berunding dahulu dengan pihak Peguam Negara untuk siasat kes ini di bawah Seksyen 130 Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA 2012) dan Kanun Keseksaan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Sumbangan dan Cek Wira Operasi Daulat.

Khalid berkata polis sentiasa mengawasi keadaan di Lahad Datu dan mengambil langkah yang perlu untuk memastikan keselamatan negara dan rakyat terjamin.

Dalam pada itu, Khalid berkata polis akan mengambil tindakan terhadap individu yang memperlekeh dan mempersoal tindakan anggota keselamatan yang terkorban dan cedera dalam Operasi Daulat.


Tindakan juga akan dikenakan terhadap pihak yang menyebar dan membuat sebarang ulasan negatif mengenai tindakan pasukan keselamatan negara, katanya.

"Saya ingin memberi amaran kepada mereka-mereka ini, arahan telah dikeluarkan supaya mengesan individu yang mengeluarkan kenyataan yang mencerca dan menghina tindakan pasukan keselamatan kita ini. Ini satu perbuatan yang amat keji.

"Jadi saya minta hentikan sebarang 'statement' yang menghina, mempersenda dan memperlekeh apa jua tindakan keselamatan negara kita kerana kita akan menjejaki mereka sehingga dapat," katanya.

Beliau berkata polis dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memantau semua laman web dan media sosial bagi mengenal pasti mereka yang terlibat.



Good Luck Tian Chua ...



11 comments:

Jemaah Rockerz said...

Blog anda menarik...
tapi sayang anda gemar menggunakan text yang agak complicated...
Orang mcm saya yg dah otai ni ada masalah sikit nak baca...
Kalau dapat ditukar kepada yang simple tapi terang segala text2nya...
sekian TK.

Anonymous said...

Blogger dan fb pembangkang meka tak takut pun sebab bykmkes di suasat akhirnya sunyi sepi..merak boleh fitnag sesuka hati ..itu sebab ramai terikut mengunakan otak d celah kelengkang meka mcm king bontot semalays heheheh

mnorkembalak said...

Jika benar sebagai yang dilaporkan bahawa pihak polis telah membuat siasatan tersebut, adalah labih baik disegerakan supaya kesemua pihak yang terlibat yang meyebabkan berlaku nya pencerobohan ini termasuk juga warga asing sekiranya ada dapat diadili secepat mungkin.

Diharap pihak polis terutamanya KDN bertindak tegas terhadap petualang negara.

Anonymous said...

pada pendapat aku, kjaan dah boleh bertindak skrg, stakat nak hukum penjara 10thn tian chua ni tak akan hilang satu kerusi MP BN pon. tak dak apa2 bdak mentah ni. setahun dlm penjara maka senyap la mulut dia. 9 thn lg dia akan menangis dlm penjara sampai mata buta. baru dia ada akal. skrg dia byk gunakan pala lutut.

otai
subang

Anonymous said...

Campak dengan Payung terjun,kt tempat pengganas u,bagi dia senapang dan peluru,biar dia belakon kt sana.

Anonymous said...

kerajaan jgn pandang remeh..tunjuk jantan sikit..dah lama berlembut..malu aku...humban si haramjadah Tian chua cibai ni dlm penjara..kasi sia rehat 5 tahun kat situ bersama boss dia pak sheikh jubow..



ex pascal

Anonymous said...

Cina sial ini harus di halau dari Malaysia.

Anonymous said...

mari kita ramai-ramai amok si babi sial ni. kalau jumpa dia mari kita bersemuka dgn dia dan bantai ramai-ramai

Anonymous said...

harap2 Tan Sri dan AG bukan BERI AMARAN SAHAJA..masa untuk BERTINDAK..kalau di biarkan akan MENJADI SATU BUDAYA NANTI..kepada TIAN CHUA a.k.a BABI TOYOK wa mau tengok lu masuk JEL...Lu ingat LU TAIKOR kan...LU LANGSI LU MATI..ini negara MELAYU PUNYA..LU ADA FAHAM KA??

Anonymous said...

Lucutkan status warganegara nya!..lps tu sumbat dlm penjara...cukup tempoh bior dia berambus dr negara ini!!!

Anonymous said...

Dia kecewa tak dapat berlakon sama... Sandiwara Bersih doa tak laku..