Saturday, March 23, 2013

GLOBAL WITNESS menerima £1,249,970 dari Open Foundation Open Society Institute (OSI) yang diasaskan oleh George Soros




Semalam, media The Straits Times Singapura melaporkan pembohongan rakaman video kontroversi kononnya dakwaan penyelewengan yang membabitkan Ketua Menteri Sarawak, Pehin Taib Mahmud yang dilakukan oleh GLOBAL WITNESS.

Monetary Authority of Singapore (MAS) adalah bank pusat Singapura, menyelia perbankan, insurans, sekuriti dan niaga hadapan bagi negara itu.

MAS dengan tegas menolak pembohongan dan fitnah yang dilakukan oleh NGO asing yang kononnya kerajaan Singapura merahsiakan maklumat kewangan daripada pihak berkuasa Malaysia.



Rakyat perlu sedar mengapa badan-badan NGO asing ini cukup gemar mencampuri urusan Malaysia, malah turut mengheret negara-negara jiran ke dalam kemelut fitnah dan pembohongan yang ditimbulkan sebelum menjelangnya pilihanraya umum ke-13.

Lagak dan keangkuhan GLOBAL WITNESS seolah-olah menjalankan kempen terhadap konflik dan rasuah yang berkaitan dengan sumber semula jadi, alam sekitar dan hak asasi manusia.

Malah modus operandi GLOBAL WITNESS ini berlindung di atas nama membasmi rasuah dan penyalahgunaan kuasa dikalangan negara-negara di Asia Tenggara.

Namun yang menjadi persoalan ... siapa yang membiayai kos operasi GLOBAL WITNESS?




Melalui laman web GLOBAL WITNESS ( klik ), penyumbang dana terbesar dalam kempen menjatuhkan imej dan kredibiliti Ketua Menteri Sarawak ini adalah Foundation Open Society Institute (OSF).

Foundation Open Society Institute (OSF) ini telah diasaskan oleh penyangak spekulator mata wang yang hampir menjahanamkan negara ini ... George Soros ( klik ).

Laporan kewangan tahun 2011 menunjukkan GLOBAL WITNESS ( klik ) menerima dana sebanyak £1,249,970 (RM 5.92 juta) dari Foundation Open Society Institute (OSF) dan £999,985 (RM4.73 juta) pada tahun 2010.


Paling jelas, sumbangan dana tersebut adalah yang terbesar bagi pendapatan secara sukarela (voluntary income) pada tahun 2011 dan 2010.

Selain daripada GLOBAL WITNESS, Ketua Pegawai Eksekutif MALAYSIAKINI, Premesh Chandran juga adalah salah seorang penerima sumbangan dan geran ( klik ) dari Foundation Open Society Institute (OSF) yang diasakan oleh George Soros.


Dan secara logiknya, apakah George Soros tidak mengharapkan sebarang pulangan sebagai pemberi geran dan dana kepada MALAYSIAKINI?

Maka tidak hairanlah kita melihat bagaimana artikel-artikel yang diterbitkan oleh MALAYSIAKINI cukup banyak berbaur fitnah dan hasutan untuk membenci kerajaan dan DS Najib.




Rakaman video kontroversi GLOBAL WITNESS ini tampak seperti dirancang secara teliti oleh saudara Pehin Taib, Norlia Abdul Rahman dan Fatimah Abdul Rahman (anak kepada bekas Yang Di Pertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Rahman Yakub).

Barangkali rakyat perlu diingatkan kembali dengan peristiwa Ming Court 1987.


Empat hakim Mahkamah Tinggi telah mendengar kes dan rayuan Keruntum, sebuah syarikat yang dikuasai oleh oleh bekas Yang Di Pertua Negeri Sarawak Tun Abdul Rahman Yakub, bekas ADUN Salleh Jaffaruddin dan Norlia Abdul Rahman yang mendakwa pembatalan lesen pembalakan oleh kerajaan negeri tidak sah dan dilakukan atas sifat politik ( klik ). Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Clement Allan Skinner menolak semua dakwaan dan berpendapat bahawa Keruntum telah melanggar Seksyen 2(2) Ordinan Hutan dengan memindahkan dan mengumpukkan saham tanpa persetujuan Pengarah Jabatan Perhutanan Sarawak.

Krisis pertikaian politik di antara Tun Abdul Rahman Yakub dan Pehin Taib Mahmud bermula sejak dari tahun 1983. Tun Abdul Rahman Yakub telah membentuk parti Parti Persatuan Rakyat Malaysia Sarawak (Permas) untuk mencabar Taib Mahmud pada pilihanraya umum Sarawak.

Beliau juga membentuk satu pakatan dengan Parti Orang Dayak Sarawak (PBDS) dalam usaha untuk menjatuhkan Taib Mahmud. Pada bulan Mac 1987, 27 daripada 48 ADUN Sarawak telah mengalih sokongan mereka kepada Tun Abdul Rahman Yakub dan mendesak Taib Mahmud untuk meletak jawatan sebagai Ketua Menteri. Perang konsesi balak tercetus di antara Tun Abdul Rahman Yakub dan Pehin Taib Mahmud menyebabkan Pehin Taib Mahmud membatalkan 30 lesen pembalakan terhadap Tun Abdul Rahman Yakub dengan dakwaan bekas Yang Di Pertua Negeri Sarawak itu menganugerahkan 1.25 juta hektar konsesi pembalakan bernilai RM 22.5 bilion kepada dirinya sendiri dan saudara mara beliau.

Perlu diingat, suami kepada Norlia Abdul Rahman adalah Dato Justin Jingut, yang juga merupakan orang kuat Anwar Ibrahim di Sarawak.


Bekas Naib Presiden SNAP ini menang tanpa bertanding atas tiket SNAP dalam pilihan raya umum Sarawak 1982 dan melompat parti kepada Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) pada tahun 1983. Pada tahun 1986, beliau bertanding atas tiket PBDS dan menang dengan majoriti besar. Dato Justin Jingut telah melompat parti dan kembali kepada SNAP sebelum tahun 1987. Pada tahun 1990, beliau dikalahkan oleh Billy Abit Joo dari PBDS.



Semakin terserlah pembabitan Anwar Ibrahim dan George Soros dalam menjatuhkan imej dan kredibiliti Pehin Taib Mahmud sebagai Ketua Menteri Sarawak.

George Soros menggunakan GLOBAL WITNESS untuk mencipta pembohongan melalui rakaman video kontroversi penyelewengan yang membabitkan Pehin Taib Mahmud.

Anwar Ibrahim menggunakan Dato Justin Jingut melalui isterinya NORLIA ABDUL RAHMAN dan FATIMAH ABDUL RAHMAN, anak kepada Yang Di Pertua Negeri Sarawak Tun Abdul Rahman Yakub dalam rakaman kononnya penyelewengan yang membabitkan Pehin Taib Mahmud.

Rakaman video kontroversi ini hanyalah mainan wayang politik Anwar Ibrahim dan pembangkang melalui GLOBAL WITNESS.

Rakyat perlu mengetahui hubungan baik dan erat, yang telah lama terjalin diantara Anwar Ibrahim dan George Soros.



Anwar Ibrahim pernah mengutuskan surat dalam kapasiti sebagai presiden AccountAbility untuk meminta Soros berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif AccountAbility, Simon Zadek pada tahun 2006.




Kedua-dua Anwar Ibrahim dan Zadek adalah ahli lembaga pengarah Lembaga Penasihat Generation Investment Management (GIM), yang merupakan sebuah syarikat pelaburan yang dimiliki oleh Al Gore.

Tujuan mesyuarat adalah untuk membincangkan kerjasama antara AccountAbility dan Soros Fund Management. Masyukkk ....



Apakah rakyat masih tidak lagi nampak tangan dan kelibat Anwar Ibrahim bersama George Soros dalam usaha menjatuhkan Pehin Taib Mahmud di Sarawak.

Masihkan rakyat tidak nampak permainan politik Anwar Ibrahim yang semakin gatal tangannya untuk mendapatkan Sarawak, walau dengan apa cara sekalipun pada pilihanraya umum kali ini.


Namun seperti biasa, Anwar Ibrahim tidak akan mengaku ...

Sama seperti beliau melanyak China Doll dan jubor anak muda jantan.

Jawapan standard, Ini semua konspirasi UMNO ...

BUTOH LA LU ANWAR, berak atas sofa rumah sendiri pun tuduh UMNO ...





7 comments:

Anonymous said...

Sampai bila nak di biarkan DAJJAL ini terus menghuru harakan negara...yg di serang semuaanya yg sama bangsa dan agama dgn dia(tu pon kalo dia masih Islam)..

Nampak sgt Dajjal sial neh sayanggg sgt dgn kafir HARBI...

Anonymous said...

Kalau pun Anwar mastermind disebalik semua ini, kami mahu MACC atau badan bebas lain menjadi saksi serta menyiasat segala laporan yg telah dibuat terhadap ATM (Abdul Taib Mahmud). Rakyat Sarawak bukannya bodoh lagi. Kalau 10 atau 15 tahun lepas, bolehlah kami diperbodohkan oleh ATM & kroni2nya. Tapi sekarang, BUKTI JELAS DAN SAHIH sudah didepan mata.Mahukah ATM menyangkalnya lagi? Jawapan penafian ATM pun tidak memuaskan langsung. Kami selama ini penyokong PBB serta BN SARAWAK dipermainkan oleh POLITIK KOTOR ATM yg mahu merampas harta serta kekayaan rakyat Sarawak. Memang betul & sah bahawa semua kontrak kerja yg besar di Sarawak dibolot oleh Syarikat milik beliau atau keluarga beliau. Persoalan saya adalah, apakah Sarawak tidak boleh maju tanpa ATM? Tidak payah kita pergi jauh utk menilai kemajuan yg dibawa oleh ATM. Contoh paling senang dan jelas adalah bekalan asas seperti air dan letrik. Kita pergi sahaja dibahagian Samarahan. Bahagian paling dekat dgn bahagian Kuching. Bahagian yang pernah diterajui oleh beliau sebagai Ahli Parlimen dan ADUN satu ketika dahulu. Masih ada kampung atau rumah yg sehingga sekarang belum mempunyai bekalan asas seperti air dan letrik. Not to say bahagian atau kawasan pedalaman lain yang bukan dibawah Parlimen ATM. Memang sudah pasti jauh lagi ketinggalan. Memang Sarawak masih jauh ketinggalan dari segi pembangunan infrastrukturnya. Tetapi jika hasil dr pengeluaran negeri Sarawak diambil kira, memang boleh digunakan untuk membangunkan negeri Sarawak supaya setara dengan negeri2 maju lain di Semenanjung seperti Selangor, Pulau Pinang dan lain2 yg kita tahu bukanlah negeri yg mempunyai hasil bumi yg kaya seperti Sarawak. Ini kerna hasil bumi dan kekayaan rakyat Sarawak telah dibolot oleh ATM & KRONI SERTA ANAK2 beliau... Pendedahan yang telah dibuat oleh GLOBAL WITNESS memang ada asas untuk disiasat oleh pihak SPRM.. Jadi sekarang, kita tunggu keputusan PRU13 yg kita jangka dlm bulan April dan juga PR Negeri Sarawak yg akan datang Tahulah bagaimana rakyat Sarawak utuk memilih pemimpin baru dan membuat perubahan termasuk kami dalan parti PBB, tunjang kekuatan BN negeri Sarawak. Ayuh rakan2ku dari seluruh Sarawak... Kita nilaii kembali, lihat kebelakang..apa yg telah ATM buat kepada Sarawak? Jawapannya... Aku mahu mengaut seberapa banyak harta dan kekayaan untuk diriku dan juga kroni2 keluargaku... Jadi... buatlah perubahan sekarang. Kita tukar kepimpinan ATM kepada pemimpin lain pulak. Saya masih ingat dlm 2 3 tahun lepas bahawa ATM kata dia sudah terlalu lama jd KM Sarawak. Tup tup..bila dia kawin baru dan dapat isteri muda, sekarang tidak kedengaran lagu ura2 ATMmahu meletak jawatan. Maknanya dia mahu jadi KM Sarawak sampai MATI..Seolah2 mcm dia MAHARAJA atau SULTAN SARAWAK. Pegang jawatan sampai keakhir hayat..Kesian Abg Joe; Datuk Adenan & beberapa menteri yg lain.. Tunggu sampai bila? Kalau dulu kita dengar ahli atau parti dari lawan mahu jatuhkan beliau tetapi kini kami orang dalam Parti PBB sendiri yang mahu beliau jatuh dan digantikan dgn pemimpin yg amanah serta bersih dan mahu memajukan Sarawak untuk kepentingan negeri Sarawak dan Rakyatnya dan bukan untuk kepentingan ATM DAN KRONI... Ayuh RAKYAT SARAWAK..AHLI2 PBB, BN serta yang lain.. BANGKITLAH... Kepada SPRM..Sila siasat perkara & pendedahan yg telah dibuat oleh GLOBAL WITNESS serta laporan yg telah dbuat oleh RAKYAT SARAWAK sendiri hari ini serta yang telah lepas....

Anonymous said...

Dah terang lg nk bersuluh! Admin bodoh! Video yg jelas dan terang ko spin! Video yg kabur and black n white ko percaya! Mmg betolla ckp Madey,yg tgl kt UMNO ni sume yg dungu2 je...kesian! Ini bkn fitnah,ini fakta bahalol! Pencuri harta rakyat! Bangsat!

Anonymous said...

betul ini admin yang buta mata dan hati.. BODOH!!!!!

Anonymous said...

anon2 sakalian, baca dulu artikel tu sampai habis, jgn baca tajuk jer pastu melalak... wahhhhkakaka...

Anonymous said...

anon2 yg sebelumnya...bg sy nak babitkan taib ad hubungan dgn video ni tak patut.bab bukan taib yg bg statement dlm video ni.tapi org lain.yg lagi terang sy dpt lihat ada hubungan dgn anwar.pelik sungguh.yg video yg nampak anwar dikatakan bukan anwar.tp ni taib tak wujud dlm video pun disalahkan plak.manusia skang.

Anonymous said...

fakta la admin. harta sarawak habis dimakan. tanah kami habis dijual tanpa kami rela.