Saturday, June 30, 2012



Dua ceramah di Sungai Petani, semalam dan Kulim, Hari ini Pakatan Rakyat jelas menunjukkan pentas dikuasai oleh pemimpin PKR termasuklah Anwar Ibrahim.

Mana pergi pemimpin PAS Kedah?

PAS akhirnya terpaksa meminta bantuan Anwar dalam memastikan kemenangan di Kedah. Menurut seorang rakan di HQ, Anwar menerima ‘rayuan’ PAS dengan terbuka. Walaupun Anwar kecewa kerana Azizan tidak mendengar cakap sejak awal.

Kalau menurut kepada kehadiran Himpunan Hijau – segalanya nampak memihak kepada PAS. Namun Azizan akhirnya mengakui bahawa kekuatan Himpunan Hijau tempohari hanyalah bersandarkan orang luar Kedah.

Anwar sudah berulang kali menyampaikan mesej kepada Azizan, jika tidak berbuat apa-apa – PR akan gugur di Kedah. Confirmed. Namun Azizan masih menjadi seorang MB yang degil dan tidak mendengar cakap orang. Sudahnya, berbekalkan Merdeka Rakyat, Anwar sendiri terpaksa turun ke bawah.

Azizan lupa bahawa dia bukanlah MB yang digemari semua rakyat. Ya, mungkin sebahagiannya masih menganggap dia sebagai MB yang mudah didekati. Namun dalam berhadapan dengan politik semasa, baik sahaja tidak mencukupi.

MB mestilah mampu mengisi harapan rakyat. Azizan terlalu banyak mengharapkan orang lain dalam melakukan kerja politik untuknya.

Anwar sudahpun memberikan komitmen kepada TG Nik Aziz, bahawa dia sendiri akan membantu usaha dan strategi PR di Kedah.

Namun mesti ada ‘pulangan’ yang setimpal, termasuk daripada sudut perjawatan Exco dan sebagainya.

Orang PKR tidak akan berpuas hati sekiranya mereka terpaksa melakukan banyak kerja ; tetapi PAS hanya menikmati kejayaan yang mereka usahakan. Mesti ada timbal balas.

Azizan hampir pasti TIDAK mengetuai PAS Kedah dalam PRU yang akan datang. Itu sudah muktamad.

Anwar mahukan seorang lain yang lebih mudah dibentuk, diurus, diarah untuk membawa kepentingan Pakatan Rakyat. Orangnya sudahpun dikenal pasti.




2 comments:

Anonymous said...

orang kedah lagi menyampah nwar dari azizan..sbnarnya kedah akan dapat ke tangan BN semula kalau mukhriz yg kepala...

Anonymous said...

chek suka ust azizan..