Monday, June 25, 2012


Najib cetuskan lagi satu kontroversi di kalangan rakyat. Kontroversi yang dicipta beliau ini menerima sambutan hebat dari 66,538 pemandu teksi di seluruh negara.

Tidak cukup dengan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) ... kini Najib cetuskan satu lagi idea membantu golongan pemandu teksi, Teksi Rakyat 1 Malaysia(TR1Ma).

Suka atau tidak, GWM terpaksa bersetuju dengan pandangan majoriti pemandu teksi yang nyata gembira dengan pengumuman ini.

GWM terpaksa akur dengan kehendak rakyat, jika itulah kemahuan rakyat ...

Baucar tayar RM520 bagi setiap pemandu teksi bukti keprihatinan kerajaan.


Skim Bantuan Teksi Rakyat 1Malaysia atau TR1Ma yang diumumkan kerajaan baru-baru ini merupakan bukti kerajaan prihatin dengan kebajikan para pemandu teksi.

Kerajaan mengumumkan bantuan RM520 untuk membeli empat tayar kepada setiap pemandu teksi berdasarkan anggaran harga tayar RM130 setiap satu.

Objektif bantuan ini agar kualiti perkhidmatan teksi semakin bertambah baik dengan penggunaan tayar kenderaan yang baru disamping mengurangkan beban pemandu teksi dalam menanggung kos penyenggaraan.


Skim TR1Ma ini layak digunakan di 175 kedai tayar Goodyear 220 rangkaian kedai tayar Continental di seluruh Semenanjung telah dilantik sebagai panel.

Tidak cukup dengan bantuan ini ...

Kerajaan turut mengumumkan pemberian dana lebih RM1 juta bagi melindungi pemandu teksi melalui skim insurans perlindungan kemalangan diri.



Pun begitu, kerajaan perlu melihat masalah yang mula ditimbulkan para para peniaga dan pembekal tayar.

Puak-puak ini sudah mula menaikkan harga tayar ... menyebabkan pemandu teksi yang menerima bantuan terpaksa mengeluarkan wang tambahan bagi mendapatkan tayar baru.


Kerajaan tidak mempunyai sebarang pilihan melainkan mengambil tindakan tegas ke atas puak-puak chauvinist Cina yang sentiasa mengambil kesempatan dan cuba menggagalkan setiap usaha kerajaan untuk membantu pemandu teksi di seluruh negara.

Sedia maklum ... majoriti pengedar, pembekal dan peniaga tayar ini terdiri dari puak-puak chauvinist Cina.




0 comments: