Saturday, June 23, 2012


Ahli politik Indonesia, Ruhut Sitompul, mahu mengajak rakyatnya untuk berperang dan berkonfrontasi dengan Malaysia atas dakwaan Malaysia yang seringkali menuntut (claim) kebudayaan Indonesia.

"Sekali-kali perlulah kita Bom, biar jadi shock therapy," TEMPO.CO, 17 Jun 2012

Malaysia didakwa cuba menuntut tari tor-tor dan alat musik gondang sambilan (sembilan gendang) dari Mandailing sebagai salah satu warisan budaya negara ini.

foto

Akibatnya, Kedutaan Malaysia di Jakarta diserang oleh 650 penunjuk perasaan yang bertindak ganas.

Insiden ini berlaku disebabkan Tarian Tor-tor dan paluan Gordang Sambilan (sembilan gendang) masyarakat Mandailing akan diiktiraf sebagai satu cabang warisan negara kelak dibawah Seksyen 67 Akta Warisan Kebangsaan 2005.




Mujur ... mujur Setiausaha Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) Malaysia pantas memberi penjelasan bahawa masyarakat Mandailing di negara ini yang mahu KPKK mengiktiraf Tarian Tor-tor dan paluan Gordang Sambilan (sembilan gendang) ini sebagai salah satu cabang warisan.


Kebudayaan masyarakat Mandailing ini belum pun diktiraf dan digazetkan dibawah Seksyen 67 Akta Warisan Kebangsaan 2005.


Cuma pandangan peribadi GWM ... Secara peribadi.

Perlukah kita mengiktiraf Tarian Tor-tor dan paluan Gordang Sambilan (sembilan gendang) ini sebagai salah satu cabang warisan negara sekalipun diminta oleh masyarakat Mandailing yang telah menetap lebih 200 tahun di Malaysia.

Sepatutnya kebudayaan masyarakat ini hanya perlu dijadikan pementasan atau pertunjukan adat, tanpa perlu diberi pengiktirafan.

Tarian Tor-tor dan paluan Gordang Sambilan (sembilan gendang) tidak perlu diangkat untuk menjadi salah satu budaya nasional disini.

KPKK boleh bertindak sebagai sebuah badan yang boleh melestarikan budaya Mandailing tanpa perlu diiktiraf sebagai salah satu cabang warisan negara.

Seharusnya agensi-agensi kerajaan perlu lebih berhati-hati sebelum melakukan sebarang tindakan dan pengiktirafan terhadap sesuatu budaya.

Jangan pula selepas ini tarian poco-poco pula bakal diiktiraf sebagai salah satu cabang warisan negara.

Haru biru dibuatnya ... Harap Pak Menteri tak melompat dengan kritikan terbuka ini.



19 comments:

Anonymous said...

sebab tarian pun nak berebut ka???

mcm budak2...

pejuang hamas...

zack said...

Kasi muka sangat dengan indon inilah jadinya...

Anonymous said...

suruh ahli politik indon tu pi sekolah...belajr sejarah penghijrahan etnik etnik di kepulauan nusantara sejak zaman sebelum kedatangan penjajah.

Anonymous said...

MALAYSIA NEGARA MAJU YG DISEGANI DIRANTAU SINI, INDONESIA NEGRA MISKIN YG PERLU BELAJAR DAIR MALAYSIA SUPAYA RAKYATNYA DAPAT HIDUP DAN KERJA TAK PYAH DATANG KEMALAYSIA UNTUK CARI REZEKI. KAMI TAK PERNAH SAKIT HATI PADA KAMU TAPI KAMU SELALU SANGAT CEMBURU SANGAT PADA KAMI. KAMU JAGA NEGARA KAMU, KAMI JAGA NEGARA KAMI.

Anonymous said...

Setuju 200%....

Anonymous said...

Ahli politik indonesia harus matang,hal kecil seperti tarian nak gaduh ini mainan budak hingusan......berfikiran waras lah sikit.

Anonymous said...

Rais kena berhati-hati lain kali, demi perhubungan diplomatik. Diplomatik didahulukan kerana jiran yang terlampau dekat walaupun menunjukkan amat kebodohannya. Memang tidak logik. Rakyat Malaysia terdiri dari pelbagai kaum. Macam ni budaya Hindu,budaya Cina nak sebut macam mana pula...???

Lebih senang jangan diiktiraf budaya2 berkenaan. Itu sebab Anwar perkenalkan budaya perantarabangsaan "LGBT".

Macam-macam hal....

Anonymous said...

Yang menteri bengong nak iktiraf budaya asing sebagaibudaya Malaysia apa hal?
Tak ka bodohnamanya.
Banyak lagi budya melayu asli yang belum diiktiraf.
Gatal mulut nak cedok budaya negara yang tak pernah bersyukur dgn kebaikan yang kita diberi.
Sudah2lah tu.
Pigi mampus dgn bangsa indonesia yang haramjadah.Bukan semua rakyatnya bersetuju,hanya sebilangan kecil yang makanminum diupah untuk buat kacau adala.
Berbanggasebagai jawa malaysia sekurang2nya aman.

GotYou! said...

Mana semangat serumpun sebudaya mereka? Yang mereka tahu Ke'Indon'an mereka saja!

Anonymous said...

berani ker indon nak bom malaysia....aku tya sekali lg BERANI KER INDON KAN BOM MALAYSIA.....bangsa indon berlambak merempat dan jadi perompak di malaysia lagi nak ckp besar......puii.....

Anonymous said...

tak payah bom2 lah..dah banyak mampos pun penjenayah2 made in indon kat Malaysia ni..rompak kat negara sendiri kurang lumayan ye pak..

Anonymous said...

Minta Dato Seri Rais Yatim lupakan kebudayaan yg ada sangkut paut dgn Indonesia. Tak payah lah kita cari pasal dgn Indonesia pasal benda yg remeh temeh ni.

Kita tahu mereka hanya mencari alasan apa sahaja yg bersangkutan dgn mereka, Maka dgn itu tak payah lah kita mengeruhkan keadaan atau dgn erti kata yg sebenar melayan kerenah mereka yg sememang nya bodoh lagi bahalol.

Kalau rasa nak berperang, carilah alasan lain yg lebih gentlemen, kalau nak berperang hanya disebabkan tarian dan lagu betapa bodohnya mentaliti pemimpin Indonesia, dunia akan terkekeh-kekeh ketawa hanya disebabkan kebudayaan 2 negara ingin berperang???

Kita tahu Indonesia sebenarnya irihati dan benci diatas kemajuan dan kemakmuran Malaysia. Maka dgn itu apa saja yg kita yg ada terpalit dgn mereka maka mereka akan sanggah.

Jelas disini mereka amat benci dgn kita, apa kebaikan yg cuba kita lakukan pada mereka tidak akan diucap terima kasih kerana mereka bangsa yg busuk hati. Bermula dari hari ini tak perlu lah lagi kita pedulikan mereka. Apa yg aku cakap bukan disebabkan emosi, tetapi kita jugak ada perasaan yg harus dijaga. Kita tidak mengharapkan mereka, mereka bergantung kepada kita..itu Benar...

Anonymous said...

ni kecoh cam dulu tu apa aaa tarian kepundek ke apa- next.. please

Anonymous said...

Yang Pak menteri tu tak buat kajian dulu apa hal. Bodoh sungguh kementerian ni suka cari pasal. Elok juga biar serik sikit. Pergi mampos dengan budaya dari etnik yang bersangkutan dengan Indon. Elok kementerian ni patut dibaling batu biar, mereka serik.

Anonymous said...

Indonesia Pundekkk!!
Negara teramai penganut Islam tapi merupakan salah satu negara paling mundur!!
Rakyat Indonesia merempat serata dunia disebabkan Menterinya pun bodoh!!
Menteri Indonesia bodoh dan metaliti sempit maka rakyat pun terikut-ikut kebodohannya.
Kerajaan Malaysia terlalu berlembut maka peristiwa sebegini kerap berlaku.
Rakyat Malaysia jangan terikut-ikut kebodohan dan perangai berok rakyat Indonesia.
Rakyat Indonesia yang cari makan dan jadi penyamun di Malaysia dipersilakan keluar dari Bumi Malaysia dan hiduplah di negara Indonesia yang mundur.

Anonymous said...

Pak Menteri pun old school yang akhirnya pandai balun amah saje

Anonymous said...

anon 2.11 am

ko yg old school...dasar pencacai PR...bongok ke...menteri tu dah menang saman...suruh la ketua kesayangan ko Aljuburi saman dato eskey kasi clear nama...bongok giler pencacai PR nie.

Anonymous said...

aku x salahkan org lain... menteri kita yg pandai2... warisan sendiri pun tak terkampoi,ini kan plak warisan org len plak...

Anonymous said...

Patutla indon miskin..sebab pemimpin pun otak sempit..layak kerja kontrak ja kat MALAYSIA.