Monday, June 11, 2012

Perdana Menteri Perancis, Jean-Marc Ayrault.



Suaram has announced that an inquiry into the alleged corruption, misuse and abuse of taxpayers money, linked to the purchase of the two Scorpene class submarines, back in 2002 will commence on Thursday, 19 April at the Paris Tribunal de Grande Instance (TGI), a first degree court that deals with civil litigation matters.

Suaram telah mengumumkan bahawa suatu siasatan ke atas tuduhan rasuah, penyalahgunaan dan penyalahgunaan wang pembayar cukai, yang dikaitkan dengan pembelian dua kapal selam kelas Scorpene, pada 2002 akan bermula pada Khamis, 19 April di Paris Tribunal de Grande instance (TGI), mahkamah kelas pertama yang berkaitan dengan perkara-perkara litigasi sivil.



Wujud atau tidak sebenarnya siasatan seperti yang didakwa oleh SUARAM dalam kes pembelian dua kapal selam kelas Scorpene oleh Paris Tribunal de Grande instance (TGI)?

Cukup menghairankan bila mana media portal-portal utama di Perancis langsung tidak membuat sebarang artikel dan liputan mengenai kes skandal ini, lebih-lebih lagi ianya membabitkan Perdana Menteri Malaysia ...

Lebih-lebih lagi apabila Azmin Ali, Nurul Izzah dan pembangkang mendakwa dokumen rahsia ini telah jatuh ke tangan syarikat Terasasi Hongkong Limited dan pengarahnya Abdul Malim Baginda dan dijual harga 36 juta Euro.



Dibawah ini adalah diantara' Top 10' media portal-portal paling utama di Perancis, yang tidak mempunyai sebarang artikel dan liputan mengenai skandal scorpene melibatkan kerajaan Malaysia.





Mustahil skandal yang melibatkan 1 bilion Euro ini langsung tidak mendapat tempat dan liputan dalam media utama di Perancis?



Bagaimana pula dengan laman-laman web badan kehakiman di Perancis ...

GWM telah senarai pendekkan laman-laman web utama badan kehakiman di Perancis bagi mencari, benar atau tidak siasatan bagi skandal scorpene ini dilakukan.

Dua laman utama badan kehakiman Perancis telah dilawati.

1) http://www.ca-paris.justice.fr/
2) http://www.justice.gouv.fr

Amat menghairankan, kedua-dua laman web ini turut menunjukkan carian mengenai siasatan kes skandal scorpene kerajaan Malaysia tidak wujud.


Tiada keputusan bagi "kes penyiasatan kerajaan malaysia Scorpene" dalam carian anda




Tiada dokumen ditemui bagi 'Malaysia dan kerajaan dan Scorpene dan siasatan'



Barangkali carian GWM tidak tepat dan menyeluruh ...

Namun begitu SUARAM sebagai badan yang telah mengumumkan bahawa suatu siasatan ke atas tuduhan rasuah, penyalahgunaan dan penyalahgunaan wang pembayar cukai, yang dikaitkan dengan pembelian dua kapal selam kelas Scorpene, oleh Paris Tribunal de Grande instance (TGI)... boleh memberikan nombor kes siasatan ini jika ianya benar-benar wujud.

Atau SUARAM sebenarnya tidak mempunyai sebarang kes terhadap kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri ... hanya melakukan propaganda melalui politik persepsi (political perception) sahaja.



9 comments:

Anonymous said...

Kerajaan patut saman je Suaram nih.

Anonymous said...

Ni yg sepatah kata kerabat Raja Johor..sebelum buka mulut atau menulis sudahkah siasatan di buat..?
Nampak lah sgt Suaram ni..memang nya suram..tak ilmiah langsung....!
Sedih tgk yg kendalikan Suaram ni..kurang ilmu ugama dan tanggong jawab pada NEGARA MALAYSIA....!

Anonymous said...

Senyap dan Bisu!! PRU 13 kita Selamkan PR. Betul katan Anon 11:30 kenapa Kerajaan atau Kementerian berkenaan tidak saman Suaram???? Itu pun jadi tanda tanya rakyat.
Bukan satu kes tapi banyak tapi kenapa Kementerian/Jabatan yang telah difitnahkan tidak saman mana-mana Pemimpin PR HAPRAKKKK.

ANUAR IBRAHIM TIDAK JAHAT TAPI KOTE BENGKOKNYA YANG JAHAT.

Anonymous said...

So apa lagi cai cai nya meroyan.....hahahahahaha.....

Anonymous said...

errr.... UMNO dah bayar media perancis? Idakpun UMNO dah bayar suaram supaya mengkantoi kan diri...

hahahahaha...HAMPEH

Anonymous said...

search guna bahasa inggeris memangla x jumpe.try ce google gne bhasa prancis...punye blambak citer dia..

Anonymous said...

kpd Anonymous yg kat atas ni ---> Anonymous June 12, 2012 5:17 PM

Bukan ker tuan tanah dah bagi link bahasa Perancis... siap ada gambar lagi... tak ngape mungkin Anonymous June 12, 2012 5:17 PM tak perhati dgn betul... sila tgk sekali lagi

http://2.bp.blogspot.com/-YVlQnlCKWvU/T9X6qMRCapI/AAAAAAAAZGY/oCvCpEyaYGA/s1600/FRANCE%2B103.jpg

Anonymous said...

kaki liwat tetap akan sokong kaki liwat, sama ada naka , laki meka tu peliwat....la da tua suaram ini bapok tuan nak mampos di belakngnya, rampas aja lkerakyatan mangkok ini suruh dia balik ke negri asal nenk moyang mekaa, sana lebih byk mau di perbetulkan..bukan di malaysia. Paklah kenapa sunyi, sebab dia lah malaysia kini haru biru..

Anonymous said...

Sorry ye.... penipuan SUARAM tiada kaitan dengan Pakatan Rakyat

http://suarapakatanrakyat.com/2012/06/kapal-selam-penipuan-suaram-tidak-ada-kaitan-dengan-pakatan-rakyat/