Friday, June 29, 2012



Pagi tadi saya menerima satu panggilan telefon dari Kota Bharu Kelantan yang agak mengejutkan. Pemanggil itu bertanya apakah saya sudah tahu satu kejadian yang memalukan menimpa pejabat Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd yang bertanggungjawab mengurus dan membekalkan air bersih untuk rakyat Kelantan.

Kening saya berkerut keruh mendengar berita itu kerana tidak terdengar apa-apa pula cerita pelik di Kota Bharu berhubung dengan mana-mana agensi atau syarikat berkaitan kerajaan negeri. Cerita hangat di Kota Bharu semalam hanya mengenai demo pre-royalti di perkarangan SUK, sebelum ini mengenai penyelewengan yang dikatakan berlaku dalam Kelantan Gold Trade (KGT) bersabit dinar dan dirham.

Menurut pemanggil itu kejadian itu berlaku enam hari lepas dan berita ini sudah mulai bergerak dan menjadi cakap-cakap di kalangan pegawai kerajaan amnya dan khasnya dari kalangan kakitangan syarikat Air Kelantan SB itu. Ertinya kejadian ini tidak boleh ditusuk selindungkan lagi. Apa lagi kejadian ini juga sudah sampai ke pengetahuan pihak polis, cuma belum terbau oleh media massa sahaja.

Tidak dapat dipastikan apaklah MB juga telah dimaklumkan dengan kejadian ini?


Kejadian dimaksudkan itu ialah mengenai bilik seorang pengawai di syarikat itu telah dipecah dan beberapa peralatan pejabat termasuk komputer serta dokumen penting dilarikan. Kejadian ini agak anih sedikit kerana orang terlibat dalam kejadian ini ialah kakitangan bertaraf pegawai syarikat air itu sendiri.

Pelik dikatakan kerana ia berlaku dalam rumah sendiri dan dilakukan orang rumah sendiri? Empat orang pegawai terlibat katanya sudah dikenal pasti. Nama dan IC mereka pun ada dalam simpanan saya. Polis juga sudah menyiasat dan keempat-empat pegawai itu sudah dipanggil polis. Pihak yang menjadi pengarah kepada kejadian itu juga telah mengakui apa yang berlaku.

Sukar untuk dianalisa kenapa dan mengapa kejadian ini terjadi? Apabila ia berlaku ke atas bilik sorang pegawai yang bertanggung jawab membuat semakan ke atas pembelian, tander, kontrak (oditor) dan sebagainya ia boleh diandaikan dengan bermacam-macam kejadian buruk dan jelek. Mungkin kejadian itu ada kaitan dengan usaha untuk melupuskan maklumat tertentu. Kalau maklumat apakah perkara itu?

Sebelum ini ada tuduhan mengatakan berlaku penyelwengan dalam syarikat berkenaan. Pihak musuh dan ada sekelompok 'jebong' di Kelantan juga telah membuat aduan kepada SPRM. Apakah jenayah yang berlaku di pejabat itu ada hubung kait dengan laporan ke SPRM itu?

Kita tunggu apa perkembangan selanjutnya. Pihak kerajaan negeri khasnya Exco yang bertanggungjawab mengawal dan menjaga hal ehwal air di Kelantan perlu memberi penjelasan apa sebenarnya yang berlaku. 

Penjelasan segera sangat perlu setidak-tidaknya kepada MB. Dan sekiranya kejadian itu melibatkan jenayah yang boleh merosakkan kerajaan negeri mereka perlu dikena tindakan tegas tanpa ampun maaf kerana ia melibatkan kepentingan rakyat.

Beberapa orang pegawai yang dikatan terlibat wajar digantung jawatan sementara siasatan kes itu selesai. Dalam pada itu jangan pula ada pihak yang cuba menyusuk punca kejadian ini atau pun mendiamkan dari pengetahuan kerajaan atas alasan kerana tidak mahu kerajaan menanggung malu.


sumber : blog MSO

11 comments:

Anonymous said...

Curi la apapun... jgn cuti telur aku yg tergantung 2butir udah ler... huhuhu

Anonymous said...

PENYOKONG UMNO (SKRG NIH) SOKONG KEPEMIMPIN PM NAJIB YG ADE KAITAN DENGAN KES P'BUNUHAN ALTANTUYA GUNA BOM KHAS ASKAR MELAYU , SOKONG ROSMAH M'BAZIR DUIT RAKYAT BELI CINCIN MAHAL JUTA2, SOKONG PIMPINAN UMNO RASUAH MCM SHAHRIZAT PAW PROJEK LEMBU NFC 250 JUTA , SOKONG BELIA MELAYU ISLAM JOGET K-POP TGK POMPUAN SEKSI (MENTERI PEMBANGUNAN WANITA-NAJIB) , SOKONG BELIA SAMSENG PUKUL ORG SUKA HATI DGN SOKONG JOGET PUNGGUNG TOKEH RESTOREN SKINCHAN UMNO...APE KES UMNO SKRG NIH, NI YG BANGGA DIKATAKN JAGE BANGSA MELAYU (TAK PAYAH)...LANGSUNG TAK RELAVEN!!!!

Anonymous said...

Bakal Besan Najib diburu Interpol kerana enam tuduhan jenayah.. Ini warrant nya..

Menurut The New York Post dokumen mahkamah Amerika Syarikat mendakwa warganegara Kazakhtan Daniyar Nazarbayev, yang bertunang dengan anak perempuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, terlibat dalam penipuan.

Kalau benar berita TAK BETUL, Kenapa Malaysia tak saman je The New York Post...

Anonymous said...

Apecite UMNO ni...
Mane pegi contoh p'juangan Islam oleh parti UMNO untuk org melayu...
Mcmane bole ade ahli UMNO yg t'gamak bt teori yg sbgini rupe...
Ishh...smpai sggp jd pembunuh...M'ngarutla UMNO skrg ni...nmpk mcm diktator pulak sggup bt ape je nk kekalkn kuasa...
Baru2 ni pun dh byk cerita yg x elok pasal pmimpin UMNO dgn kes rasuah juta2...
Rakyat pula t'hmpit dgn kos sara hdup yg asyik m'ningkat...
Cume yg bagusnye, setiap kali nk m'ngundi baru rakyat dpt hadiah BRIM, Felda, tayar percume dll...
Tupun mungkin sbb sokongn PR kuat skrg ni, klu tak belum tentu rakyat bole dpat hadiah2 ni...
Hmm..yg m'jadi persoalannye knp skrg?...knp mase nk m'ngundi baru rakyat d'berikn hadiah2 ni?...knp perlu diucapkn 'haram jadah' jika benar ikhlas hadiah ini diberikan?...

Hal2 mcm ni la akn m'yebabkn UMNO akan habis hilang sokongan drpd rakyat suatu hari nanti...Pemimpin yg benar perlu memimpin cara hidup Islam yg sebenar m'ngajak rakyatnya amal makruf dan tinggalkn segala kemungkaran...

(Sumber Malaysiakini)
Dikatakan Kassim Ahmad, mungkin kerana kecewa dengan teorinya yang menolak hadis sebagai sumber kedua rujukan Islam ditolak, Kassim Ahmad mahu mengantung Datuk Anwar Ibrahim sampai mati.

Dia juga berkata, "Saya bersedia untuk menembak dia," kata Kassim dalam wawancaranya dengan Malaysiakini.

Anonymous said...

Bosan nyer aku kalau juak pakatan haram ni letak komen.... Copy paste meloyakini pulak... Sibuk ckp umno rasuah. ... X sedar diri ker negeri sendiri tunggang langgang....

Anonymous said...

Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak); Al Waqiah Ayah 10

Adakah PAS golongan ketiga diakhirat nanti. Apakah kebaikan didunia yang dilakuakan oleh PAS? MEMECAH BELAH SESAMA ISLAM. Nik Ajis x mahu berhubung semula dengan Melayu dari UMNO (menolak Islam kononnya?) dengan alasan adalah bodoh orang yang dipatuk ular kali kedua dari lubang yang sama, tetapi boleh tidur bersama dengan Lim Kit Siang yang diantara yang menjadi kepaladidalam menyembelih orang Islam pada tahun 1969. Adakah itu daripada golongan yang melakukan kebaikan didunia???

Unknown said...

Salam,

Blog yang sangat menarik.
Blog tuan telah dipautkan di blog kami.
Mohon jasa baik pihak tuan memautkan blog kami di blog hebat ini.

Terima kasih daun keladi, esok kunjung lagi

http://jeringdaily.blogspot.com/

Admin@JD

Anonymous said...

Hey! I just would like to give a huge thumbs up for the great data you might have here on this post.
I will likely be coming again to your weblog
for extra soon.

Have a look at my web blog ... soul train videos dance

Anonymous said...

Whats up! I simply want to give an enormous thumbs up for the great
information you have right here on this post.
I will probably be coming back to your weblog for more soon.



Feel free to visit my blog: seoul garden malaysia halal

Anonymous said...

Howdy! I simply would like to give a huge thumbs up for the nice data you have right
here on this post. I might be coming again to your blog for extra soon.


Feel free to visit my page - seo do young and han hyo joo spring waltz

Anonymous said...

Hiya! I simply would like to give a huge thumbs
up for the great information you’ve got here on this post.
I will likely be coming again to your blog for extra soon.


Also visit my web page; xemphimvn.org