Friday, September 30, 2011




Persidangan Agung Tahunan Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia 2011 (Hua Zong)yang diadakan di Kuantan pada 24 September telah meluluskan beberapa usul berhubung isu politik, ekonomi, kebudayaan, pendidikan, sosial dan agama. Usul-usul tersebut adalah seperti berikut:


Politik:-

1.Menggesa kerajaan, pemimpin parti dan dermawan supaya mengotakan janji apabila mengumumkan sebarang pemberian atau bantuan kewangan.

2.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan sistem meritokrasi dalam pengambilan pegawai dan kakitangan awam supaya ianya tidak dimonopoli oleh satu kaum sahaja.

3.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan peraturan setiap warganegara yang berusia 21 tahun ke atas layak menjadi pengundi secara automatik.



.Menggesa kerajaan supaya mengkaji kursus Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) supaya menepati konsep “1Malaysia” dan menghalang pegawai perkhidmatan awam daripada menyebarkan konsep atau pemikiran ekstrim perkauman.

5.Semasa menggubal akta untuk menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Hua Zong menggesa kerajaan supaya tidak melaksanakan penahanan tanpa bicara. Di samping itu, menggesa kerajaan supaya memansuhkan semua akta yang bertentangan dengan hak asasi manusia, di antaranya Akta Rahsia Rasmi, Akta Penerbitan dan Pencetakan dan Akta Universiti.

6.Menggesa kerajaan supaya berlaku adil terhadap semua kaum dengan berlandaskan konsep “1Malaysia” apabila melaksanakan rancangan transformasi ekonomi negara.



7.Menggesa kerajaan supaya mengambil lebih ramai pegawai dan kakitangan awam dari kalangan kaum Cina menyertai perkhidmatan awam. Iklan pengambilan jawatan juga hendaklah disiarkan dalam media bahasa Cina supaya kaum Cina dan kaum lain lebih ramai menjadi pegawai dan kakitangan awam. Di samping itu kerajaan juga tidak lagi menganggap kaum Cina tidak berminat untuk berkhidmat dalam perkhidmatan awam.



Ekonomi:-



1.Menggesa kerajaan supaya membuka tanah pertanian untuk semua kaum supaya kaum tani mempunyai tanah bagi membantu pembangunan pertanian di negara ini.

2.Menggesa kerajaan supaya memerangi rasuah serta membuka tender supaya syarikat-syarikat yang berupaya dapat bersaing.

3.Menggesa kerajaan supaya mengkaji cadangan melaksanakan sistem gaji minima. Di samping itu, menggesa kerajaan supaya mengawal inflasi bagi menjamin pertumbuhan ekonomi dan menjaga kebajikan pekerja.



Kebudayaan:-



1.Menggesa kerajaan supaya berlaku adil terhadap budaya semua kaum dan menjamin penggiat budaya mendapat peluang dan bantuan kewangan yang saksama tanpa mengira kaum.

2.Menggesa kerajaan supaya mewartakan beberapa rumah ibadat, binaan-binaan lama, jirat atau kubur sebagai warisan peninggalan sejarah dalam usaha meningkatkan semangat kemanusiaan agar semua kaum dapat memahami sejarah serta mendorong pembangunan industri pelancongan di negara ini.



Pendidikan:-



1.Menggesa kerajaan supaya menghapuskan pengenalan sekolah bantuan penuh dan bantuan separuh kerajaan. Kerajaan juga digesa supaya berlaku adil dalam memberi bantuan kewangan kepada sekolah semua aliran.

2.Menggesa kerajaan supaya membina dan menambah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) berdasarkan kepada keperluan, melaksanakan latihan guru yang sistematik untuk menyelesaikan masalah kekurangan guru di SJKC.



3.Menggesa kerajaan dan masyarakat Cina menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina termasuk permohonan untuk menubuhkan sekolah, peruntukan kewangan yang tidak mencukupi, kekurangan guru, lembaga pengurus dan lain-lain.

4.Menggesa kerajaan supaya mengiktiraf sijil menengah Cina supaya pemegang sijil tersebut layak memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan perkhidmatan awam serta mengelakkan golongan cerdik pandai berhijrah ke luar negara.

5.Menggesa kerajaan mengiktiraf pengajian dari universiti China dan Taiwan.

6.Membantah sekeras-kerasnya novel “Interlok“ dijadikanbuku teks sastera untuk tingkatan lima bagi mengelakkan budaya satu kaum mempengaruhi pemikiran pelajar.

7.Menggesa semua institusi pengajian tinggi supaya melaksanakan pemilihan kampus secara adil bagi mengembalikan demokrasi dan autonomi pelajar.



8.Menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan tatatertib yang tegas terhadap mana-mana pihak yang membangkitkan sentimen perkauman, perosak keharmonian beragama dan kenyataan-kenyataan ekstrim dikalangan guru dan media.



9.Menggesa kerajaan supaya memulihkan hak kerakyatan Lim Lian Geok dan mengiktiraf beliau sebagai patriotik negara serta menghapuskan dasar diskriminasi terhadap pendidikan bahasa ibunda.



Sosial:-

1.Menggesa kerajaan supaya meningkatkan insfrastruktur di kampung baru Cina termasuk membina jalan raya, dewan orang ramai dan rumah ibadat serta melaksanakan rancangan pembersihan dan memperindahkan kawasan.




2.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan konsep rakyat didahulukan, memperuntukkan kewangan untuk kegunaan semua tanah kubur dan jirat. Di samping itu membantu memperbaiki insfrastruktur termasuk membina jalan raya, memperbaiki perparitan, menebas rumput, mengecat dan lain-lain.

3.Menggesa kerajaan supaya mempermudahkan dan mempercepatkan proses permohonan untuk mendapatkan hak kerakyatan.

4.Menggesa kerajaan supaya menghapuskan pengenalan kaum dan agama dalam borang permohonan rasmi.

5.Menggesa kerajaan supaya mengawal ketat permohonan pertukaran daripada tanah kediaman kepada tanah industri.

6.Membantah keras rancangan tenaga nuklear dan menukar kepada janakuasa.

7.Membantah sekeras-kerasnya rancangan pembinaan Lynas di Kuantan.

8.Menggesa kerajaan supaya memperkemaskan peraturan mencegah dan mengawal bencana alam termasuk memperbaiki sistem saliran, bantuan kebakaran dan lain-lain.

9.Menggesa kerajaan supaya bekerjasama dengan pakar perubatan, pakar psikologi, pakar pendidikan dan media bagi mencari punca kes membunuh diri kalangan muda-mudi bagi mengurangkan berlaku kes tersebut
.
10.Menggesa kerajaan supaya peka terhadap suasana ekonomi yang kurang memberangsangkan termasuk mengawal kenaikan harga barang bagi meringankan beban ekonomi rakyat yang berpendapatan rendah.

11.Menggesa Syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) supaya tidak menuduh pihak tertentu mencuri bekalan elektrik jika tidak cukup bukti.



Agama:-




1.Menggesa semua pemimpin agama supaya mengadakan dialog dan kerjasama bagi mengelakkan berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.


Ihsan : AKU PEDULIK APA!




Permintaan dari bangsa yang tidak mengenang budi semakin menyesakkan nafas kaum bumiputera ..

Setiap kali sebelum pilihanraya, pasti tuntutan demi tuntutan dituntut agar kita melutut!



13 comments:

Anonymous said...

Masa SUQIU minta macam-macam dulu, Tun Mahathir tak peduli pun, malahan SUQIU telah diarahkan jangan memandai nak ajar kerajaan supaya jadi balaci mereka, maka SUQIU pun kendur dan tak berani melawan. Tapi masa Pak Lah dan Najib, puak-puak kiasu diberi muka itu dan ini, HINDRAF buat kekacauan pun Pak Lah tak buat apa, rileks saja, Islam Hadharilah katakan, kesannya Barisan Nasional kalah teruk di banyak kerusi DUN dan parlimen pada PRU 12 yang lalu. Sekarang Najib pula curahkan segala pembangunan, wang ringgit kepada puak-puak kiasu ini, kerana mengejar undi puak-puak kiasu sedangkan penyokong setia di kalangan bumiputera dinafikan pembangunan kerana jalan raya pun tak ada, letrik pun tak ada, klinik pun tak ada, balai polis pun tak ada, hospital pun tak ada, tadika pun tak ada, sekolah pun tak ada, bank pun tak ada, macam-macam keperluan asas tak ada sedangkan puak-puak kiasu dilonggokkan wang ringgit dan kemewahan sedangkan mereka menyokong DAP dan Pakatan Rakyat. Hello Najib, kalau nak longgokkan wang ringgit sebab nakkan undi kiasu ini, maka PRU 13 nanti pergilah bertanding di Cheras atau Seputeh, tak pun di Bukit Bintang atau Batu Gajah, kita tengok, boleh menangkah Najib di sana. Jangalah bertanding di Pekan kerana ia kawasan bumiputera, bumiputera tak diberi perhatian oleh Najib, puak kiasu yang dimanjakan berlebihan oleh Najib, maka PRU 13 nanti Najib pergilah tanding di kawasan puak kiasu, itupun kalau Najib bukan pengecutlah, kalau pengecut dan masih nak bertanding di Pekan, nak buat macam mana, Najib ini pun tak boleh pakai, lebih baik Tan Sri Muhyiddin jadi PM, sebabnya Tan Sri Muhyiddin tak beri muka sangat pada puak-puak kiasu ini. Kepada Najib, kalau bertanding di Pekan nanti, sekiranya keputusannya lebih buruk dari PRU 10 (1999), jangan terkejutlah, sebabnya buat apa orang bumiputera nak sokong kamu, kalau kamu lebih memanjakan puak kiasu berbanding bumiputera, bukannya niat nak siksa dan ainaya bukan bumiputera, tapi kalau puak-puak kiasu yang penyokong tegar DAP ini dimanjakan oleh Najib, tak gunalah undi bumiputera untuk Najib. Jangan terkejutlah Najib kalau di DUN Bebar, Kuala Pahang, Peramu Jaya dan Chini Barisan Nasional boleh menang dengan majoriti yang sangat besar sedangkan di Parlimen Pekan Barisan Nasional akan kalah, sebabnya orang sudah tak yakin dengan kepimpinan Najib, sebabnya Najib lembik, puak-puak kiasu seperti Katy Li Lian, Namewee, Chua Soi Lek dan puak-puak kiasu DAP buat macam-macam hingga boleh dikenakan tindakan tapi tidak dikenakan tindakan, malahan dibela pula dan diberikan kebebasan dan kebenaran untuk berbuat sesuka hati mereka, jadi buat apa Najib jadi PM, lebih baik Najib jadi tukang kebun dan pecacai kepada puak-puak kiasu berkenaan. Juga sama kepada Nazri Aziz, jadilah pecacai kepada puak-puak kiasu selepas anda kalah dalam PRU 13 nanti.

Anonymous said...

apa lagi.. lepas ni, kick the other fella la..

Anonymous said...

SOUNDS VERY RACIST!!!

paktam@ said...

>cuba melayu atau ngo melayu yg kata mcm tu...sure depa kata kita rasis!!!
>politician melayu umno....jgn cuba bermain dgn api dgn kaum ini...kelak nanti menyesal. Kami org melayu/islam akan undi parti pas/kita/calon perkasa/bebas mnelayu!!!!

hidup tanah melayu

Anonymous said...

Namewee maki hamun Utusan Malaysia kerana Utusan Malaysia mengkritik filem bertaraf lahanat musibat Nasi Lemak 2.0, macam-macam maki hamun dilemparkan oleh Namewee, siap dengan lagu lagi, tapi Namewee rileks saja, dia sudah tahu, Najib tak berani ambil tindakan, Nazri Aziz akan bela dia, malahan Hishammuddin telah kena pijak kepala, tak boleh angkat lagi. Si babi Namewee ini akan bertindak sesuka hatinya untuk memuaskan nafsu serakah dia yang suka menentang kerajaan, bersikap perkauman kerana dia ini hanya pentingkan diri saja. Tapi nak buat macam mana, PM pun sudah jadi tolol, Menteri pun jadi bangang dan tak boleh ambil tindakan terhadap Namewee, maka biarlah Namewee buat apa saja, kita ini orang bumiputera, taraf rendah saja, biarlah puak-puak kaisu dimanjakan, biaralah orang bumiputera merempat di negara sendiri, biarlah orang bumiputera menjadi pengemis di negara sendiri, semua kemewahan dilonggokkan kepada puak-puak kiasu untuk kejar undi mereka walaupun mereka akan mengundi DAP dalam pilihanraya, tak apa Najib nak sangat undi puak kiasu, dia kejarlah puas-puas, biarlah orang bumiputera merempat dan jadi peminta sedekah, hidup dalam serba kekurangan, tak ada bekalan asas pun tak apa, orang bumiputera ini dianaktirikan oleh pemimpin bumiputera seperti Najib, Nazri Aziz dan Hishammuddin, biarlah, nanti PRU 13 mereka ini akan diajar, tak gunalah Najib nak samakan dia dengan bapa dia Tun Abdul Razak, lain sangat Najib dengan Tun Abdul Razak. Tun Abdul Razak bersungguh-sungguh nak bantu golongan susah hingga tubuhkan FELDA yang bukan saja bumiputera jadi pesertanya, malahan ada juga orang Cina dan India yang miskin dapat jadi peserta Felda terutama di Johor dan Melaka. Tapi Najib dah lain, kononnya 1Malaysia, tapi semua kesenangan dilonggokkan kepada puak kiasu, bukannya nak ainaya puak kiasu, tapi tak adillah kalau bumiputera dibiarkan merempat sedangkan puak kiasu diberikan macam-macam hingga lebih dari yang diperlukan, ini keadilan jenis apa yang Najib belajar? Masa Mahathir dulu, bumiputera dan bukan bumiputera digalakkan bersatu secara sihat, tak payah pun 1Malaysia, Mahathir guna Malaysia Boleh, Melayu, Cina, India, bersatu, buka perniagaan, buat pasukan sukan, buat macam-macam perkara untuk kuatkan perpaduan, tapi masa Pak Lah dan Najib, lain pula jadinya, makin kuat isu perkauman, itulah, inilah, macam-macam, Najib sudah tidak sesuai jadi PM, dia layak jadi balaci Namewee saja, tukang jilat jubor Namewee lepas Namewee habis berak. Begitu juga Hishammuddin dan Nazri Aziz, bila Namewee kencing, pergilah tadah mulut untuk minum air kencing Namewee, kamu tiga orang hanyalah pecacai Namewee saja, Najib, Nazri Aziz dan Hishamuddin, blahlah, pemimpin konon, kamu sekadar pecacai yang bangang saja, jadi pecacai Namewee si babi.

Anonymous said...

Aku nak minta tiga je dulu pada kerajaan

1.Hapuskan semua sekolah China dan Tamil dan wujudkan satu jenis sekolah iaitu sekolah Kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan bereteraskan bahasa melayu.

2.Syarat untuk menjadi wargenegara wajib fasih bahasa Melayu bukan bahasa Malaysia.

3. Bahasa Malaysia ditukar jadi bahasa Melayu. ( Ni Melayu mana yang pandai pandai tukar bahasa melkayu ke bahasa Malaysia?)

3 sahaja tuntutan aku .....

ada mana mana pemimpin melayu yang berani sahut cabaran aku?

Anonymous said...

tuntutan aku..

1Malaysia??

1 aliran sekolah rendah kebangsaan dan menengah.

boleh?

YB Raz said...

tak payah layan..kita orang melayu..Allah dah muliakan kita dengan islam so buat apa kita nak tunduk pada tuntutan orang kafir.

mereka nak gaduh, kita bergaduh depan pintu rumah mereka.

Malay Power !

Anonymous said...

hapuskan cina ini dulu... nih dah jadi macam belanda... bertindak dulu untuk menghapuskan mereka dulu sebelum terlambat... dulu atuk mereka bekerja dilombong timah, sekarang cucu mereka besar kepala nak macam2 pulak? hapuskan pemimpin2 mereka dulu iaitu pemimpin yang berpengaruh... kalu kita tak buat sesuatu sekarang, cucu kita akan merana satu hari nanti...

Anonymous said...

JANGAN LAYAN, SEBAB KALAU LAYAN SEKALI PUN MEREKA BUKAN BANGSA YANG BERSYUKUR ATAS KEBAIKAN ORANG LAIN. KALU PERLU BERJIHAT, KITA BERJUANG LAH, APA YANG NAK DITAKUTKAN. APA SANGAT SAYANG DUNIA NI, BUKAN SEPERTI MEREKA YANG CELEK MATA FIKIR KAN DUIT, HARTA DAN NAFSU SEMATA.

Anonymous said...

Jangan pedulikan tuntutan orang-orang cina kiasu ini (sebabnya tak semua cina kiasu), biarkan mereka nak menyalak macam anjing pun lantaklah, kalau kita tak tahan kita rotan kepala dia (masukkan dalam penjara).

Sekiranya MCA dan Gerakan kalah lebih teruk dari PRU 12 pada PRU 13 nanti, hapuskan segala kuota menteri dan timbalan menteri untuk mereka sebagaimana yang dibuat oleh Pehin Seri Taib Mahmud di Sarawak, biar padan muka semua cina kiasu berkenaan. Sekiranya tak ada menteri dan timbalan menteri dari puak cina kiasu ini, maka mudahlah nak jayakan sekolah satu aliran. Sebenarnya cina yang tidak kiasu boleh terima sekolah satu aliran macam Prof Khoo Khay Kim, Lim Swee Tin, Ridhuan Tee Abdullah dan ramai lagi, cuma sekarang ini Cina kiasu saja yang menjadi penghalangnya, selepas kita berjaya singkirkan Cina kiasu, maka kita angkat Cina yang tak kiasu gantikan Cina kiasu dari arus politik negara ini. Biarkan Cina kiasu itu menyalak macam anjing kurap yang kebulur, pergi mampuslah dengan mereka, jangan dilayan, macam SUQIU, Tun Mahathir tak layan mereka, siap kena amaran lagi dengan Tun Mahathir, padan muka Cina Kiasu itu. Jenis bangsat macam Cina kiasu bukannya boleh beri muka, kita beri rehat sekejap di rumah, dia nak tumpang, bila dah bagi tumpang dia nak halau kita pula dari rumah, perangai macam Belanda, sebab itulah ada pepatah ibarat Belada diberi tanah, semuanya nak bolot.

Anonymous said...

NAJIB...SILALAH BERUNDUR SEBELUM ANDA DIUNDURKAN..

Anonymous said...

Sokong kenyataan Anonymous October 1, 2011 4:44 PM, Najib perlu berundur sebelum menjadi parasit kepada UMNO dan Barisan Nasional. Kami penyokong setia UMNO dan Barisan Nasional telah meluat dengan Najib, ini kerana Najib, Chua Soi Lek, Hishamuddin, Nazri Aziz, Khairy, Koh Tsu Koon hanyalah perosak kepada UMNO, MCA, Gerakan dan Barisan Nasional, anda semua perlu berambus, dasar tak ada kualiti, menjadi pecacai Namewee saja, ISA pun dimansuhkan, PPSMI dimasuhkan, tapi buat pula PERMATA, PLKN yang jelas tak ada faedah untuk negara, sekadar nak seronok-seronok, buat apa perlu PLKN yang kononnya Khidmat Negara sedangkan program PLKN macam berkelah dan bersantai dan bercanda sesuka hati? Kain baju dibasuk oleh dobi, makan minum disediakan secara bufet, tidur atas tilam empuk, siap ada aircond lagi, itu Khidmat Negara apa kejadahnya? Kembalikan ISA, kembalikan PPSMI, hapuskan PERMATA dan PLKN. Undur Najib, undur, jangan paksa kami undurkan anda, kalau nak secara terhormat, lebih baik undur, sekiranya di Parlimen Pekan nanti DUN Bebar, Peramu Jaya, Kuala Pahang, Pulau Manis dan Chini calon Barisan Nasional (sekarang ini Datuk Ishak Muhammad, Ibrahim Awang Ismail, Khairuddin Mahmud dan Datuk Abu Bakar Harun) boleh menang besar tapi di Parlimen Pekan, siap sedialah Datuk Seri Najib bin Tun Abdul Razak untuk ditumbangkan, dan nantikanlah buat pertama kali dalam sejarah negara ini, Perdana Menteri ditumbangkan walaupun parti pemerintah memang besar di peringkat nasional. Ini bukan cakap kosong, ini adalah suatu amaran untuk Najib, tak percaya, tunggu dan lihatlah.