Tuesday, September 13, 2011


Sebelum jauh melangkah, elok rasanya GWM memaparkan sedikit butiran siapa Abdullah CD untuk pengetahuan umum ... lebih-lebih lagi buat juak-juak pembangkang!



Nama sebenar Abdullah C.D ialah Che Dat bin Anjang Abdullah. Lahir di Lambor Kanan, Parit , Perak Darul Ridzuan pada tahun 1916.

Beliau menyertai Parti Komunis Malaya pada tahun 1948 dan sejak itu berjuang dengan senjata di dalam hutan menentang penjajahan British di Tanah Melayu . Nama Tanah Melayu ditukar nama kepada Malaysia setelah bergabung dengan Sarawak dan Sabah pada tahun 1963.

Abdullah C.D dilantik menjadi Komander Regimen ke-10 PKM mengetuai pasukan komunis Melayu bergerak di sekitar kawasan Narathiwat di sempadan Malaysia - Thailand dan di dalam hutan Kelantan.

Seperti juga Rashid Maidin dan Chin Peng, Abdullah juga berkahwin dengan gadis Cina yang juga menjadi ahli Parti Komunis Malaya.



Hmmm ... mungkin ramai yang masih belum membaca buku Memoir Abdullah CD - Penaja dan Pemimpin Rejimen ke-10. GWM cadangkan supaya dapatkan buku ini dipasaran untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukan siapa Mat Indera sebenarnya.


Khas GWM tujukan buat Bang Mat (nama manja dan timangan Mat Sabu) dan juak-juak PAS bahlol ... jangan hanya membaca buku Pengukir Nama Johor, cari masa untuk turut membaca buku di atas.


Tidak mengapalah ... GWM paparkan tulisan Abdullah CD muka surat 115, mengapa Mat Indera diiktiraf sebagai komunis bukannya pejuang kemerdekaan!

"Salah satu pasukan bersenjata Melayu Johor yang berpengaruh dan luas kawasan gerakannya ialah pasukan di bawah pimpinan Mat Indera dan Kadir Murei'ih. Pasukan ini bergerak di kawasan dari Muar hingga ke Air Hitam, Batu Pahat dan Segamat. Mereka mendapat sambutan yang hangat dari massa rakyat, banyak kampung telah disusun menjadi pangkalan gerila yang kukuh, banyak darah-darah baru mengalir masuk tentera. Dengan itu terbentuklah satu pangkalan gerila yang luas di kawasan Pantai Barat Negeri Johor."


Apa lagi yang tertulis dalam buku tersebut ... lebih-lebih lagi menyentuh peristiwa Bukit Kepong?

"Pada 23 Februari 1950 satu kompeni pasukan gabungan yang terdiri dari kawan-kawan Tionghua dan 2 platun kawan Melayu di bawah pimpinan Mat Indera melancarkan serangan mendadak ke atas Balai Polis penjajah di Bukit Kepong yang berkekuatan 1 platun."

"Mat Indera menjelaskan pertempuran tersebut kepada massa. Massa rakyat amat terberansang dengan kemenangan pertempuran tersebut. Mereka menyampaikan tahniah dan menghulurkan derma kepada pasukan."


MAT SABUN! ... Mat Indera pejuang kemerdekaan atau pengkhianat kemerdekaan bertopengkan komunis? Lu kasi jawab skit ...



Bau apa tu Mat Sabu? ...



6 comments:

Dot said...

bangang tak berkesudahan puak2 pas yg sokong mat sabun kata mat indera alim! alim spt setan komunis!!

Anonymous said...

matsabu akan kata dia tak ingat..tapi bila jumpa Mah,cpat2 dia teringat nk cium bau tu...Matsabu pngkagum matHindraf..adikbradik matIndera..

Unknown said...

BAU APA TU YEK! ... hehehe ...

Anonymous said...

Mlm ni Ganeral Mat Sabu bersama angkatan tenteranya akan berada padang kota raja klang..

KLExpress said...

mat sabun no komen no komen no komen

Anonymous said...

Jadi loye tekak aku bila mendengar mat sabu 121 cakap pasal bau.....!
Actually bau benda tu ...siapa punya?
Mat sabu 121 betul2 pengotor....
yeeaaaakkkkkk.