Sunday, September 12, 2010


GWM cukup yakin para pembaca masih belum melupakan isu tuntutan pampasan Timbermine Sdn Bhd ke atas Kerajaan PAS Kelantan akibat pemberian kawasan pembalakan secara menggila oleh para pemimpinnya.

Kerajaan PAS Kelantan semakin gusar kerana permohonan rayuan pengurangan bayaran pampasan masih belum diputuskan oleh mahkamah.

Dengan defisit belanjawan yang mencecah RM 1 billion, PAS kini menggunakan alternatif lain dengan mengemukakan saman terhadap PETRONAS atas isu royalti minyak berhak dituntut oleh kerajaan negeri.

Satu diversion dan manuevre yang menarik dilakukan oleh PAS untuk membayar gantirugi kepada Timbermine Sdn Bhd. Duit masuk! dan duit keluar!

Kerajaan PAS Kelantan sudah berada di ambang muflis hasil dari kerja tangan juak juak the so called ulama yang kononnya bijak dan pandai.

Cuma, ini bukanlah pertama kali Kerajaan PAS Kelantan hampir muflis akibat kerakusan dan rasuah yang dilakukan.

Akhbar Sunday Times, 29 November 1964 melaporkan:

Besides owing the civil servants, the State Government is also alleged to have failed to hand out $60,000 - a repayment from the Central Government - due to the Kota Bharu Town Council which wants to build a market, and failed to make six months' payment to contractor of the $5 million Kelantan River Bridge project.

Tidak mengejutkan, pada tahun 1969 bekas Menteri Kewangan Tun Tan Siew Sin melaporkan bahawa Kerajaan Negeri sudah boleh diisytiharkan muflis dan kerajaan negeri hanya mempunyai wang tunai sebanyak $4,ooo sahaja di dalam Perbendaharaan Negeri.

Tun Tan Siew Sin juga melaporkan kerajaan negeri telah meminta jasa baik Kerajaan Pusat untuk membuat pinjaman sebanyak $3 juta dari bank komersial untuk mengimbang kembali krisis kewangannya.

Pada 10 September 1964, Ketua Audit Negara D.G. Bompas telah melaporkan beberapa key points terdapatnya salahguna kuasa dan betapa lemahnya kawalan dalaman ke atas pendapatan dikutip oleh kerajaan negeri.

D.G. Bompas juga melaporkan terdapat serious irregularities hasil audit ke atas kewangan Kerajaan PAS Kelantan. Ketua Audit Negara juga telah melaporkan bagaimana kerajaan negeri telah meminjam dana dari Kerajaan Pusat tanpa merujuk kepada undang undang negeri yang nyata bertentangan dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Beliau turut mendapati kerajaan negeri menggunakan dana dari Kerajaan Pusat untuk mendapat faedah sebanyak $106,204 hasil dari simpanan tetap dana tersebut di bank komersial.

Dengan ini jika dihitung, sudah dua kali Kerajaan PAS Kelantan hampir muflis sebenarnya!

GWM cukup pasti rakyat tidak mengetahui sejarah penyelewengan kuasa dan korupsi Kerajaan PAS Kelantan sejak dari 1964 sehinggalah ke hari ini.

Inilah sebenarnya wajah the so called ulama, para pemimpin yang digelarkan ulama yang mampu mentadbir sesebuah kerajaan negeri sehingga hampir muflis dua kali!

Fakta ... PAS sememangnya tidak mempunyai kredibiliti untuk mentadbir kerajaan negeri apatah lagi untuk mentadbir sesebuah negara.

GWM masih lagi tercari cari di manakah rasional golongan bijakpandai dan professional sanggup menyokong sebuah parti yang sudah terpalit kepada isu penyelewengan kuasa dan rasuah.


MELAYU ATAS PAGAR