Monday, September 6, 2010


Tanggal 20 Mac 1969, Kerajaan telah mengisytiharkan Piliahnraya Umum tahun 1969 akan diadakan pada 10 Mei 1969 dan penamaan calon akan diadakan pada 5 April 1969.

Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA dan MIC telah bertanding untuk semua kerusi Parlimen dan DUN di Malaysia.

5 buah parti yang menentang Perikatan adalah PAS (memerintah di Kelantan dengan mempunyai 9 wakil di dalam Parlimen), Parti Gerakan (dipimpin oleh Presiden pertama Syed Hussain Alatas, Dr Lim Chong Eu dan V David sebagai Naib Presiden dan Dr Tan Chee Khoon sebagai Setiausaha Agong setelah keluar dari Parti Buroh), DAP (dipimpin oleh Goh Hock Kuan sebagai Setiausaha Agong dan Lim Kit Siang sebagai Setiausaha Penyelenggara), PPP (dipimpin oleh Presiden pertama Dato’ S.P. Seenivasagam) dan UMCO (Pertubuhan Cina Malaysia Bersatu dipimpin oleh Chin See Yin).

PAS memulakan kempen dengan agresif dengan memainkan sentimen perkauman dan Islam untuk mendapat sokongan orang Melayu bagi mempertahankan pemerintahan di Kelantan.

DAP, Gerakan dan PPP juga bergerak agresif di dalam kempen dengan memainkan sentimen orang Cina dan menyerang perasaan anti Melayu dengan harapan wajib merampas hak hak keistimewaan orang Melayu sebagaimana tercatit di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pro komunis mula memainkan peranan dengan mengambil kesempatan menyampaikan ideologi ke dalam parti parti pembangkang bagi mendapatkan sokongan orang Cina. Pro komunis telah sejak awal lagi enggan menyifatkan Malaysia sebagai tanah air dan tempat tumpah taat setia.

Ideologi dan anasir komunis ini juga telah berjaya memberi impak kepada belia belia Cina yang telah menolak MCA sebagai asas perjuangan politik dan parti. Belia belia Cina ini telah merasakan MCA sudah terlalu lama berkuasa dan terlalu bertolak ansur dengan UMNO dalam membentuk Kerajaan.

Wujud satu aliran golongan belia Cina yang berpendidikan tinggi yang berkiblatkan Lee Kuan Yew menolak bulat bulat kekuasaan politik di tangan orang Melayu. Bagi mereka, konsep Malaysian Malaysia yang di asaskan oleh Lee Kuan Yew diterima sebagai asas perjuangan merampas kuasa politik di Malaysia. Golongan ini majoritinya adalah dari parti DAP.

Pertubuhan kongsi kongsi gelap Cina mula memainkan peranan penting dengan mengambil peranan sebagai wakil wakil calon bertanding pada Pilihanraya Umum 1969. Para pengundi Cina terutamanya telah diugut untuk menyokong dan mengundi mereka apabila tiba waktu pengundian.

Ideologi dan perjuangan golongan golongan di atas telah melahirkan sentimen Anti Malaysia. Tunku Abdul Rahman telah menerima banyak surat bantahan dari golongan ini yang menentang penggunaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan hak hak keistimewaan orang Melayu.

Hasutan demi hasutan mula dimainkan oleh golongan ini untuk mewujudkan sekolah, hospital, universiti khas untuk orang orang Cina sahaja. Golongan chauvinist ini mula bermain dengan isu daging babi yang tidak boleh dihidangkan di institusi pendidikan maka perlunya diwujudkan suatu institusi yang eksklusif untuk mereka.

Sikap chauvinist dan pro komunis inilah yang telah menghilangkan pengaruh MCA di kalangan orang Cina. Keengganan orang Cina untuk menerima Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Perlembagaan Persekutuan telah menyebabkan orang Melayu mula marah dan menuduh Kerajaan terlalu berlembut dengan golongan ini.

Bersambung ...

sumber rujukan :
ARKIB NEGARA
SEBELUM DAN SESUDAH 13 MEI – Tunku Abdul Rahman


MELAYU ATAS PAGAR

2 comments:

C L J said...

Tidakkah kita semua nampak dengan jelas bahawa suasana sekarang sudah pun menjadi melebihi suasana pra 1969 itu. Maka masih mahu berlembut lagikah kita.

RESIKONYA ????????

Tidakkah kita berani opp lalang dengan persiapan kuasa tentera sebagai pilihan pelapis ?

Apa kata SB dan MIO ???

Anonymous said...

Saya kata kalau keadaan malaysia tidak lagi dapat dikawal dengan selamat maka kerajaan istiharkan MAGERAN. Biar kita perang dengan mata sepet ini habis-habisan. Biar REJIMEN ASKAR MELAYU DIRAJA SAHAJA YANG BERDIRI DIBARISAN HADAPAN KITA. Itu pun kalau masih ada lagi rejimen askar melayu di Malaysia.