Friday, September 10, 2010





GWM cukup hairan dengan sikap intolerant perampok perampok Indonesia ini. Semakin hari kian lantang bersuara merendahkan martabat negara.

Kejahilan Indonesia yang tidak pernah pandai menghormati jiran tetangga amat ketara. Setiap kenyataan yang dikeluarkan para pemimpinnya cukup berbaur permusuhan dan dangkal ilmunya.

Tidak cukup dengan perlakuan biadab BENDERA yang membakar panji panji MALAYSIA, kini mereka lebih angkuh mengeluarkan kenyataan yang melambangkan kebobrokan pemikiran yang cukup jumud.

Press Statement ketiga tiga pemimpin tertinggi Indonesia cukup mengaibkan negara Indonesia sendiri. Mungkin kerana rakyat mereka yang kurang membaca dan berpengetahuan, maka ketiga tiga perampok ini cuba mudah memperbodohkan rakyat mereka.

Dari tahun 2004 hingga 2009, pelaburan Malaysia di Indonesia sudah menjangkau USD 1.5 billion (RM 4.8 billion) berbanding dengan pelaburan Indonesia yang hanya menempuh angka USD 534 juta (RM 1.71 billion).

Kenyataan ini disampaikan oleh Duta Indonesia, Achmad Bachtiar pada 9 Julai 2010 sewaktu mengadakan seminar menarik pelabur Malaysia di negaranya di One World Hotel Petaling Jaya.


Sikap sombong dan bongkak pemimpin Indonesia bongkak cukup memualkan. Tidak dinafikan ada rakyat kita yang telah mendera rakyatnya yang bekerja sebagai amah atau pembantu rumah. Namun ini bukanlah melambangkan sikap dan sifat Kerajaan dan rakyat Malaysia.

Jika diikutkan, Indonesia lebih banyak melukakan hati kita bermula dengan episod Ganyang Malaysia oleh Presiden Soekarno hinggalah kepada upacara membakar panji panji negara oleh BENDERA.

Sepatutnya, Indonesia yang wajib memohon maaf di atas segala perlakuan yang terdahulu. Janganlah diungkit lagi dengan ungkapan adik dan abang.

Malaysia bukanlah adik Indonesia. Malaysia tidak perlu lagi tunduk kepada tekanan dari Indonesia. Bahkan jika diikutkan dari segi perkembangan ekonomi dan semasa, Malaysia lebih berhak digelar abang kepada Indonesia.

Indonesia lebih memerlukan Malaysia sebagai rakan dagangan utamanya kerana itu adalah fakta dan hakikat yang sebenarnya.

Indonesia ... hentikan sikap anda yang suka menaikkan api amarah rakyat Malaysia. Cukuplah dengan perbuatan yang gemar mengeksploitasi sesuatu isu yang sekecil hama.

SUMBER INSPIRASI:
Utusan Malaysia
http://www.deplu.go.id/Pages/News.aspx?IDP=3728&l=en


MELAYU ATAS PAGAR

8 comments:

C L J said...

Walau pun adalah sgsk kurang sopan untuk pelabur pelabur Malaysia menarik kembali pelaburan sedia ada namun sikap segelintir rakyat dan kelantangan suara pembangkang ini membuatkan kalangan korporat Malaysia berfikir lebih jauh untuk meneruskan pelaburan akan datang. Kerugian jangka panjang bagi Indonesia. Perkara ini akan mengalirkan kerugian tanpa sedar dan jangka panjang bagi Indonesia.

agbr47 said...

Jika ada rakyat Malaysia melakukan penderaan kepada sebahagian pembantu rumah rakyat Indonesia, mereka telah menerima keadilan dari sistem undang-undang negara ini yang adil. Bagaimana pula rakyat mereka yang datang kenegara ini melakukan pelbagai masallah sosial, rompakan, rogol dan ramai yang telah mengakibatkan korban jiwa yang tidak boleh di ambil tindakkan kerana melakukannya secara haram dan bersembunyi? Yang mana satu yang lebih zalim?

agbr47: Menyatakan yang jelas menyebunyikan yang tersembunyi.

Anonymous said...

Jangan dilayan bangsat Indon yang tak sedar diri ini,pemimpin mereka sama jugak suka main taik,perasan mereka ABANG..Dah la bodoh..gila pulak..
Kata serumpun..Tapi ampun pak..Lu Indon tetap Indo..Gue(Malaysia) Abang BESAR lu..

Mohd said...

Senang aje nak bertindakbalas.
Halau saja semua pekerja indon dari Malaysia.
Mula2 kita susahlah sikit. Lepas itu OKlah.

anak johor said...

pergi jahanam la indon..

joecharlie said...

Pemimpin Indon tu adalah KRISTIAN BATAK la ni diam sebab isu bakar QURAN.

Anonymous said...

indon ni aku tak pham....banyk makan tahi tu la pasal pikiaq pun lagu ni..pa punya tur la angpa ni..bek angpa p jaga negra angpa dulu bru nak perang sana perang sini...bejet nak jadi kuasa besar aisa tenggara la tu...cett pegeylaa...negra je besar tapi tak leh or tak thu nak mjukan...tgk brunei....negra kecil tapi kaya aman dan damai tak kacaw orng...beperang2 ni belum masenya lagi indog oi...tunggu dajjal jadi ketua kafir then nabi isa n imam mahadi jadi ketua kite ketua umat islam..

Anonymous said...

Biasa la mereka ni...sebab tu la saya pulau kan org2 indon..xkire kat mane pon kedai makan, tempat blajar, etc..sebab sya tau mereka ni memang kurang ajar..mereka yg mula2 sakiti kita dahulu tapi xada sepatah perkataan "maaf" pon dr mulut mereka..kita pula yg tehegeh2 nak tulis surat tu la..surat ni la..sbb nak mintak maaf je kite kene besusah payah....waktu mereka kena bala tsunami,gempa bumi hari tu cukup menggembirakan saya..dan juga sedih atas kehilangan mereka..walaupun begitu saya merasakan yg mereka "DESERVE IT" atas segala kesalahan yg mereka lakukan..