Wednesday, December 26, 2012


48 tahun dulu yakni sekitar tahun 1964, Kerajaan PAS Kelantan tika itu pernah menyerahkan tanah hutan balak yang luasnya melebihi 300 000 ekar di Gua Musang kepada sebuah syarikat Timber Mine Industrial Corporation milik tauke Cina dari Singapura kononnya untuk tujuan pembangunan.

Namun rakyat bukannya buta kayu untuk melihat hakikat sebenar pajakan tanah selama lebih 30 tahun itu tujuan utamanya tak lain dan tak bukan ialah untuk kegiatan pembalakan kayu kayan.

Rentetan daripada itu, timbul riak-riak kemarahan rakyat terhadap Kerajaan PAS Kelantan namun untuk beberapa ketika suara protes rakyat dapat dibendung dan dikekang daripada merebak lebih luas.

Bagaimanapun apabila berlaku krisis kepimpinan PAS di negeri itu yang turut membabitkan isu pemberian tanah dan kawasan balak untuk kepentingan kroni, akhirnya rakyat bangkit secara besar-besaran mengakibatkan PAS jatuh terduduk di Kelantan pada 1978.

Kini, di era milenium selepas PAS memerintah Kelantan selama 22 tahun timbul lagi isu yang mirip seperti dulu.Tika ini tanah seluas 10,526 ekar ataupun bersamaan 4,259.9 hektar di Gua Musang telahpun dipindah milik kepada syarikat Upayapadu Plantation Sdn Bhd melalui pajakan selama sekitar 50 tahun.

Syarikat itu asalnya milik individu lain tapi kini menjadi milik pemimpin Cina DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Min. Dengan demikian, kedua-dua pemimpin yang mempunyai hubungan kekeluargaan itu berkuasa penuh ke atas tanah tersebut selama beberapa dekad seterusnya menikmati hasil bumi Kelantan sepuas-puasnya.

Gayanya saling tak tumpah seperti Kerajaan PAS Kelantan pimpinan Menteri Besar, Nik Abdul Aziz Nik Mat secara sedar atau sebaliknya telah mengulangi skandal lama di mana tanah-tanah di Selatan Kelantan pernah jatuh ke tangan syarikat milik Cina Singapura dulu.


Read More, SANGGAH TOK JANGGUT


Anwar Ibrahim cukup panik melihatkan situasi dan cara DAP menangani skandal tanah dan balak ini. Competency, Accountability, Transparency semakin nyata sudah bertukar kepada COCKY, ARROGANT, TOKONG ...

Mana DAP mahu letak MARUAH sebagai parti yang bersih. Integriti? Kompetensi? Sudah boleh dibakulsampahkan mulai sekarang ...

Buat penat Karpal Singh pressure CEC untuk ambil tindakan tegas ke atas Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming. Too late. Dua ekor Cina chauvinis ni pun dah tonggeng terbalik pertahankan tindakan dalam press conference.

Namun satu perkara yang pasti, Shahrizat Abdul Jalil pasti akan ketawa sinis melihatkan kasi tonggeng terbalik Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming.

Ngok Nizar Jamaluddin dah jadi syaitan bisu. Lebih baik diam dan membiarkan dua saudaranya pening lalat menangkis serangan dari setiap sudut.

Malu besar, bukan kepalang lagi malu DAP ...

Nama Shahrizat Abdul Jalil langsung tidak keluar dan tersenarai dalam NFCorp. Pun begitu Shahrizat Abdul Jalil sanggup meletakkan jawatan.

Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming? ... nama kedua-keduanya terpapar dan tersenarai dalam Upayapadu Plantation Sdn Bhd. Competency, Accountability, Transparency ??? Ini sudah kes berat ...

Sokongan dan undi bakal hilang jika kedua-dua ekor ini tidak didesak letak jawatan dalam CEC. Lagi bagus jika keluar parti untuk membersihkan nama DAP.

Ngok Nizar Jamaluddin bagaimana? Tidak mengapa ... Nik Aziz boleh jual jampi serapah buang dosa si ngok ini ...



3 comments:

Anonymous said...

hahahaha ngeh ngeh ngok ngok nga nga !!!!

Anonymous said...

Ternyata N.ajis dah selera firaun. Kalau nak mati tak mau mati sorang. Angkut semua sekali hahahahaha

Dengan Anuwar sekali terjun masuk kubur...

Anonymous said...

supreme outlet
kyrie shoes
supreme outlet
yeezy
fear of god essentials hoodie
russell westbrook shoes
bape clothing
yeezy
off white hoodie
golden goose sneakers