Saturday, May 15, 2010






















Hari ini Gomo dan beberapa rakan blogger turun ke pendalaman Sibu melawat kawasan pengundi di Rumah Panjang Juan Dun Bawang Assan bagi mengikuti rombongan Dato Seri Shafie Apdal Menteri Luar Bandar.

Perjalanan yang mengambil masa kira kira 1 jam itu dengan menaiki Boat laju selamat sampai ke lokasi lawatan dan kami di sambut oleh Tuai Rumah Panjang dengan muzik Tradisional serta tarian tradisi kaum Iban. Ternyata para penghuni rumah panjang Juan ini memberikan sambutan yang meriah sama sekali kepada rombongan D.S.Shafie Apdal serta pemimpin Barisan Nasional yang lain.

Luahan oleh penduduk rumah panjang Juan kepada D.S.Shafie Apdal telah di sampaikan oleh Tuai rumah dengan menfokuskan beberapa pekara yang perlu di beri perhatian oleh kerajaan BN bagi membantu para penduduk di kawasan rumah panjang itu. Antaranya masaalah wayar Elektrik, air, lantai rumah, bumbung serta jeti ke kawasan rumah panjang mereka. Masaalah mereka ini merupakan satu masaalah yang sering di hadapi oleh para penghuni rumah panjang yang lain memandangkan lokasi mereka yang jauh di pendalaman dan rumah panjang mereka yang telah lama di bina di penempatan tersebut.

D.S.Shafie Apdal telah memberikan satu keputusan yang pantas dengan memberikan jaminan menyelesaikan masaalah penduduk rumah panjang Juan dengan memberikan bantuan kilat RM100 ribu bagi di peruntukkan dalam menyelesaikan masaalah wayar elektrik, paip air,pembaikian jeti, atap rumah dan juga lantai rumah panjang tersebut. Sumbangan RM100 ribu itu telah di sampaikan kepada Tuai Rumah Panjang Juan.

Para penduduk di rumah panjang Juan merasa amat lega dengan rintihan suara mereka yang telah di selesaikan dengan begitu pantas oleh kepimpinan BN. Mereka amat menyakini kerajaan BN dari dahulu hinggalah sekarang ini. Setiap permasaalahan yang di hadapi penduduk di Sibu ini telah di selesaikan oleh kerajaan BN tampa mengira Agama,Bangsa dan juga fahaman Politik.

Dalam pada itu para penduduk rumah Panjang Juan juga telah memberitahu kepada kami yang sebelum ini ada beberapa kepimpinan DAP yang turun ke penempatan mereka bagi meraih undi. Dan apabila Tuai rumah meminta menyelesaikan masaalah yang di hadapi oleh mereka,para pemimpin DAP sebaiknya tidak cuba membantu para penduduk di situ sebaliknya menghasut penduduk rumah panjang agar menyalahkan kerajaan BN yang ada. Tidak cukup dengan itu DAP mengapikan perkauman dengan melabelkan Melayu telah menjajah bangsa bangsa lain dan jika undi BN bermakna undi Melayu.

Syukur para penduduk di rumah panjang Juan ini tidak mudah termakan dengan dakyah songsang,Fitnah dan perkauman DAP yang ternayata RACIST ini. Mereka memberikan jaminan dan kesepakatan bagi memangkah Barisan Nasional pada 16hb nanti. Pada mereka hanya kerajaan BN sahaja yang dapat memakmurkan negeri Sarawak ini dengan memberikan faedah kepada ekonomi, pembelajaran, kesihatan dan juga pembangunan buat mereka. Anak anak mereka merupakan anak anak BN dan bukan anak anak hasil dari DAP mahupun pakatan pembangkang yang lain.

Program melawat rumah panjang Juan tadi berjalan dengan lancar dengan jayanya sekali. Kami selesai kira kira jam 4.30 petang dan menuju semula pulang ke Bandar Sibu dan sekali lagi menaiki bot laju. kepuasan tergambar di wajah kami serta para penduduk Rumah panjang Juan.

Gomo juga menerima satu ayat yang menarik dari penduduk di Rumah panjang Juan. Kata mereka:

" Anwar Ketagih Dubur "

Hua hua hua...tak sangka mereka mengikuti dan sedar akan siapa si Al Juburi ini dan dengan ungkapan ayat mereka itu kita boleh mengetahui yang Anwar Ibrahim serta Pakatan Rakyat Haram di tolak secara keseluruhan di Sarawak ini. Moga Anwar sedar yang dirinya KETAGIH DUBUR......hua hua hua.....

0 comments: