Saturday, January 8, 2011


Kereta Proton Persona yang menggunakan motor elektrik dilihat mundar mandir di NPE Subang. Oh ... masih lagi dalam peringkat percubaan sebenarnya!

Gambar di atas adalah 'prototype' Proton Persona yang akan menjadi kenderaan elektrik (electric vehicle) bagi menggantikan penggunaan minyak pada masa hadapan.

Emmm ... rakyat tidak perlu lagi pening kepala dengan isu kenaikan harga minyak kelak, jika kenderaan ini mampu dihasilkan dalam masa terdekat.

Detroit Electric yang menandatangani Perjanjian Penyediaan dan Pengeluaran dengan PROTON pada Mac 2009, diberi kepercayaan sepenuhnya untuk menghasilkan kenderaan 'pollution free'.

Cuma ... Proton Gen 2 dan Proton Persona tidak lagi menggunakan nama PROTON pada masa hadapan. Kedua dua kenderaan ini dibeli oleh Detroit Electric dan akan dikenali (rebadge) sebagai Detroit Electric E63 (Proton Persona) dan E46 (Proton Gen 2). Enjin CamPro akan ditukar sepenuhnya dengan 'drivetrain' motor elektrik.

GWM pernah membaca artikel sebelum ini mengenai kereta Lotus Elise menjadi prototaip pertama Detroit Electric dalam menghasilkan kenderaan bermotor elektrik.



Lotus Elise yang menggunakan petrol mampu memecut 0-100km/h dalam masa 5.6 saat. Enjin yang menggunakan 'drivetrain' motor elektrik ini mampu memecut 0-100km/h dalam masa 4.8 saat, malah menjimatkan kos dan pollution free.



Berbalik kepada Detroit Electric E63 (Proton Persona), kos perbelanjaan yang dijana dari motor elektrik ini hanyalah RM 0.03 sen per kilometer, berdasarkan tarif elektrik masa kini.Bateri yang digunakan oleh kenderaan ini mampu bertahan untuk 200,000 km.





Langkah PROTON dilihat tepat memandangkan harga minyak mentah seringkali naik dan berubah ubah.

Dan PROTON tidak lagi akan dicop sebagai kegagalan industri berat bermotor di Malaysia. Lagi menyampah juak juak pembangkang ... tiada lagi isu kenaikan minyak dapat diputarbelitkan.



GWM: Memang begitu sikap pembangkang yang gemar memperlekehkan PROTON ... mereka jugalah yang paling ramai memiliki kereta PROTON, warna hijau PASrael lagi!

1 comments:

AMARMILAN said...

Memang begitu sikap pembangkang yang gemar memperlekehkan PROTON ... mereka jugalah yang paling ramai memiliki kereta PROTON, warna hijau PASrael lagi!


DIORANG MEMANG BABI, BRO! CAKAP TAK SERUPA BIKIN! BODOH MACAM TG DIA JUGAK! HA HA HA