Sunday, January 16, 2011


GWM bersetuju dengan kata bidalan 'Jika guru kencing berdiri ... murid akan kencing berlari'. Dalam situasi ini sama ... cuma ungkapan sahaja yang berbeza!

Jika bapanya Samy Vellu kencing berdiri ... anaknya Vell Paari kencing melompat lompat sambil melalak dan berlari.

Ini sebenarnya yang dimaksudkan dengan tidak memahami isu, tidak pernah membaca dan mencari publisti murahan!


Sebagai anggota baru CWC (Central Working Committee) dalam MIC, Vell Paari cuba menonjolkan dirinya sebagai pejuang kasta kaum India di Malaysia melalui publisiti murahan novel Interlok.


Vell Paari mendesak Kementerian Pendidikan untuk mengharamkan novel Interlok dari menjadi asas buku kesusateraan di sekolah hanya berbekalkan kepada perkataan 'pariah' ... yang mana GWM cukup yakin beliau langsung tidak pernah membaca dan memahami isi kandungan novel tersebut.


Beliau yang mendapatkan khidmat nasihat dan pakar perundangan dari Australia, mengambil tindakan untuk memfailkan 'writ of mandamus' dan 'certiorari order' ... mendesak Kementerian Pendidikan mendedahkan dalam mahkamah bagaimana novel Interlok ini terpilih dalam silibus sebagai asas buku sastera di sekolah.

Emmm, pelik bin ajaib ... pandai pula pakar perundangan Australia memahami isi kandungan novel Interlok. Hebat betul!


Beliau akan membangkitkan isu ini dalam mesyuarat CWC kelak untuk mendesak Menteri Sumber Manusia S Subramaniam untuk memberi ikata dua kepada Kabinet ... haramkan atau berhadapan dengan tindakan mahkamah!

GWM sebenarnya pun tidak mahu memanjangkan isu novel ini...

Akan tetapi atas dasar betapa kurang ajarnya Vell Paari yang memberi kata dua kepada kabinet, perlu rasanya di ajar anak Samy Vellu ini pengertian perkataan kurang ajar!

GWM cukup yakin Vell Paari tidak pernah membaca sepatah perkataan mahupun sepotong ayat dalam novel Interlok. Yang GWM yakin adalah matanya hanya tertumpu kepada perkataan 'pariah' semata mata.

Untuk makluman ... Ini adalah cubaan kedua beliau untuk meraih publisiti murahan!

Pertama kali adalah sewaktu berlakunya Anti Samy Vellu Movement atau GAS (Gerakan Anti Samy Vellu) oleh V Mugilan pada 22 Mei 2010, setelah beliau dipecat kerana mendesak Samy Vellu untuk berundur kerana Presiden MIC sudah menjadi liabiliti terbesar bagi kaum India.



V Mugilan sudah nampak jelas penolakan komuniti India terhadap Samy Vellu apabila MIC tewas teruk hampir kesemua kerusi dipertandingkan pada PRU 12.





Vell Paari mengambil kesempatan yang terbuka di depan mata untuk membelasah dengan menuduh UMNO sebagai dalang penubuhan GAS, dan memberi dana kepada V Mugilan untuk mengadakan demonstrasi mendesak Samy Vellu meletak jawatan.


Setelah diasak bertubi tubi oleh UMNO, Vell Paari meminta maaf kepada UMNO dan Perdana Menteri kerana membuat tuduhan tidak berasas sama sekali.



Beliau cuba menutup malu dengan jawapan paling bodoh ... mempertahankan ayahnya, Samy Vellu (bukan mempertahankan seorang Presiden parti).

GWM rasa perlu kesemua NGO dan badan badan berkaitan seperti GAPENA, PENA, PERKASA, PEKIDA, KEMUDI bukan lagi hanya setakat membuat forum membantah sebarang usaha mempolitikkan karya sastera.

Badan badan ini perlu melihat kenyataan Vell Paari sebagai satu ancaman sebenar golongan oppotunis India dalam usaha mencari publisiti murahan dan mempolitikkan kemarahan kaum India.

Dei Tambi Vell Paari! kasi buka itu mata baca ini juga ...



Allo Macha ... sorry la! the people has spoken ... don't take it too hard, okay! It's a fact ... Samy Vellu is the biggest liability for MIC!


GWM : Ke mana menghilangnya A Samad Said ... buanglah misai dan jangoat! Kalau hidup hanya bertunjangkan dan menjadi pencacai setia Anwar Ibrahim!

sumber / pautan :
http://www.freemalaysiatoday.com/2011/01/10/vell-paari-to-interlok-horns-with-ministry/


5 comments:

Anonymous said...

UMNO suda lamaa ikut telunjuk paria Samy.. sebab itu anak dia pun ada berani kuranga jar sama UMUNO... hehehe.... bila nak dakwa rasuah Samy vellu & anaka2naya tu... banyak projek2 kerajaan masuk kantung samy saja... umno dulu pun ada kongsi sama samy jugak!

Hahn said...

Kalau hitam hitam mana boleh jadi putih. Tak boleh tipu orang.

Islam di India pun bukan mendapat layanan baik.

Paria tetap Paria. Tak boleh diubah. Kalau ada suku lain India selain paria pun tak ramai. Novel itu tumpukan pada si Paria!

SAMI BULU said...

Paria adalah satu suku kaum di India.Al-Attas,Al-Sagaof,Al-Habshi adalah suku kaum di Arab.
Di mana salahnya kalau kita kata PARIA?
Mereka marah,kenapa?
Mereka PARIAH ?

Anonymous said...

mahadey kasta apa plak? aku cukup benci dengan umno.

Anonymous said...

Dei Tambeee.....witu worang samy velu serupa paria jugak.....itu jam jugak dia ada presiden mic jugak ada guna kasta punya hal ......meeting itu dalam saya ada tengok ....orang india ladang samy ada benci jugak sebab itu worang cakap estate punya worang paria jugak...saya mic lama duduk dalam ada tahu jugak......india sana saya asa balik, kasta ada pakai kalu kerja minta...woo banyak susak...sini senang ada jugak....boleh cari makan tarak tipu worang macam samy velu sama dia punya anak dalam maika duduk, ceik...tipu punya worang ..lu la paria tipu worang...

MIC duduk dalam