Tuesday, January 4, 2011


GWM cukup pelik dengan kerenah Khalid Ibrahim dan ahli pakatan pembangkang yang lain. Apa dosa Mohd Khusrin Munawi sehingga dihalang dari menghadiri sidang DUN dan sebarang kegiatan berkaitan dengan jawatannya.

Khalid Ibrahim sebenarnya tahu beliau tidak mempunyai kuasa dan telah melebihi batas kuasa untuk menghalang Mohd Khusrin Munawi dari menjalankan tanggungjawabnya. Yang jelas, perbuatan beliau telah mengganggu perkhidmatan awam (civil service).


Mustahil untuk menidakkan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dari menduduki Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Majlis Perundangan Negeri dan Sidang ADUN.


Kuasa untuk berbuat demikian sebenarnya terletak kepada Mohd Khusrin Munawi sendiri. Perlantikan beliau sebagai SUK yang sah menurut perlembagaan memberi kuasa kepada beliau untuk menentukan mana mana pihak layak atau tidak untuk menduduki Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Majlis Perundangan Negeri dan Sidang ADUN.

Mengapa Khalid Ibrahim melampaui batas kuasa beliau sebagai Menteri Besar?


Undang undang telah menetapkan Khalid Ibrahim tidak mempunyai hak untuk campurtangan dalam hal perkhidmatan awam negeri. Khalid Ibrahim juga tidak berhak memberi arahan kepada penjawat awam melainkan hanya melalui Ketua Setiausaha Negara (KSN).

Jika Khalid Ibrahim masih berdegil, perbuatan beliau dianggap sebagai bertindak melebihi batas kuasa sebagai Menteri Bsear dan ultra vires. Tindakan beliau boleh dicabar di mahkamah.


Seksyen 52, Undang undang Tubuh Negeri Selangor jelas menyatakan terma dan syarat perlantikan tiga jawatan utama penjawat awam, dalam kerajaan negeri (Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang Undang Kerajaan Negeri).

“(1) There shall be constituted the offices of State Secretary, State Legal Advisor and State Financial Officer; and the appointments thereto shall be made by the appropriate Service Commission from amongst members of any of the relevant public services".

“(3) Every such official shall have the right to take part in the proceedings of the State Executive Council and the Legislative Assembly and may be appointed to any Committee thereof, but shall not have any vote in the State Executive Council or the Legislative Assembly or any such Committee".

“(4) Before any such official attends a meeting of the State Executive Council, he shall take and subscribe in the presence of the Mentri Besar the following Oath of Secrecy.”

Undang Undang Tubuh Negeri Selangor secara jelas menyatakan perlantikan Mohd Khusrin Munawi adalah sah dibawah perlembagaan negeri dan Khalid Ibrahim tidak berhak untuk pertikai.

Undang Undang Tubuh Negeri Selangor secara jelas menyatakan Mohd Khusrin Munawi berhak untuk menghadiri dan menduduki Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Majlis Perundangan Negeri dan Sidang ADUN.



GWM cukup yakin, tidak mungkin Penasihat Undang Undang Kerajaan Negeri tidak memberi nasihat dan pandangan kepada Khalid Ibrahim mengenai Undang Undang Tubuh Negeri Selangor dan perihal perlantikan KSU.


GWM : Apa yang Khalid Ibrahim fobia sangat dengan Mohd Khusrin Munawi ...


7 comments:

Wake UP! said...

Gagap dan bengap, kedua-duanya sekali adalah gambaran sebenar Khalid gagap.

Anonymous said...

GAGAP DAN BENGAP:

GWM DAN AHLI2 UMNO YG GAGAP DAN BEGAP. GAGAP DAN BENGAP DALAM MENGURUSKAN PENTADBIRAN NEGARA, NEGERI DAN BENGAP DGN UNDANG2.

UMNO BOLEH MENIPU APA SAJA.... TAPI UMNO TIDAH BOLEH MENGUBAH SEJARAH DAN UNDANG2 SEDIA ADA.

CUKUP UMNO MEMPERBODOHKAN DYMM SULTAN PERAK. JGN NAK PERBODOHKAN PULA DYMM SULTAN SELANGOR.

KEGHAIRAHAN UMNO MEMPERBODOHKAN SIAPA SAJA AKAN MAKAN DIRI NYE BALIK NANTI. TUNGGU DAN LIHAT.

Unknown said...

AIK ... MARAH BENAR ANON 6.56PM !

YOU KENA TUKAR SIKIT AYAT NO 2. BUKAN UMNO YANG NAK UBAH UNDANG2 SDIA ADA ... PEMBANGKANG YANG NAK UBAH DAN PINDA!

HARAP MAKLUM ...

shah said...

Sultan dah berssuara .. nampaknya anon 6:56 terhirup kencing PKR lagi ..

haha

JoeZuax said...

khalid boneka komunis, setaraf dengan nizar keh keh keh

terima kasih boss sudi berpaut !

Anonymous said...

Dulu nama parti ADIL: Ada Dubur, I Liwat.

Now KEADILAN: Kalau Engkau Ada Dubur Insyaallah Lancau Anwar Naik.

Anonymous said...

Si Bengap dan Gagap ni lah yang "Beraja di mata, Bersultan di hati" patut di hukum rejam smpai mati...pengkhianat bangsa,agama dan kedaulatan negara..