Thursday, May 23, 2013

Sama ada mereka menerimanya, atau berhijrah ke negara lain yang mampu menunaikan permintaan mereka untuk mengiktiraf UEC, itulah saja cara penyelesaiannya.

Masalah polarisasi kaum di Malaysia nampaknya semakin hari semakin meruncing. Masalah ini tampak jelas dalam PRU-13 yang lalu di mana hampir 100% kaum Cina menolak kerajaan Barisan Nasional.

Biar apapun alasan kaum Cina, RAKYAT YANG CUKUP MATANG sedia maklum bahawa penolakan tersebut adalah berpunca dari KEYAKINAN BAHAWA DAP akan berjaya MEREALISASIKAN KETUANAN CINA dalam ertikata yang sebenarnya di negara ini.

Hakikatnya, KAUM CINA ENGGAN enggan diperintah oleh Barisan Nasional kerana ia diterajui oleh KAUM MELAYU.

Justeru, kaum Cina enggan mengiktiraf kontrak sosial yang mengikat perpaduan kaum di negara ini.

Sekali gus, tidak mahu mengiktiraf perlembagaan terutamanya Artikel 152 dan Artikel 153 walaupun mereka tahu bahawa perkara inilah yang menghindarkan negara ini dari mengalami nasib seperti Reformasi Indonesia.

Kaum Cina nampaknya lupa bahawa 13 Mei juga berpunca dari masalah yang sama dengan Reformasi Indonesia di mana penduduk asal tidak berpuas hati dengan kaum Cina yang rakus mengaut hasil dan keuntungan dari tanahair mereka.


Ini berlaku kerana penduduk asal telah lama dipinggirkan dari arus pendidikan dan ekonomi di zaman penjajah bagi mengelakkan pemberontakan. Akibatnya, penduduk asal tidak mampu lagi ‘mengejar’ atau bersaing dengan kaum Cina yang diberi berbagai peluang oleh penjajah di negara mereka.

Justeru, bagi mengimbangkan keadaan ini, Malaysia telah menggariskan hak penduduk asal dengan jelas – bukan untuk merampas hak kaum pendatang, tetapi untuk memastikan kaum pendatang tidak merampas hak penduduk asal sehingga kontang.

Namun, KAUM CINA nampaknya masih enggan berganjak dan terus menerus mempersoalkan hak penduduk asal. Tidak cukup dengan itu, mereka juga terus meminta dan menuntut yang bukan-bukan tanpa mengira kesannya kepada struktur sosial masyarakat, jauh sekali masa depan negara.

Walaupun sudah diberi hak untuk mengasingkan anak-anak mereka dari kaum lain melalui sekolah vernakular tetapi kaum Cina masih belum berpuas hati.

Mereka ingin pergi lebih jauh lagi dalam usaha menjarakkan lagi jurang antara kaum mereka dengan kaum lain, dengan menuntut agar kerajaan mengiktiraf UEC iaitu peperiksaan di peringkat sekolah menengah yang menggunakan bahasa Cina dan silabus yang berbeza dengan dasar pelajaran kebangsaan, serta bertentangan dengan Akta Pendidikan 1996.


UEC dibahagikan kepada tiga tahap iaitu Menengah Rendah atau Junior Middle (UEC-JML), Vokational (UEC-V), Menengah Tinggi atau Senior Middle (UEC-SML) di mana kesemuanya menggunakan bahasa Mandarin. UEC-SML mengandungi subjek Matematik, semua subjek sains dan semua subjek aliran perdagangan.

Hujah Dong Zong bahawa UEC diiktiraf oleh Pusat Pengajian Tinggi luar negara seperti United Kingdom, United States, Taiwan, Hong Kong, China, Singapura, Australia dan Kanada adalah tidak relevan dengan senario di Malaysia.

Apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana jurang perkauman semakin jelas, lebar dan luas yang mana amat merbahaya untuk masa depan negara.

Bukan sahaja masalah jurang perkauman yang perlu diberi perhatian tetapi masalah anak-anak Cina semakin lemah dalam Bahasa Kebangsaan juga seharusnya dilihat sebagai masalah yang parah.


Sudah sampai masanya, masalah ini diberi perhatian serius, ditangani dan diselesaikan terus oleh kerajaan.

Apa yang kaum Cina tuntut ini adalah tidak baik untuk negara, malah untuk kaum itu sendiri juga. Tuntutan mereka jika diterus menerus dilayan akan melahirkan generasi baru Malaysia yang berpecah-belah, penuh syak wasangka dan benci-membenci sesama sendiri.

Oleh itu, segala tuntutan para kiasu ini perlu dihentikan segera, iaitu pada dan ketika ini juga.

Kaum Cina telah menunjukkan belang yang mereka tidak akan berganjak dan terus menuntut perkara yang tidak membawa kebaikan kepada negara. Kaum ini telah membuktikan yang mereka tidak boleh diajak berbincang.

Perlu diingatkan bahawa kerajaan punya tanggungjawab untuk menentukan atau membentuk sebuah bangsa Malaysia selaras dengan Konsep 1Malaysia yang dilaungkan. Sedangkan UEC dan sekolah vernakular itu sendiri, merupakan penghalang utama dalam menjayakan aspirasi ini.


Justeru, kerajaan wajib menutup segala ruang perbincangan dengan kaum Cina mengenai perkara ini dan menyatakan ‘tidak’ untuk kesekian kalinya.

‘Tidak’ bermakna ‘tidak’ ...

Sama ada mereka menerimanya, atau berhijrah ke negara lain yang mampu menunaikan permintaan mereka untuk mengiktiraf UEC, itulah saja cara penyelesaiannya.

Noktah ...



8 comments:

mohsin sarip said...

setuju sangat. perkara yg boleh membawa pergaduhan mesti dicegah dari awal

Anonymous said...

once and for all, do away with all vernacular schools. only national schools for all, from primary to secondary levels. all students must learn mandatory BM and English. other languages that will be taught in the national schools to all students include Chinese, tamil, arab, other major native languages in Sabah dan Sarawak. this will be truly Malaysian. If the Chinese refuse to agree, let them send their children to Taiwan, Macao, China (no Chinese school in Singapore, unfortunately) or other countries that may have vernacular school. this is fair to all. don't forget, we have many parent, especially those rich and wealthy, send their children to local international schools, Singapore government schools, and even Australia, USA and England.

Anonymous said...

DS Najib akan kehilangan sokongan Melayu kalau terus bg muka pada Cina. Iktiraf UEC bermakna halatuju 1Msia akan tersasar: very CONTRADICTORY. Bg merealisasikan 1Msia, batalkan venakular. Perkemaskan Sekolah Kebangsaan.

Titiwangsa.net said...

UEC adalah bercanggah dengan sistem pendidikan Malaysia.

Kalau nak sangat UEC tu, suruh mereka keluar dari Malaysia dan cari pengiktirafan Cina dan Taiwan saja.

PM tak perlu layan permintaan ekstremis Cina. Bukan dorang undi BN pun !!!

Yeoman BieJey said...

Kerajaan wajib kena tegas... Penyelesaian wajin di cari...

Anonymous said...

Ya, usah dilayan permintaan kaum cina x sedar diri ni.bukan derang nk undi bn pun. Pegi aje negara lain kalo nk sgt uec. Tgk di indonesia full bahasa kebangsaan derang gunakan. Sampai nama derang pun x de nama cina.elok dr dulu lg msia buat kat derang ni. X sedar diri dh dikasi duk malaysia pun patutnya dh bersyukur nk mcm2.kurang ajar.pegi overseas kutuk2 malaysia. Mintak semua org melayu bersatu skang ni.mereka semua dh makin melampau.

Anonymous said...

hapuskn skolah jenis kebangsaan cina dn tamil.. pakai satu jenis sekolah je. Duit pn jimat. jgn dilayan sgt dorg ni. makin lama makin naik lemak.

Anonymous said...

Time org cina undi mca bn korang diam tme dia undi dap krang bru nk kcoh die xsdar drilah, korg org melayu ni yg bdoh sokng umno bn yg slma ni ckp nk tlong mlyu tp tlong cina sbnarnyg smpi 80% ekonomi mlaysia di kuasai cina, sdarlah melayu umno sblum melayu hlang di bt umno...