Tuesday, January 10, 2012


"Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memberi alasan tiada bukti kukuh bagi menyokong keterangan Mohd Saiful Bukhari dan tidak selamat untuk mahkamah bergantung kepada bukti asid deoksiribonukleik (DNA)."



GWM sengaja tidak mahu membuat sebarang artikel mahupun mengulas isu kes liwat Tuan Haji Anwar kerana cuba memikirkan kesan dan akibat (repercussion) alasan penghakiman yang dibuat. Kadangkala kita perlu melihat keputusan kes ini diluar kotak pemikiran (out of the box) semasa dan melihatnya dari sudut lain atau satu jangkamasa yang lebih panjang.

Barangkali ini yang mampu dirumuskan GWM kesan dan akibat keputusan penghakiman kes liwat Tuan Haji Anwar semalam ...




Negara bakal menyaksikan selepas ini kes liwat Tuan Haji Anwar akan menjadi suatu ketetapan (precedent) bagi mana-mana kes yang melibatkan jenayah pencabulan dan rogol.

Hakim hanya akan menjatuhkan hukuman bersalah kepada tertuduh jika bukti yang dikemukakan pihak pendakwaraya adalah 100 peratus tanpa sebarang keraguan. Lebih-lebih lagi jika kesalahan jenayah yang melibatkan DNA.

Bagaimana jika sekiranya melibatkan kes rogol atau pencabulan yang mempunyai sokongan-sokongan bukti yang kukuh namun tidak mempunyai bukti 100 peratus bagi bukti DNA?

GWM permudahkan disini senario yang membabitkan alasan penghakiman ... kejadian rogol berlaku, saksi telah menjalani ujian DNA dari sampel air mani yang diambil, ada rakaman CCTV litar tertutup berlaku kejadian rogol, terdapat bukti kukuh saksi dirogol melalui laporan perubatan ... namun sampel air mani tertuduh hanya membuktikan DNA adalah 99 peratus benar dari sampel air mani tertuduh.

Adakah hakim akan turut memberikan alasan penghakiman yang sama seperti kes liwat Tuan Haji Anwar? ...

Bagaimana jika sekiranya peguambela tertuduh turut mengemukakan kes liwat Tuan Haji Anwar sebagai ketetapan (precedent) bahawasanya tertuduh tidak boleh disabitkan kesalahan melainkan bukti DNA perlu 100 peratus tanpa sebarang keraguan?

Bagaimana dengan bukti-bukti kukuh sokongan yang lain yang jelas membuktikan kejadian rogol sememangnya berlaku? Adakah hakim akan turut sama memberi alasan penghakiman bahawa tertuduh tidak bersalah?

Suka atau tidak, keputusan kes liwat membabitkan Tuan Haji Anwar akan menjadi ketetapan (precedent) dan rujukan (reference) bagi mana-mana peguambela yang mengambil kes jenayah rogol atau pencabulan tertuduh.

Hakim sudah tentu tidak boleh mengelak melainkan turut sama menggunakan rujukan kes liwat Tuan Haji Anwar sebelum menjatuhkan hukuman ke atas tertuduh ... tanpa sebarang keraguan bukti DNA adalah 100 peratus benar!

Jangan terkejut jika selepas ini kes yang melibatkan jenayah rogol akan meningkat! Keputusan kes liwat Tuan Haji Anwar akan menjadi ketetapan bagi mana-mana kes yang melibatkan jenayah rogol yang dibicarakan di mahkamah.

Bagaimana jika sekiranya 1,000 kes jenayah rogol (yang benar-benar berlaku dan dibuktikan kes tersebut) yang sedang dibicarakan di mahkamah dibebaskan atas alasan ... bukti DNA tidak berjaya membuktikan tanpa sebarang keraguan kejadian jenayah tersebut!

Rakyat tidak boleh marah jika semakin ramai perogol terlepas dan dibebaskan atas alasan penghakiman yang sama digunapakai, keputusan kes liwat Tuan Haji Anwar sebagai suatu ketetapan (precedent) selepas ini.

Barangkali inilah harga sebenar suatu keadilan ...



7 comments:

Tun Teja said...

tak payah beri nama Tuan Haji Anwar. anwar sudah cukup.

Anonymous said...

If PR wins in the next pru 13,
these people will hold their posts:
PRIME SHITHOLE & FITNAH MINISTER OF MALAYSIA
anwar ibrahim
DEPUTY PRIME SHITHOLE MINISTER
hadi awang
MONEY SUCKING MINISTER
lim guan eng
MINISTER FOR BUTTOCKS TRADE & INDUSTRY: mohammad sabu
REFORMASI FOR GARBAGE MINISTER:
nurul izzah
DEPUTY - fauziah
MINISTRY FOR LANGUAGE TWISTING:
karpal singh
JAMBAN CLEANING MINISTER:
-wan azizah
DEPUTY FOR JAMBAN CLEANING MINISTER:
-nik aziz

Kabus Ibra said...

Tak berapa cantik nama Tuan Haji Anwar gitu..

yang moleknya..

Sahibus Samaah Al Alamah As Sheikh Dato Seri Sivaji Anu War Berahi Al Juburi

oRang kAmpong said...

bro aku sokong kabus ibra.setuju amat.

Anonymous said...

GWM pakai nama Tuan Haji Anwar tu sebab dia tau ANwar tak pernah pergi haji..kalau dia pakai nama betul, kena saman pulak karang

Anonymous said...

memang failed la hakim nie..kot ye pun jangan la ckp bukti DNA takleh digunapakai.

patutnya dia kata liwat memang berlaku tapi takleh disabitkan sebab suka sama suka!!

Anonymous said...

PLEASE ALL MCA MEMBERS FAR FROM YIP KUM FOOK!
请远离马华党员 叶金福!

敬爱的马华公会中央领导層,
现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

This Datuk is very bad like a dog; everyone has to send any message to the King(Agong) because it is a shame for the whole of Malaysia to be called Datuk
By Ng Swee Huat, Kepong