Tuesday, October 23, 2012


Pakatan Pembangkang atau PR nampaknya sedang berusaha untuk terus menggugat keutuhan Kerajaan BN apabila sedang merancang untuk melakukan satu lagi perhimpunan yang katanya akan dibuat secara besar-besaran yang dikenali sebagai Grand Final PR.

Menurut kata Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu, para peserta yang akan menyertai perhimpunan itu diwajibkan memakai empat warna baju sama ada kuning, merah, hijau dan oren yang setiap satunya mewakili tuntutan berbeza.

Warna kuning mewakili Bersih 3.0 yang berkaitan dengan tuntutan pilihanraya, merah pula mewakili tuntutan royalti minyak Kelantan oleh NGO Royalti, warna hijau mewakili NGO alam sekitar yang anti Lynas dan Rapid Pengerang, manakala warna oren merupakan gerakan anti FELDA dan anti FGVH.


Melihat pada kesungguhan PR untuk terus mempropagandakan isu-isu di atas, jelas sekali ia menuntut jentera BN untuk sentiasa siap siaga bagi menepis polemik dan propaganda tersebut.

Satu-satunya perkara yang sering menyeronokkan PR bila mereka memainkan sesuatu isu ialah kelambatan jentera penerangan dan pemimpin BN sendiri turun ke padang menjawab tohmahan pembangkang.

Seperti ramai kalangan kita sudah maklum, hidup mati PR banyak bergantung pada isu yang sengaja diputarbelitkan, sama seperti mereka memutar belit isu Lynas kononnya bakal menghasilkan sisa radioaktif sedangkan pakar nuklear dari kalangan pemimpin PAS sendiri mengakui Lynas bukannya loji nuklear.


Walhal, jika benar Lynas yang menghasilkan bahan nadir bumi untuk kegunaan banyak barangan elektronik itu betul-betul berbahaya.

Bukankah lebih elok untuk para pemimpin PR menasihatkan penyokong mereka mencampakkan saja semua alatan gadget eletronik seperti Iphone, Ipad atau Galaxy Tab yang mereka miliki.

Begitu jua dalam isu Rapid Pengerang, jika benar dakwaan pembangkang konon pembangunan projek tersebut bakal membahayak nyawa rakyat dan alam sekitar.

Menapa pula PR tidak membantah ura-ura kerajaan PAS Kelantan untuk membangunkan kompleks petrokimia di Pantai Senok, Kelantan?

sebuah kompleks yang mengandungi kemudahan simpanan gas dan minyak atau dikenali juga sebaga loji petrokimia akan dibina di tanah seluas 2,000 hektar yang turut membabitkan pengambilan tanah penduduk setempat di Pantai Senok, Bachok.

Demikian halnya dalam isu SPR, jika benar badan tersebut bias atau tidak bebas, bukankah lebih baik semua 4 kerajaan negeri PR sekarang ini melucutkan segera penguasaan mereka di negeri terbabit?

Namun mereka tidak berbuat demikian, kerajaan adil dan saksama mengikut tafsiran mereka hanya bila sesuatu keputusan pilihanraya itu memihak pada puak sendiri sahaja.

Jelas sekali, polemik dan propaganda PR dalam isu Lynas, Rapid Pengerang mahupun SPR, bukanlah atas niat baik untuk kepentingan rakyat sebaliknya mereka mempolitikkannya semata-mata untuk kepentingan hawa nafsu sendiri semata-mata.


Bersabit isu royalti Kelantan pula, dalam riuh rendah PAS mempolitikkan isu yang bukan isu ini, semua pun sudah maklum bahawa Kerajaan PAS Kelantan atas nasihat Husam Musa telah membawanya ke pengetahuan mahkamah.

Sepatutnya jika PAS serius dan berbuat ikhlas mahu mencari penyelesaian isu tersebut, mereka sewajarnya menyerahkan saja kepada mahkamah untuk membuat keputusan. namun ia tidak berlaku sedemikian.

Jelas nampak wujudnya gerakan politik untuk menyemarakkan semangat kenegerian demi mengaut keuntungan kepartian, kerana PAS tahu secara perundangannya tuntutan royalti itu tidak mampu direalisasikan selagi pelantar minyak atau gas wujud jauh dari lingkungan 3 batu nautika.

Tapi pemimpin PAS lupa, jika jalan perundingan diambil, Perdana Menteri masih boleh menggunakan budi bicara dan kuasanya untuk mengarahkan Petronas memberi wang ehsan. Namun PAS menolaknya kerana tidak mahu penyokong mereka termakan budi dan jasa dengan Kerajaan Pusat.


Bersabit isu FGVH dan Felda, PAS dan PKR cukup ke depan memanipulasi sentimen para peneroka.

Namun bila FGVH diapungkan terbukti tiada tanah peneroka yang tergadai, tiada rumah peneroka yang dijual sebaliknya para peneroka mendapat keuntungan durian runtuh malah kebajikan mereka tetap terbela.

Berbeza sekali dengan isu para peserta Ladang Rakyat anjuran Kerajaan PAS Kelantan yang hingga kini nasibnya terumbang ambing, tiada rumah diperolehi sebaliknya tanah yang diusahakan kini menjadi milik syarikat dari luar Kelantan.

Seandainya benar penyenaraian FGVH di BSKL merugikan dan tidak berdaya maju, kenapa pula berebut-rebut anak syarikat kerajaan negeri PR membeli sahamnya?


Apa perlunya untuk pemimpin PAS Kelantan dan Kedah terbabit memiliki saham dan mengambil untung dari urus niaga saham FGV? Bukankah itu hipokrit namanya.

Empat isu diatas, walaupun dari segi kepercayaan umum, orang ramai sudah semakin muak dengan teknik propaganda PR yang kerap kali memutar belitkan isu mengikut selera politik mereka, namun BN tetap tidak boleh memandai mudah.

Penjelasan dan majlis penerangan baik secara bersemuka atau berkelompok tetap perlu diperhebatkan, propaganda sedemikian perlu diperangi, lebih ramai yang memahami hujung pangkal sesuatu isu lebih baik untuk BN.

Senario penolakkan ramai terhadap PR perlu dimanfaatkan segera. Jika pihak BN bijak memanfaatkan peluang yang sedang terbentang ketika ini ...

Grand Final PR akhirnya akan menjadi panggilan pulau untuk PR sekaligus menjadi paku-paku terakhir untuk pemimpin PR bersemadi dalam keranda politik tanahair.



10 comments:

Anonymous said...

Si Mat Sabu ni memang anak haram.....mulut macam jubork ayam...

Anonymous said...

warna-warna baju itu sama seperti warna baju rumah sukan di sekolah.

Anonymous said...

mcm kombinasi kaler LGBT je

Anonymous said...

Sebagai rakyat malaysia, aku setuju kalau Mat Sabu dan Pembangkang bercita-cita untuk memerintah malaysia secara demokrasi melalui pilihanraya.

Tunjuk perasan, berbaur hasutan diatas tuntutan yg samar, boleh mengundang keganasan dan kacau bilau.

Malaysia negara yg makmur terbukti apabila kita disebut-sebut negara contoh dikalangan negara islam dan negara membangun.. kebanjiran warga asing samada untuk melancung atau bekerja di Malaysia juga membuktikan sistem tabir urus kita berfungsi dengan baik.

Kemudahan untuk rakyat sentiasa jadi keutamaan pemerintah termasuk kesihatan, pendidikan, peluang pekerjaan dan inftruktur.

Kalau ada pun rungutan cuma berkaitan masalah kos sara hidup yg meningkat. Itu pun kerajaan sedaya upaya mengawal kenaikan harga barang. Perbandingan Di Sumatera harga 1 kg gula 12 ribu rupiah (RM 4) Beras Super 5, Tepung dan minyak masak 10 Ribu rupiah (RM 3.30) Sementara Gaji Pemulaan untuk Kelulusan SMA (SPM) 500 Ribu Rupiah (RM180) sedangkan Harga Petrol dan Disel sama dngan harga di Malaysia.

Begitu juga jika dibandingkan dengan Thailand, Singapura, Fipina kita memiliki banyak kelebihan.

Atas penilai ini, sepatutnya majority pengundi tidak memilih pembangkang dalam pilihanraya.

Masalahnya cubaan bukan bumiputra khususnya org cina mahu mengambil alih kuasa bertujuan menghapus keistimewaan Melayu dalam Perlembagaan.

Politikus Melayu seperti Mat Sabu, Anwar Ibrahim dan Nik Aziz mengambil kesempatan untuk memanupulasi keadaan demi kepentingan peribadi. Mereka sedar melalui pilihanraya yg adil mereka sukar untuk menang dalam pilihanraya.

Harapan mereka, Tunjuk perasaan dengan mencipta isu sensitif yg menghasut rakyat membenci kerajaan boleh membawa gelombang revolusi dan itulah satu-satunya peluang untuk mereka berkuasa.

Paling merisaukan mereka sudah terbayang akan kekalahan besar dalam pru 13 termasuk di Selangor, Kelantan dan Kedah.

Anonymous said...

Kalau dah yakin Menang PRU 13. Buat apa buat demonstrasi...

Anonymous said...

Kalau SPR tak telus... Lama dah ... lama dah Pembangkang masuk lubang jamban.

Anonymous said...

Mat Syabun keminih akan pakai baju OREN cap LOKAP POLIS pada PRU akan datang. Tu sebab masa Grand final PR ni, dia nak cuba dulu baju tu....

MMI said...

Salam perjuangan..Mohon dipautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih.

wasim46 said...

Ngape tuhan jadikan babi mukanya buruk mungkinkah kerna peringatan utk sikapnya yg setara...

Melayu Atas Pagar said...

SALAM MMI, BLOG SAUDARA TELAH DIPAUTKAN BERSAMA. WASALAM