Tuesday, October 23, 2012

Lim Kit Siang iktiraf Malaysia sebagai Negara Sekular, apa kata PAS dan Nik Aziz ...


Lim Kit Siang kini dalam percubaan untuk memecah belahkankan umat Islam dengan mahu menguatkuasakan konsep Negara Sekular bagi Malaysia ... suatu usaha yang mampu meletakkan PAS dalam dilema.

Penasihat DAP ini mahu meningkatkan tahap keraguan di kalangan umat Islam dengan memetik kenyataan Tunku Abdul Rahman yang pernah mengatakan Malaysia adalah sebuah Negara sekular.

Namun begitu penasihat kepada parti 'chauvinist dan racist' ini lupa bahawa Tun Mahathir, Tun Abdullah dan Datuk Seri Najib dengan tegas menyatakan bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Islam.

Mengapa perlu Kit Siang hanya mengambil kenyataan yang datang dari seorang Perdana Menteri ... tanpa mengambil kira kenyataan dari tiga Perdana Menteri yang lain. Tiga Perdana Menteri Malaysia menetapkan Malaysia adalah Negara Islam.

Bagaimana konsep pentadbiran boleh dikuatkuasakan dengan hanya satu kenyataan semata-mata?


Perkara yang utama, lebih penting dalam menjelaskan konsep pentadbiran adalah dengan melihat Perlembagaan Persekutuan serta melihat landskap sosial masyarakat secara keseluruhannya.

Malaysia adalah sebuah negara Islam yang dipimpin oleh seorang Muslim yang tidak menyokong sesuatu yang bertentangan dengan perlembagaan, yang jelas perlembangaan itu sendirinya memperjuangkan Islam dan amalan keterbukaan dalam beragama. Rakyat bebas untuk mengamalkan agama mereka tanpa sebarang sekatan.

Malaysia juga telah menjadi contoh sebuah Negara Islam dan ini diakui oleh Ulama tersohor di seluruh dunia termasuk Syeikh Yusuf Al-Qaradawi.

Apabila Kit Siang menafikan hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Islam ... ini hanya menunjukkan kegigihan beliau dalam menentang Islam dengan mahu menubuhkan sebuah Negara sekular.

Persoalan utama adalah ... Bagaimana dengan PAS?

Adakah Kit Siang sebenarnya mahu membangkitkan perkara ini supaya beliau boleh membantu PAS untuk membina Negara Islam yang sebenar?

Sudah tentu tidak, kerana umum menegtahui bahawa Kit Siang dan DAP sentiasa konsisten, terbuka dan dengan tegas menolak sebarang usaha untuk membentuk sebuah Negara Islam.

Jelas Nazri Aziz lagi, peruntukan perlembagaan sebuah negara sekular tidak mengenal pasti sesuatu agama sebagai agama rasmi tetapi rakyatnya dibenarkan untuk mengamalkan agama masing-masing seperti yang di amalkan di India, Amerika Syarikat dan Turki.

Sekular? .. Apa itu sekular?

Kerajaan, BN dan UMNO sering dimomokkan dengan mengamalkan sekularisme sebagai dasar perjuangan parti dan dasar pemerintahan.

Bukankah sekularisme bermaksud pemerintahan yang tidak ada langsung berunsurkan Islam seperti yang dilakukan oleh Mustafa Kamal Attaturk di Turki.

1) Apakah UMNO pernah mengarahkan Al Quran dicetak di dalam Bahasa Kebangsaan
2) Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang undang Barat
3) Menukar azan ke dalam Bahasa Kebangsaan
4) Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah
5) Menukar masjid untuk dijadikan gereja dan kuil
6) Membatalkan undang undang waris, faraid secara Islam
7) Menghapuskan penggunaan kalendar Islam
8) Membenarkan wanita memakai tudung dengan memakai skirt
9) Menyerang Islam secara terbuka dan terang terangan
10) Menghapuskan wakaf dan membiarkan anak anak yatim dan fakir miskin terbiar.

Kesemua di atas berlaku di Turki dan India ...

Tidak mustahil Kit Siang sebenarnya sedang menguji dimana letaknya pendirian PAS dalam perkara ini.

Adakah PAS akan mempertahankan kenyataan Kit Siang itu dengan menyokong penuh bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Sekular atau mereka akan mengatakan sebaliknya?

If yes, would PAS make a pledge that they will be able to form the real Islamic Country which they said UMNO cannot ever do, or would PAS follow DAP's wants, making sure that this country remain as a Secular Country?Jika benar ... Apakah PAS akan berikrar mampu membentuk Negara Islam yang sebenar ... sesuatu yang gagal dilakukan oleh UMNO?

Atau PAS akan tetap ikut, tunduk dan sujud kepada kehendak DAP, memastikan bahawa negara ini kekal sebagai Negara Sekular?

Seperti yang dijangka, PAS hanya mampu menutup mulut dan kekal sebagai 'syaitan bisu' ... takut dimaki oleh DAP.

Apa yang mampu dilakukan oleh PAS adalah tunduk bersetuju dengan DAP bahawa Malaysia bukanlah sebuah Negara Islam.

Sudah cukup jelas jika Pakatan Rakyat memerintah, Kit Siang akan memastikan bahawa perkara pertama yang Kerajaan PR lakukan adalah dengan mengumumkan bahawa Malaysia bukanlah sebuah Negara Islam.

Empat perkara utama yang bakal dilakukan setelah memerintah Malaysia adalah ... 'Mansuhkan Raja Berpelembagaan', Rejimen Askar Melayu Diraja, hak bumiputera dan paling utama ... menolak Islam sebagai agama rasmi di Malaysia.

Sikap berdiam diri PAS dengan tindakan DAP untuk meneruskan perjuangan mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah Negara Sekular hanya menoktahkan satu perkara pokok ... Tidak salah untuk kita mengatakan bahawa PAS sentiasa bersedia untuk berjuang bersama DAP.

Maka sewajarnya mana-mana orang Melayu yang masih mengundi PAS, mereka juga turut membantu perjuangan DAP dalam menolak Islam di tanah air sendiri.



3 comments:

wasim46 said...

Ngape eek muka nik ajis sama hampir dgn muka cina.agak agak dia ni tongsan mari kot?

Anonymous said...

SEBENARNYA PAS MENYOKONG SEKULAR KERANA TERANG2 PAS MENYOKONG DAP. BUKANKAH NAMPAK SANGAT KEBENARANYA. PAS ITU DAP, DAP TU PAS.

Anonymous said...

I have no worries whatsoever about PAS because PAS will always be a good dog.

-Lim Kit Siyal