Monday, October 15, 2012

Reputasi sebenar Nik Aziz sejak sekian lama ... pemimpin bermulut berus!



Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat dalam kenyataannya Sabtu lepas tanpa berselindung meluahkan kemarahannya dengan menggelar Ustaz Nasharudin Mat Isa sebagai pemimpin berlidah panjang berikutan sikap bekas Timbalan Presiden PAS itu yang dianggap tidak senada dengan pendirian parti.

Reaksi keras daripada Nik Aziz itu sebenarnya berkait rapat dengan kontroversi terbaru membabitkan Nasharudin yang dalam ucapannya minggu lalu, secara terbuka telah menegur sikap sesetengah orang Islam yang terlampau mendahulukan matlamat mengejar kuasa hingga mengabaikan prinsip Islam itu sendiri.

Bekas Timbalan Presiden PAS itu, dalam ucapannya di PWTC ketika Seminar Dakwah Islamiyyah Sebagai Tunggak Kekuatan Ummah juga telah mengkritik tindakan pihak tertentu yang memandang enteng isu kesatuan ummah terutama sekali membabitkan penyatuan UMNO dan PAS.

Walau dibaca berkali-kali ucapan Nasharudin itu, tiada satu pun yang bertentangan dengan ajaran Islam tapi peliknya ia begitu menyakitkan hati Mursyidul Am PAS sehingga tergamak memanggil pemimpin separti dengannya sebagai berlidah panjang.

Jelas sekali, Nik Aziz sudah tidak dapat menahan sabar melihat tindak-tanduk Nasharudin yang berterusan melontarkan pendapat dan idea berkaitan perpaduan sesama Islam, seolah-olah bagi Nik Aziz isu-isu sedemikian tiada maknanya disaat PAS begitu kemaruk mahu mengejar kausa.

Barangkali bagi Nik Aziz, kerjasama PAS dengan DAP yang kini berpeluk erat dan berdakap sakan itu terlalu mulia untuk dipertikaikan, sementelah lagi Nik Aziz sendiri mengakui tanpa DAP amat sukar untk PAS menggapai puncak kuasa yang diangan-angankan.

Hanya kerana Nasharudin menegur partinya sendiri yang semakin terkeluar dari landasan prinsip Islam, beliau digelar berlidah panjang. Dek kerana Nasharudin pernah menemani Perdana Menteri dalam pertemuan mesra dengan para ulama Arab Saudi, beliau dihalau keluar dari PAS oleh Mursyidul Am PAS.

Nasharudin bukanlah orang pertama yang pernah diremehkan maruahnya dengan gelaran sedemikian. Para ulama kerajaan sendiri suatu ketika dulu pernah digelar sebagai 'ulama haid dan nifas' oleh Nik Aziz, manakala Dato' Seri Najib Tun Razak sendiri pernah dihamburkan dengan doa pelik oleh Nik Aziz supaya perut PM pecah berterabur isi dalamnya.

Malah Nik Aziz juga pernah melabel ulama-ulama pro UMNO gelaran syaitan bisu, ulama terompah kayu dan lain-lain panggil buruk yang tak sepatutnya keluar dari mulut seorang manusia yang mengaku sebagai 'tok guru dan ulama'.

Orang ramai tak pelik kalau gelaran-gelaran jelik sebegitu tersebut keluar dari mulut penyokong bawahan atau orang biasa yang cuma menjadi pengikut parti politik, tapi bila ucapan buruk sebegitu keluar dari mulut sang pemimpin yang mengaku 'ulama', memang pelik bin ajaib.

Hakikatnya, masalah tutur kata buruk dan kelancangan mulut Nik Aziz sebenarnya bukanlah sesuatu yang luar biasa pun. Itulah reputasi hakiki Nik Aziz sejak sekian lama.

Bagi sebahagian besar rakyat Kelantan, imej Nik Aziz sebagai pemimpin bermulut berus telah lama disedari ramai.

Bagi orang Kelantan istilah 'mulut berus' selalunya dikaitkan dengan seseorang yang lancang mulutnya, kerap mengata pada orang lain , tutur katanya pula hodoh dan lebih banyak menyakitkan hati berbanding memberi pedoman pada pendengarnya.

Cuba anda semua tulis perkataan 'mulut berus' pada engin carian Google kemudian klik pada tab imej, pastinya gambar-gambar Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat kelihatan di dua barisan teratas paparan keputusan.

Itulah reputasi sebenar Nik Aziz, sejak dulu lagi sudah sinonim dengan sebagai pemimpin bermulut berus, gemar menggelar orang lain dengan gelaran buruk disamping cukup sinonim dengan perangai buruk suka memperlekehkan sesama Islam.

23 comments:

Anonymous said...

nik aziz tak sedar bahawa parti sesatnya sedang diturunkan bala dari Allah SWT dek apa yang pemimpin parti itu pernah lamparkan pada pemimpin UMNO satu masa lampau. Hakikatnya sekarang apa yang mereka pernah ucapkan dulu telah dikembalikan pada pemimpin mereka sekarang terutama nik aziz pemimpin sesat yang dimurkai Allah SWT. MashaAllah...

Anonymous said...

ekekekekekekekekekek

Nik Ajis MULUT BERUS......
haiyakkk ...manyak busuk itu olang....ini macam bukan ulamar tapi ULARMAK...

Anonymous said...

si n.ajis tu bukannya ulamak tapi pukimak..wali terompah berhati busuk penuh dendam iaitu sifat manusia fasik yang keji..prasan zuhud konon..pegi mampos lah kau tua kutuk...phtuihh!!!

Anonymous said...

DAP pon memerlukan PAS untk mendapat undi Melayu bengap....tpi DAP tk tunjukkan sgt kemaruk mcm PAS nkkn undi cina....disini kte nmpk bijaknya DAP berpolitik dr PAS...yg rugi akhirnya tetap Melayu tk kira PAS atau Umno....

Anonymous said...

Pok nik sembahyang dalam semak, dlm stadium,atas padang,tengah jln,dlm masjid,bawah pokok minta Allah tunjuk kebenaran & balasan tapi dio xprasan 1jari dia tunjuk pada pada UMNO 4 lagi jari pada dio & ahlul nya, doa dio keno atas palo dio.

Anonymous said...

Title tu mcm seolah Nasha yg cakap begitu. Tuan tanah dah buat fitnah ni dan mereka-reka cerita..

Anonymous said...

KEPADA USTAZ NASHA...

TINGGALKAN PAS SKRG JUGAK. ANDA TIDAK AKAN MASUK NERAKA KALAU MENINGGALKAN PAS TETAPI ANDA AKAN MASUK NERAKA JIKA TERUS BERADA DI SANA. ANDA JUGA TIDAK AKAN MASUK SYURGA KALAU MASUK UMNO TETAPI TUAN PASTI AKAN MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH SEMASA DLM UMNO.... PAS BUKAN LAGI TEMPAT TUAN... ABOUT TIME FOR U TO MOVE ON USTAZ !!!

Anonymous said...

Pas perlu dap utk menang..??

adus ape nak jadi dgn Pas ni.. semakin rosak...

mohd. natar said...

... Memang benar tuu ...

zam said...

orang tua nyanyuk...biasalah...nama pun nyanyuk

Anonymous said...

Org2 PAS jgn engkar kalau Nik Aziz, akan mendoakan dan sembahyang HAJAT menjadikan DAPig dan Pemimpin LGBT menjadi PM dan menjaga org2 ISLAM nanti... na'uzubillah Melayu dan ISLAM akan di tanam hidup2 dlm satu lubang lahad yg akan dikencingkan oleh harbi2 ini..dan cucu cicit kita diatas kubur. Renung2kanlah....

Anonymous said...

jgn rampas gelaran "lidah bercabang....mulut busuk...." dr kami...itu hak kami hak UMNgOp" tauu... janji dicapati....

Nam Ron said...

Siapa ajar lu org kelantan ada perkataan Mulut Berus?, lu karut brader!..tak da istilah kelantan mulut berus, mulut burit ada serupa lu!...lain kali lu kena buat homework lagi!!!

Anonymous said...

ORANG YG SEPATUTNTA DAH TAKDE DLM ANRENA POLITIK LAGI KALAU BERCAKAP MACAM TULAH. CEPAT MARAH, TAK BOLIH DITEGUR, CAKAP MEREPEK2. NIK AZIZ DAH TAK RELEVEN LAGI MEMIMPIN PAS. RUGI! RUGI! RUGI!. ORANG ISLAM AKAN RUGI.

sondol adlin said...

Ya Allah mampus lah NIK Aziz

sondol adlin said...

Ya Allah bila Nik Aziz ni nakmampus, hai ularmak

SERBAN HIJAU said...

PAS pernah megeluarkan hukum mengundi kafir itu Haram.

Tapi kini PAS pulak yang lebih2 hingga sanggup menjilat Juboq DAP.

Sesama Bangsa dan Agama PAS sanggup hancurkan.

HARAM mengundikan PAS kerana terang2 Nik Aziz Munafiq.

Anonymous said...

Aku fikir lah mungkin...ya..mungkin N.ajis seronok kena liwat oleh DAPigs dan PKR... sebab tu apa saja kebaikan umah sejagat harus ditentang oleh beliau....dan apa apa saja berkenaan dengan Islam yg dibuat oleh kerajaan adalah hampas baginya.... dunia nak kiamat dahhhhh

wasim46 said...

Menteri besar paling takbur dalam sejarah.

hangkedee said...

Orang melayu terkenal dengan PHD.Kalau tak pendendam bukan melayu nama nya.

sondol adlin said...

Nik Aziz ularmak, anjing , babi suruhan DAP, bila nak mampus agaknya

dad8home said...

Walaupun nik aziz pernah mengutuk najib dan medoakan agar Allah pecahkan perut najib, tetapi sebagai seorang PM yg berugama Islam Najib tetap ziarah nik aziz semasa dirawat di hospital dan mendoakan agar nik aziz cepat sembuh. Tapi kalau najib yg masuk hospital tentu nik aziz bersorak gembira dan akan berkata balasan Allah telah tiba.....itilah perangai nik aziz ulamak pas yg bergelar mursyidul am

Anonymous said...

jgn cakap kat nik ajis..nanti dia sumpah jadi tikus