Saturday, July 10, 2010


'BALAK' MENIMPA

Pengurusan Timbermine Sdn Bhd masih menghitung hari bila agaknya ’kantong’ mereka akan dipenuhi dengan pampasan RM 800 juta dari Kerajaan PAS Kelantan. Kerajaan negeri masih mengharapkan rayuan pengurangan bayaran pampasan akan termakbul dengan berkat doa Nik Aziz.

Paling tidak, RM 200 juta adalah bersamaan dengan separuh dari peruntukan belanjawan tahunan Kerajaan PAS Kelantan. Dengan defisit belanjawan mencecah RM 1 Billion, apakah cukup hasil balak negeri Cik Siti Wan Kembang ini mampu menebus kerakusan PAS Kelantan melangsaikan hutang piutang!.

Cukup mudah apabila PAS menonjolkan hutang ini diwarisi dari pemerintahan UMNO Kelantan. Apakah benar? Yang nyata, baik pemimpin tertinggi PAS Kelantan sehingga ke pencacainya sudah semakin menggila kabur untuk mengawal nafsu akibat wang dan harta. Wang ! Wang! Wang! ... Harta! Harta! Harta!

Cuma Kerajaan PAS Kelantan lupa bahawa pemberian kawasan balak yang menggila luasnya kepada Timbermine Sdn Bhd diwartakan oleh Menteri Besar PAS, Dato’ Ishak Lotfi pada tahun 1964 sewaktu PAS lagi menganggotai Barisan Nasional. Kerajaan PAS Kelantan jugalah yang telah membatalkan konsesi balak yang dibuat oleh Menteri Besar PAS seterusnya, Dato’ Muhammad Nasir. Fakta, fakta dan fakta!

Seperti biasa ... PAS masih lagi membisu dan memekakkan minda dan telinganya. Yang mendapat nama buruk, Menteri Besar UMNO Tan Sri Mohamad Yaacob yang telah berusaha keras membayar sejumlah pampasan kepada Timbermine Sdn Bhd untuk mengembalikan tanah kepada Kerajaan Persekutuan untuk dimajukan dibawah KESEDAR.

Maka terselamatlah seketika kawasan kawasan balak dari digadai dan dijahanamkan oleh PAS.


’ALI BABA’ INCORPORATED

Setelah PAS berjaya merampas kembali Kelantan dari UMNO, muncul kembali ’new world order’ yang dianggotai oleh Razak bin Abas, Roshaimi bin Razak, Ariffahmi dan Chegu Mie ... lebih dikenali sebagai ’Geng Balak Kelantan'!

Modus operandi dilakukan melalui ‘joint venture Ali & Baba’ atau ’Ali Baba Incorporated’. Lazimya ‘Ali Incorporated’ mempunyai hubungan ‘first class’ dengan Exco Jawatankuasa Balak Negeri untuk kelulusan permohonan. Peringkat seterusnya ‘melobi’ dilakukan oleh ‘Baba Incorporated’ dengan memberikan sejumlah wang untuk dana PAS.

Blogger Kickdefella telah mendedahkan hampir sebelas (11) syarikat ‘Ali Baba Incorporated’ ditubuhkan oleh ‘Ali Incorporated’ dan dijual segala konsesi tersebut kepada ‘Baba Incorporated’. Maka, kenyanglah saudagar ‘Ali Incorporated’ ini melalui jalan paling mudah untuk menjadi hartawan, jutawan serta ‘bangsat’wan. Rakyat marhaen Kelantan masih terkulat kulat percaya semua perbuatan onar datang dari UMNO belaka. Sungguh Malang!

MT Arju Enterprise (KT0123850-U), Sri Kalai Seberang Enterprise (KT0118180-U), Khazanah Rimba & Trading (KT0118590-P), Syarikat Gemal (KT0035356-H), Sri Kemboja Timber (KT0180591-H), Sri Jelaping Enterprise (KT0116611-V), Perniagaan Gunong Jaya (KT0076975-T), Tegoh Taqwa Enterprise (KT0121361-P), RM Ramad Enterprise (KT01405659-W), Awara Murni Enterprise (KT0121121-M), CT Dragon Trading (KT0210504-U)

... contoh kejayaan ’Ali Baba Incorporated’ yang dianggotai oleh ’The Four Horseman a.k.a. Geng Balak Kelantan'. Cukup Hebat!

Kerajaan PAS Kelantan sudah mengusahakan lebih dari 30,451 hektar tanah bermula dari tahun 1994 hingga ke tahun 2,000. Perolehan sebanyak RM 361.77 juta berjaya dikutip hasil dari rajinnya Kerajaan PAS Kelantan membotakkan hasil bumi negeri. Itu hanyalah kutipan sebelum tahun 2000 yang pastinya sehingga ke tahun 2010, di anggarkan harga balak meningkat tinggi melebihi ’market value’ sebenar.

Tidak cukup dengan itu, kutipan cukai bulanan dari Jabatan Perhutanan Negeri dianggarkan berjumlah RM 3 juta ke RM 4 juta. Setiap bulan ... RM 3 juta ke RM 4 juta!

Kutipan Cukai Bulanan ’Simple calculation’ ... 20 tahun didarabkan dengan RM 3 juta didarabkan lagi 12 bulan … jumlah kutipan cukai terhasil selama 20 tahun adalah RM 720 juta. Itu hanya kutipan cukai bulanan dari Jabatan Perhutanan Negeri dan belum ditambah dengan hasil perolehan balak beserta pelaburan luar yang masuk di Kelantan!

Namun masih ramai tidak mampu berfikir sayugia lebih dua puluh (20) tahun memerintah, Kelantan masih tetap tidak membangun sepenuhnya. Kemana dibelanjakan hasil kutipan balak ini, ke mana menghilangnya hasil kutipan balak yang diambil oleh Kerajaan PAS Kelantan.


KRONISME, NEPOSTISME DAN RASUAH

Pemimpin pemimpin PAS Kelantan cukup bijak memanipulasi dan memonopoli hasil bumi malahan terlebih bijak mengaburi mata rahyat marhaen Kelantan.

Rakyat Kelantan masih lagi enak didendangkan dengan lagu lagu menyatakan Kerajaan Persekutuan telah menganaktirikan rakyat Kelantan yang tidak berdosa. Kerajaan Persekutuan zalim! dipenuhi amalan rasuah, kronisme, nepotisme, menindas Islam dan rakyat Kelantan amnya... hanya mengkayakan juak juak UMNO di Kelantan! Benarkah begitu ...?

Di sebalik keghairahan memutar belitkan isu dan perhatian rakyat, penipuan dan kepincangan sudah mula terdedah satu demi satu. Sudah diketahui umum, telah berlaku perebutan pengurusan hal ehwal balak di antara dua gergasi ’Geng Balak Kelantan’.

’New Kid on the Block’ Husam Musa sudah menyusur masuk dan mula memonopoli hampir sepenuhnya industri pembalakan di Kelantan. ‘The Four Horseman’ sudah tercabar mula bertindak untuk menyingkirkan Husam Musa dari kaca mata Nik Aziz. Perbalahan dua ‘Geng Balak Kelantan’ ini sudah dihidu oleh UMNO.


YB Husam Musa bergambar megah bersama balak balaknya. Cukup Cantik! Cukup Cun!

Yang cukup menghairankan, Nik Aziz tidak mampu membahagikan kekayaan sama rata kepada mereka yang patut diberi peluang sewajarnya. Nik Aziz masih lagi memberi kekayaan kepada puak puak yang sudah kaya dan mereka yang sudah menjadi kaya raya akibat hasil balak ini. Apakah sudah ada hubungan isitmewa di antara individu individu tertentu dengan Menteri Besar.

Razak bin Abas contoh terbaik individu yang boleh dikatakan ‘Semi Raja Balak Kelantan’ kerana berjaya mengaut banyak tanah tanah balak bermula dari tahun 1994 hingga 2004. PAS Kelantan yang sudah gusar melihatkan keadaan ini, mula menerobos dan menyekat pembahagian balak dan tanah hutan kepada Razak bin Abas supaya UMNO tidak akan melakukan terjahan keras kepada Kerajaan Negeri. Malu nanti!

Namun, Nik Aziz masih terus meluluskan pemberian tanah balak dan tanah hutan kepada Razak bin Abas. Mengapa begitu mudah manusia bernama Razak bin Abas memperolehi ‘syafaat’ dari Nik Aziz. Apa istimewanya Razak bin Abas ini di mata Nik Aziz.

Ramai lagi pemimpin PAS yang sudah mula kabur pandangan melihatkan ‘great asset’ di depan mata. Masih banyak lagi kawasan pembalakan dan tanah tanah hutan boleh diterokai dan dikaut sehabis habisnya.

Dato Mohd Amar, bakal pengganti Nik Aziz juga sudah kelabu mata seperti ‘Geng Balak Kelantan’ yang lainnya. Beliau kini berdepan dengan tuduhan skandal penjualan tanah Yayasan Islam Kelantan. Dato’ Mohd Amar juga dikatakan menerima sejumlah RM 3 juta dari seorang ahli perniagaan wanita bernama Norihan.

Tanah seluas 3,300 ekar ini telah dilobi dan dibayar melalui sebuah syarikat bernama Syarikat Suurban kepada PAS berjumlah RM 3 juta. Sehingga ke hari ini, PAS Kelantan masih cuba mengelak dari memberi sebarang komen yang benar.

Begitu juga dengan individu bernama Nudin Awang yang telah menaja ’Pakej Haji Terbaik Musim 2010’ berjumlah RM 455,000 kepada Nik Aziz.

Pengarah syarikat Great Eastern Mills Berhad ini telah pun memerima imbuhan terbaik, 10,000 ekar kawasan balak bernilai hampir RM 20 juta dari agensi kerajaan yang dipengerusikan oleh Nik Aziz! Hebat tu! Great Eastern Mills Berhad juga dikatakan sudah menyerahkan kawasan balak tersebut kepada sebuah syarikat lain, SEAL Incorporated Berhad.


Derma is equal to lulus permohonan tanah balak ... bukan rasuah ke tu !!!

Businessman berbangsa Cina, Pee Ching Chuan melalui syarikat Jutapan Sdn Bhd (156857-D) telah menderma sebanyak RM 350,000 kepada PASTI Kelantan untuk sebuah tanah di Mukim Pulai daerah Galas jajahan Gua Musang seluas 500 ekar.

Modus operandi yang sememangnya berunsurkan rasuah ini dihalalkan oleh pentadbiran PAS Kelantan. Dengan kata lain, derma yang dihulurkan kepada PAS Kelantan melalui PASTI, sememangnya akan mendapat kelulusan permohonan dan tanah yang dimahukan. Bukankah itu rasuah namanya!

Kemelut yang melanda Kerajaan PAS Kelantan sudah tidak mampu dibendung lagi. Dengan hasil bumi yang semakin menyusut saban tahun, rasuah sudah diterima sebagai cara hidup dengan suatu konotasi yang baru. Berdermalah ... pasti habuan dan permintaan ditunaikan!

Defisit belanjawan yang semakin mencecah RM 1 Billion memeningkan lagi kepala Nik Aziz. Pemerintahan Ala Islam model PAS semakin menjadi bahan ketawa dan momokan UMNO.

Kerana itulah PAS beria ia membuka keanggotaan kepada Non Muslim (DHPP) sebagai salah satu lagi modus operandi untuk menutup kelemahan pentadbiran kewangan oleh Kerajaan PAS Kelantan. Individu individu Non Muslim yang sememangnya kaya raya sudah mampu membantu 'kantong' dan dana PAS Kelantan.

Politik menghalalkan cara sudah menjadi motto perjuangan sebenar PAS yang baru. Jika langkah keanggotaan DHPP gagal mencapai matlamat, masih lagi ada satu cara untuk Nik Aziz meminta bantuan ... dari Anwar Ibrahim.

Mengapa begitu tegar Nik Aziz mempertahankan tindakan Anwar Ibrahim akhir akhir ini? Sayugia Anwar Ibrahim sudah dinobatkan sebagai lulus menjadi Mursidul Am PAS. Bakal Mursidul Am PAS jika dibolehkan!

Penjelasan paling mudah adalah kerana Anwar Ibrahim masih mempunyai pengaruh luar biasa di dalam PAS. Dan yang sebetulnya adalah bantuan kewangan luar negara kepada Anwar Ibrahim masih belum ditamatkan. Bantuan kewangan inilah yang akan menyelamatkan sedikit sebanyak dana dan kewangan PAS.

Sekalipun bantuan kewangan dari luar itu melalui agensi agensi Yahudi, tidak mustahil PAS akan telan bulat bulat. Jika tidak, mengapa Nik Aziz semakin taksub mempertahankan Anwar Ibrahim walaupun tahu siapa sebenarnya Anwar Ibrahim. Mengapa ...? Bukan begitu wahai Nik Aziz! Ditto!

sumber inspirasi : kickdefella


MELAYU ATAS PAGAR