Friday, July 2, 2010


Anwar Ibrahim: Not the Bright Spot We’d Hoped For
— By Rachel Motte on June 30, 2010 at 4:24 pm


Di waktu Israel bergelut sedang mempertahankan diri, seluruh dunia dan masyarakat Islam mengutuk tindakan Yahudi tidak membenarkan flotilla memberi bantuan kepada Hamas. Paling mengejutkan adalah suara keramat dari Malaysia, Anwar Ibrahim – kebanggaan media dan salah seorang dari pasukan polisi luar negara Bill Clinton dan George W. Bush.

Perkembangan yang cukup luar biasa, B’nai B’tish International mendesak U.S. untuk menamatkan perhubungan terus bersama Anwar, mengutip kenyataan beliau “ … Anti Semitik dan pemfitnah Anti Israel, sepertimana beliau menonjolkan pada 30 April terdapat 30 orang perisik khas Israel terlibat secara langsung dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia,” juga peranan Anwar sendiri membangkit semangat Anti Yahudi, Anti Semitik di kancah politik Malaysia. Surat yang dituju kepada State Department, Senate’s Committee on Foreign Relations dan House Committee on Foreign Affairs, B’nai B’tish International “pembekal kebencian anti-Yahudi seperti Ibrahim tidak harus menikmati mengukur legitimasi bahawa hubungan positif dengan Amerika Syarikat yang dianganugerahkan kepadanya.”

Laporan seperti ini pasti akan memberi impak kebangkitan yang lebih besar dari Anti Semitisk di Malaysia – Anwar sendiri telah membantu membangkitkan percikan api kebencian. Sementara pimpinan Malaysia saat ini ingin dikira di antara berbaik dengan U.S. ,yang majoriti penduduknya Muslim, Anwar dan partinya adalah cerita lain. Anwar, yang telah lama dibimbing oleh orang awam Anti Semitikdan Anti Amerika Mahathir Mohammad, telah meneruskan warisan Mahathir walaupun Anwar mengakupada akhir 1990 an bukan Anti Semitik. Konspirasi Anwar - teori penuh tuduhan pengambilalihan rahsia Israel Polis Malaysia unit IT tidak akan berhenti di sana.

Pada persidangan meja bulat "Justice and Peace for Gaza" pada 4 Jun, Anwar meneruskan serangan Anti Semitiknya secara verbal, dengan menyerang sebuah syarikat perhubungan awam Amerika, sebelumnya diberi kontrak kecil untuk kerja kerja ‘minor’ oleh Perdana Menteri Malaysia, sebagai agen yang mempunyai pengaruh besar komuniti Yahudi: Anwar berkata, syarikat tersebut adalah " boleh mempengaruhi tubuh tertua Yahudi untuk menyerang saya secara peribadi ... dan untuk meminta negara-negara lain, terutama Amerika Syarikat, untuk menunjukkan saya sebagai musuh kerana dilihat sebagai musuh Israel." Anwar jelas menyatakan bahawa dia menjadi sasaran retribusi untuk laporan di Parlimen Malaysia, di mana beliau sendiri mendakwa terdapat orang-orang Yahudi yang bekerja untuk memanipulasi dasar Malaysia untuk keuntungan Amerika.

Anwar Ibrahim kini tidak terkecuali dilihat sebagai penggerak utama Anti Semitisme dan Anti Amerika. Beliau terus menerus menyerang Presiden Obama, dalam kenyataannya kepada 100 peserta di persidangan meja bulat bahawa "Obama cukup lemah”. Anwar dikatakan bahawa ia 'menyesal' di [serangan terhadap] armada Gaza ketika kita benar-benar memerlukan tinadakan dibuat. "Perbuatan Anwar dilihat sebagai mengelak dari dituduh sebagai berkepentingan Yahudi walaupun beberapa minggu yang lalu, beliau menuduh Kerajaan Malaysia tunduk terhadap tekanan Yahudi untuk menyertai dalam hukuman terhadap program nuklear Iran”.

Laporan dari B'nai B'rith sebenarnya memberi impak yang signifikan dalam menjelaskan perlunya kerajaan AS dan pembuat dasar untuk menamatkan hubungan baik dengan bekas pemimpin-pemimpin pembangkang mereka di Malaysia. Amerika tidak perlu lagi memberi muka kepada penggiat Anti Semitik seperti Anwar, atas alasan moral dan pragmatik. Penolakan sokongan terhadap Anwar tidak akan menyelesaikan masalah di seluruh dunia Anti Semitik, tetapi sekurang kuranya membantu menjadikan Amerika berada di landasan yang tepat. Jika para pembuat dasar Amerika memilih untuk menjauhkan diri dari Anwar dan membenci terhadap pidato Anti Yahudi nya, mungkin mereka juga perlu menjauhkan diri dari orang lain yang membusukukkan retorik bahawa kita zalim.

Sementara Anwar telah bertahun-tahun menjunjung Barat, perbuatan dan kelompoknya di Malaysia membuktikan bahawa beliau adalah jenis radikal Anti Amerika yang harus dielakkan langsung. Kenyataan Anti Semitik seperti yang dilaporkan B'nai B'rith jelas menunjukkan sikap Anwar tentang isu-isu besar seperti bangsa dan dasar luar negeri cukup bervariasi bergantung keperluan politiknya sendiri. Walaupun telah dijemput dan diberi tempat di Johns Hopkins University, juga dijemput untuk mengajar selama setahun di School for Advanced International Studies, beliau cukup licik dengan keperibadian sebenar Anti Semitisme dan Anti Amerika.

Ketika ditanya mengeani konflik Israel / Palestin beliau berkata kepada CNN, "menyalakan api Anti Amerika dan Anti Semitik adalah cara paling bodoh menghindar perbuatan buruk di negara sendiri, isu rasuah berleluasa, menidakkan hak hak asasi manusia, penyalahgunaan kuasa dan penindasan terhadap masyarakat awam. "
Amerika sebenarnya gagal untuk menyedari bahawa gambaran Anwar mengenai isu konflik Israel/Palestin sebagai strategi yang berguna untuk dirinya, bukan sebenarnya mengutuk tindakan tersebut. Kita telah mengabaikan hal itu dan membahayakan diri sendiri, walaubagaimanapun, dalam mencari titik persefahaman yang ditolak oleh populasi Islam, sebenarnya telah memudahkan kerja pembuat dasar untuk menemui apa yang telah didapati dan apa yang sedang dicari.

Pentadbiran Obama perlu berhati hati dalam usaha menguatkan hubungan denagn dunia Islam secara am dan secara khususnya di Malaysia. Tidak mudah sebenarnya untuk membezakan siapa sebenarnya kawan dan musuh di kalangan orang Islam, tetapi dalam kes Anwar adalah sangat jelas mengapa kita perlu bersedia untuk membayar perhatian sewajarnya.




SUMBER MAKLUMAT :
http://evangelicaloutpost.com/archives/2010/06/anwar-ibrahim-not-the-bright-spot-wed-hoped-for.html

MELAYU ATAS PAGAR

0 comments: