Friday, July 2, 2010


ANWAR IBRAHIM IN BAD DECLINE
by Joshua Treviño


(terjemahan)

Calon pilihan "Demokrat" Malaysia yang juga calon unggul Perdana Menteri, Anwar Ibrahim telah di berada Washington, DC, dalam rangka ‘tour’ minggu lepas. Beliau sememangnya perlu banyak memohon kemaafan terutamanya: menjadi kesayangan para pembuat dasar Amerika dari kedua-dua belah pihak ( Demokrat dan Republikan) – yang nyata cukup bersemangat untuk mengenalpasti seorang muslim moderat yang boleh pihak kita melakukan perniagaan - dia telah memalukan teman-teman dan mentornya dengan kenyataan kasar Anti-Semitiknya. Kini beliau tidak boleh lagi menjadi rujukan Yahudi, sayangnya, untuk kepentingan dalam negeri di Malaysia: dan ia cukup meresahkan melihat seorang yang liberal ‘putative’ seperti Anwar terperangkap dengan mainan sendiri - dan lebih buruk lagi , keyakinan diri beliau.

Penyebab kelesuan politik Anwar Ibrahim adalah disebabkan kebobrokan beliau bermain dengan kiasan Anti Semitik. Selama berdekad, dia sepatutnya menjadi pewaris pejabat Perdana Menteri Malaysia sebagai pemimpin pembangkang - dan untuk tempoh yang sama waktu, nyawa politiknya menjadi pendek. Pada 2008, bahkan dijanjikan, ‘Namath-style’, bahawa beliau akan membentuk kerajaan pada bulan September 16. Ketika tarikh keramat telah berlalu, Anwar nyata masih gagal menjelaskan dalam cara ‘Milleris’ selepas ‘Great Dissappointment’. Bukan suatu kebetulan, beliau sememangnya cukup suka menyalakan api kebencian Anti Semitik, di mana dia mengatakan kepada Islam Online bahawa beliau "bukti menunjukkan bahawa Kerajaan Malaysia terbabit dalam memberi sokongan dan melobi Yahudi di Amerika Syarikat beserta beberapa pihak Israel."

Setelah dua tahun berlalu, beserta masalah politik terkini Anwar Ibrahim . Dia masih belum mampu mengambil kuasa, dan kini sedang bergelumang denagn proses pendakwaan sodomi terbaru – disifatkan sebagai jenayah di Malaysia. (Bermula pada bulan Februari, berasal dari tuduhan yang dibuat pada tahun 2008) perbicaraan terakhir sodomi beliau ialah tahun 1998, yang mana beliau dipenjara, dilihat sebagai bermotifkan politik – kononnya suatu tindakan penganiayaan oleh bekas mentor, bekas Perdana Menteri, Mahathir bin Mohamad. Kes ini kelihatan agak kurang jelas, terutama mengingatkan kembali jurang di antara Mahathir dan dua Perdana Menteri berikutnya.

Walau apapun kekurangan merit ke atas kes beliau, yang nyata Anwar Ibrahim dan sekutunya menggunakan taktik yang boleh membakar semangat dunia Islam: Anti Semitik. Rachel Motte di The Ledger Baru telah menceritakan di dalam artikel terdahulu: "[Anwar telah memainkan] teori konspirasi gelap kawalan Yahudi, plot Zionis, dan subversif ... termasuk orang awam bahawa ada" pihak perisikan Israel di Unit IT Polis Di Raja Malaysia". Anwar bahkan pada sidang akhbar di London School of Economics menyatakan bahawa “Pihak Kerajaan Malaysia telah bersekongkol dengan orang-orang Yahudi yang jahat dan kebanyakan mereka adalah Zionis."

Paling buruk dari perspektif Amerika – walaupun bukan dari perspektif moral – Anwar telah menikam belakang pihak Amerika Syarikat. Ketika Perdana Menteri Malaysia Najib Razak bertemu dengan Presiden Barack Obama dalam rangka persetujuan bagi kerjasama AS-Malaysia bagi isu di Iran dan Afghanistan, Anwar telah membawa isu ini Parlimen dengan menyatakan terdapat bukti sahih Yahudi telah mempengaruhi dasar polisi di Malaysia. Dalam kejadian rampasan flotilla Gaza oleh Israel, " Anwar telah mengetuai ribuan pendemonstrasi dan media massa di Kedutaan Besar AS di Kuala Lumpur. Pada 4 Jun, Anwar menyatakan, "Israel boleh meneruskan pencerobohan mereka kerana ‘soft position’ yang di ambil oleh Presiden Amerika" Tiga hari kemudian, di Parlimen Malaysia, katanya, "Israel tidak akan berani untuk menyerang armada dan menubuhkan kepungan di Gaza tanpa sokongan Amerika Syarikat.

Tidak menghairankan jika B'nai B'rith International pada bulan lalu telah membuat ‘public call’ kepada pembuat dasar AS dan para pegawai pilihan untuk segera menjauhi dan menghindari Anwar Ibrahim. Dan tidak menghairankan juga apabila Anwar lebih banyak menyalahkan pengaruh Yahudi – secara teknikalnya benar, - terbang terus meluru ke Washington, DC, untuk mengawal keadaan [damage control].

Jackson Diehl dari Washington Post menyimpulkan tujuan dan rangka lawatan Anwar ke DC dengan cukup baik:

Anwar ... dilihat terlalu banyak menghabiskan masa menawarkan penjelasan untuk teman-teman lama, juga terhadap Howard Berman (House Foreign Affairs Committee Chairman) dan juga kepada pemimpin pemimpin Yahudi yang lain. Anwar dikatakan cukup menyesal menggunakan istilah seperti "pencerobohan Zionis," seperti yang dikatakan oleh pelampau Mahmoud Ahmadinejad. "Kenapa saya perlu menggunakannya jika hal itu menyebabkan begitu banyak salah faham?" Katanya. "Saya perlu lebih berhati-hati." Mungkin itu dapat menutup suatu kelemahan beliau. Mungkin hanya secebis kecuaian, namun secara tiba-tiba kita dapati beliau telah menghabiskan masa berbulan bulan membuat penampilan Anti Semitik di seluruh Asia Tenggara. Apakah beliau fikir kita tiada di sana mendengarnya?

Diehl juga telah memetik kenyataan rakan lama Anwar, Paul Wolfowitz, "Apa Anwar lakukan adalah salah, tetapi kita perlu ingat bahawa beliau sedang berjuang bermati matian untuk karier politiknya ... kita harus mengendurkan keadaan untuk seketika." Yang sebenarnya Anwar tidak berjuang untuk hidupnya, "kecuali jika Wolfowitz menyedari terdapat ancaman terhadap Anwar di mana orang lain tidak mengetahui langsung - dalam hal ini, orang yang melaporkan kepadanya adalah Anwar Ibrahim. Lagipun, ini adalah hujah aneh tentang bahaya dan ancaman melainkan untuk memancing perhatian orang orang Yahudi. (Menarik dan mungkin jelas: ketika kekasih Wolfowitz Shaha Riza Ali ditempelak untuk meninggalkan Bank Dunia, Shaha Riza Ali akhirnya berada di Foundation For The Future, tak lain dan tak bukan dipimpin oleh Anwar Ibrahim.)

Konsensus di Washington terhadap Anwar, berikutan dengan kenyataan antik beliau yang Anti Semitik, diikuti dengan deklarasi B'nai B'rith, dan setelah kunjungannya untuk memperbaiki keadaan, telah disimpulkan dengan baik oleh Jay Nordlinger di NRO: "[Ia] menunjukkan bahawa Ibrahim telah bertaubat, sekurang-kurangnya apabila berhadapan dengan Amerika. Jika, di Malaysia, beliau sememangnya begitu. Kita tidak harus menaruh harapan untuk sesiapa pun yang lebih baik "sentimen Nordlinger cukup difahami. – Nordlinger juga merupakan salah seorang dari ‘opinion makers’ utama yang benar-benar memberi perhatian serius terhadap Malaysia akhir-akhir ini - tetapi jika itulah keputusan hasil dari kunjungan Anwar, keadaan sudah menjadi tidak terkawal lagi.

Jika dilihat dari segi moral, sememangnya dasar Amerika tidak mengira siapa jahat sekalipun dipilih untuk mewakilinya di Malaysia: perhubungan dengan Malaysia, dan peranan strategik, kita seperti dipaksa untuk bersekutu dengan mereka yang Anti Semitik. Secara pragmatik, faktanya Anwar Ibrahim sepertimana digembar gemburkan untuk menggantikan Perdana Menteri Najib Razak jauh di lihat tidak lebih baik dari Najib. (Kita tinggalkan sebentar berkenaan rakan sekutu Anwar, eksterimis PAS yang di lihat terbabit dengan pihak Taliban selepas 9 / 11). Anwar dilihat telah nyata memberi gambaran yang salah terhadap wartawan AFP berkenaan lawatan Najib dengan menyatakan semasa kunjungan beliau ke DC "Kita mempunyai Perdana Menteri datang ke sini dan bersetuju dengan apa yang Obama inginkan" Menerima hujah tersebut, bukankah itu yang di inginkan dari emimpin asing. Jika Anwar Ibrahim di lihat menentang kehadiran Najib, mengapa perlu pihak Amerika menyokong beliau?

Anwar Ibrahim pernah di lihat sebagai ‘archetype’ yang bersinar sebagai seorang demokrat Muslim dan juga sebagai lambang kebebasan. Itu sebelum beliau menonjolkan dirinya sebagai bodoh seperti pelampau yang lain, sentiasa memutar belit dan mengeksloitasi teori konspirasi untuk diri sendiri yang cukup dilihat sebagai tidak berbudi dan dianggap tidak sopan di Barat sejak VE Day. Sekarang, hujah terbaik adalah beliau sememangnya paling buruk. Bahkan bukan itu sahaja, - beliau akan jatuh dan tersungkur di dalam lipatan sejarah. Anwar Ibrahim mungkin mahu menyalahkan orang-orang Yahudi untuk itu, tapi kebenaran yang menyedihkan adalah bahawa beliau melakukan itu semua ke atas dirinya sendiri.





Sumber maklumat:
http://newledger.com/2010/07/anwar-ibrahim-in-bad-decline/


MELAYU ATAS PAGAR

5 comments:

Anonymous said...

la ... kaki jilat bontot Yahudi ghupanya si Anwar Al Jubori ni, kena lak dengan gelaran dan sifatnya.

Si Kitol ni dah tak boleh lari dah! Belang dah nampak dah! Abis aku, mana nak tutp lubang ni. TUTUH LUBANG ORANG ADA LA ...

segala sifat buruk Al Jubori dah ditonjolkan, main belakang! munafik! lidah bewaks! penjolat dan pencacai Yahudi! Musuh Orang Islam sebab kena jauh dari orang munafik macam ni!

aku masih lagi tak faham dengan manusia tolol dalam pkr dan pas..

ngkorang nak tuhan tunjukkan apa lagi!!!

keluar la dari parti bodo ngkorang, masuk jer umno! untung untung boleh la korang perbetulkan umno kalau niat tu ikhlas.

tuhan mesti tolong punya.

lain la kalau ngkorang dah jadi SEMI YAHUDI skrg ni macam AL JUBORI !

Anonymous said...

Ambik ko! Dalam negara pun orang benci. Luar negara pun orang tak terima. Aaa...jangan lupa, kes liwat bersambung lagi...jangan tak datang!

Anonymous said...

PAS bilang....aku cinta padamu..sungguh (mcm lagu Shiela Majid)

DAP bilang...pkr punya DAP tak mahu tahu lah, DAP byk kerja mau kasi cleaning Pulau Pinang kasi bersih, mau bikin itu Spork role model Penang. Anwar mau mimpi putrajay silakan, gua sini sudah "mau beli" pulau. Lu PKR sama PAs kasi kecoh lawan sama sendiri kita sini diam diam bikin kerja kasi mimpi jadi kenyataan.

Sian sungguh Anwar ni. Niat tak baik ALLAH dah kasi dia "bomb".

lord ried said...

ALOOOOOOO BEWAK2 AMENO.....

AKU PON BULIH JADI PM... KALU SEROPA NAJIB PEGANG JAWATAN TUH.

TADAK KREATIF DAN INOVATIF NAK SUH PITIH LUAQ MASYUK SUPAYA EKONOMI LEBIH BEIK SEROPA NGAN CHINA DAN INDIA LANIE.

KALU SETAKAT NEIK REGA MINYAK, TURUNKAN REGA ROAD TAX( tapi neikan cukai insuran perlindungan, menyebabbkan nak bayaq raod tax rega dah 2 x ganda)NEIKKAN REGA GULA, NEIKKAN REGA ROKOK, REGA LETRIK... PENDEK KATA SUMA REGA LA NEIK.AKHR SEKALI LULUIH LESEN JUDI UNTUK MENAMBAH PENDAPATAN NEGARA. NAK DAPAT PITIS TEKAN RAKYAT...BUKAN NAK PANGGIL PITIH LUAQ MAI.

KALU LAGU TU....ALANGKAH MUDAHNYA MENJADI SEKOQ PERDANA MENTERI. AKU PON BULIH KALU NAK JADI PM.... SAJA TAK MAW SABIK TUGASNYA SANGAT MUDAH.

he he he
gurau ngan puak2 BEWAK

Anonymous said...

Lord Taik..

ko jgn angan nk jadi PM la kalu iq ko sama taraf ngn anjing laut..mungkin anjing laut lbih tinggi iq nye dari ko...
Ko tau knp Najib x blh tarik pelabur dari luar..sebab ade pengkhianat a.k.a setan Aljubori yg puak2 PR sanjung tu,sama la mcm ko...memburuk2 kan imej Malaysia.Mana ada pelabur mahu dtg..bodoh..pengkhianat negara.